ערן ריקליס על 'מסתור': "המזרח התיכון עבר היום לאירופה"

שחקנית איראנית שמגלמת לבנונית נרדפת, בית בגרמניה עם מטען רגשי, השראה מברגמן וזכרונות מהמוסד מתכנסים כולם לסרט החדש "מסתור". הבמאי ערן ריקליס מספר עליו

הבמאי והתסריטאי הישראלי ערן ריקליס
הבמאי והתסריטאי הישראלי ערן ריקליס | צילום: גטיאימג'בנק/GettyImages

הסרט החדש "מסתור" מציג שיתוף פעולה נדיר בתפקידים הראשיים בין שחקנית ישראלית, נטע ריסקין, ושחקנית איראנית, גולשיפטה פרהאני.

 

פרהאני מגלמת שחקנית לבנונית העובדת עבור המודיעין הישראלי, נחשפת, מועברת לאירופה ועוברת ניתוח להסתרת זהותה - וסוכנת ישראלית עם בעיות אישיות נשלחת לשמור עליה. "זו עיר עם המון משקעים, המון עבר, אפילו בבית בו צילמנו גרו פעם יהודים", מספר הבמאי ערן ריקליס ל"לונדון את קירשנבאום", "אומרים לסוכנת המוסד שיהיו לה שבועיים קלים, 'אפילו אקדח את לא צריכה'. אבל אנשים מחפשים את הלבנונית כדי לחסל אותה. היום המזרח התיכון עבר לאירופה, בין היתר, ויש את האיום הטבעי מבחוץ שעלול לדפוק על הדלת ולהיכנס פנימה".

 

ריקליס מספר כי הנשים נחשפות אחת כלפי השנייה ומגלות שצריך למצוא אמת משותפת, "כשבחוץ העולם משתולל, ואתה מרגיש שהוא עומד להיכנס ולהעלות את הבית באש".

 

לדבריו, הבחירה בלוקיישן של בית מייצרת לחץ מבחינת העשייה הקולנועית. "כמה אפשר לראות שתי נשים יושבות ומדברות?", אומר, "לתוך סרטים שמהם קיבלתי השראה, הכנסתי סרט מתח אירופי. אין כאן טום קרוז קופץ מרכבות אל גשרים, אבל זהו סרט מתח אינטליגנטי".

 

הסרט מבוסס על אסופת סיפורים של שולמית הר-אבן משנות ה-80, על סוכן מוסד. "נדלקתי מהסיפור הזה", הוא אומר, "בסוף האלמנט של אשה ישראלית מול לבנונית, הוא אייקון שניסיתי לפרק לפרטים רגישים ומרתקים".