האם גל גדות קיבלה את התפקיד של "וונדרוומן" כי שירתה בצה"ל?

בשנות השמונים כל הדוגמניות התחתנו כדי להשתחרר מהצבא אבל אז גם בר רפאלי עשתה את זה וטרפה את הקלפים - אז האם השירות מזיק או בעצם תורם לקריירה וגם: לאן באמת הולך כל הכסף שהטאלנטים מרוויחים בזמן השירות?

וונדרוומן
וונדרוומן | צילום: יח"צ

שירז

אחת לכמה זמן זה קורה: תמונות במדים של מפורסמים, חלקם יותר חלקם פחות, מוצאות את דרכן למדורי הרכילות כשמהדיל הזה אגב כולם מרוויחים: האתרים השונים מקבלים ידיעה בחינם, צה"ל מקבל יחסי ציבור בחינם והמפורסמים - על מה שהם מקבלים בחינם, נדבר עכשיו.

 

אבל קודם, בואו ננסה להבין קצת את מערכת היחסים המורכבת מאד בין צה"ל, לבין החיילים המפורסמים שלו; במשך שנים היה קיים בצבא מעמד רשמי שנקרא "מוזיקאי מצטיין"- מיועדים לגיוס שעמדו בקריטריונים הוצבו בתפקידים עורפיים, וקיבלו אישורים להיעדר מהבסיס, והורשו לנסוע לחו"ל, כשמנגנון דומה פעל גם עבור רקדנים וספורטאים מצטיינים.

מפורסמים מתחומים אחרים, כמו משחק, שירה ודוגמנות, לא קיבלו הקלות, לפחות לא באופן רשמי, ובתגובה רבים מהם החליטו לכופף את החוק, ולא להתגייס. "אסור לדוגמנית לאבד את המומנטום. כשהתחלתי בשנות השמונים תשעים לא היה דבר כזה אמן פעיל, הייתי צריכה לסדר להם נישואים", מספרת בטי רוקוואי, סוכנת דוגמניות, "סידרנו חתונה לשירז טל ולמעיין קרת ולוויק, אחרת הצבא לא היה משחרר".

 

לעוד כתבות:

חגיגה מוזיקלית: פסטיבל הפסנתר בתל אביב

מה הקשר בין אסף אבידן לבוב דילן?
ג'ניפר לורנס מזעזעת את הוליווד


הופעה של מארק רונסון
הופעה של מארק רונסון | צילום: ליזה שיפרין

"גם בר רפאלי הייתה צריכה להינשא. זו הייתה האופציה היחידה בשבילה", אומרת רוקוואי. בגיל שמונה עשרה בר רפאלי הייתה בשיא הקריירה, ואת רוב זמנה בילתה בצילומים לקמפיינים שונים ברחבי העולם. לקראת הגיוס היא ביקשה דחייה של 30 יום מסיבות בריאותיות, אך הבקשה נדחתה. בתגובה היא נישאה לידיד של הוריה, שהיה מבוגר ממנה ב-23 שנים, וקיבלה פטור משירות.

"כשבר רפאלי לא התגייסה זה דובר מאד, זו הייתה נקודת מפנה, של כל היחס של התקשורת, ושל העם בכלל, לכל הנושא הזה של הצבא, אומר ערן סוויסה, עיתונאי "ישראל היום". אז בר לא התגייסה, אבל בר לאורך השנים תרמה הרבה יותר למדינת ישראל בדרכים אחרות, אבל עדיין זוכרים לה את הלא התגייסה הזה. אבל זה לא משנה, רצתה להתגייס לא רצתה להתגייס, זה בכלל לא העניין. לנצח יזכרו לה את העניין הזה.

פרשת רפאלי טרפה את הקלפים, במיוחד בקרב המפורסמים, שהבינו שהתחמקות משירות עלולה לפגוע להם בקריירה."בסופו של דבר זה גם תורם להם", אומרת בטי רוקוואי, "סך הכל תדע לך שבחורה כזאת מגיעה לחו"ל והיא אומרת שהיא הייתה בצבא יש לזה הילה. יכול להיות שגל גדות קיבלה את התפקיד של החיים שלה בגלל שהיא הייתה בצבא. זה מדליק אנשים".

 

האחיות מלול
האחיות מלול | צילום: Getty Images

בשנת 2012 התכנסה ועדה מיוחדת שבחנה את האפשרות לייסד נוהל חדש ורשמי, על פיו מיועדים לגיוס שמנהלים קריירה יזכו להקלות בשירות. שנה מאוחר יותר נוסח סטטוס צבאי חדש בשם 'אומן פעיל', על פי הפקודה המטכלית, אמן פעיל זוכה במהלך השירות ללא מעט הקלות, הכוללות בדרך כלל שיבוץ ביחידה פתוחה, לא יותר מתורנות אחת בשבוע, וזכאות ל-45 ימי חופש בכל שנת שירות, לצורכי חזרות וצילומים, בארץ ובחו"ל. ויש גם סעיף מיוחד שמתייחס לכסף: אמן פעיל רשאי להשתכר עד 54 אלף שקלים בשנה, ואלו שעוברים את הסכום, מחויבים לתרום את ההפרש לקרן ליבי, עמותה שאוספת כספים עבור חיילי צה"ל, אבל על פי ערן סוויסה, זה לא בדיוק קורה: "סוכן סיפר לי שיש להם דרכים לאכוף את הדבר הזה, נניח הכסף נכנס לחשבון של ההורים, הכסף נכנס לסוכנות, וממנו יוצא לאמן. כלומר זה לא בעיה לא לתרום את הכסף הזה". אז האמנים בעצמם לא תורמים את הכסף, אבל זה בעיקר בגלל שאף אחד לא דורש אותו.

 

מדובר צה"ל נמסר:

"נושא היתר העבודה לספורטאים ואמנים מצטיינים מצוי בבחינה בצה"ל. אכיפת המדיניות לפיה חייל המוכר כמצטיין מחוייב לתרום לא נעשית מזה מספר שנים מתוך רצון לעודד אוכלוסיה זו להתגייס לשירות צבאי וזאת למרות ההשלכות שיש לכך על הקריירה המקצועית של האמן. מנסיון עבר אכיפת הגבייה מובילה לעתים למתן התגמול על עבודת החיילים לאחר תום השירות או באופן עקיף".

 

צפו בתכנית המלאה ששודרה אמש (ב') >>> http://bit.ly/2gHY8Oh