כל אירועי התרבות לכבוד יום השואה והגבורה

השואה בראי הקומיקס, תערוכת "חלב שחור" וסרט מיוחד שבוחן כיצד הושמט סיפור לוחמים נדיר מהזיכרון הקולקטיבי • כל ההמלצות ליום השואה

השואה בראי הקומיקס
השואה בראי הקומיקס | צילום: יחצ

מוזיקה


תערוכה: "חלב שחור"

מתי: 18.04.17, שעה 18:00 עד ה-23.05.17
איפה: גלריית "ויטרינה" ב-HIT, המכון הטכנולוגי חולון
תערוכת תצלומים מאת דנה אריאלי ויואב חורש.
הביטוי ״חלב שחור״ פותח את הפואמה האלמותית של המשורר היהודי פול צלאן ״פוגת המוות״ (שנולד ב-1920 בשם פסח אַנצֶ'ל) ומתייחס לרשמיו מן המחנות. גופתו של צלאן נמשתה ב-1970 מנהר הסן בפריז לאחר שככל הנראה התאבד.

סדרת התצלומים של דנה אריאלי ושל יואב חורש, המוצגת בתערוכה ״חלב שחור״ מבקשת לתת ייצוג דוקומנטרי בצילום עכשווי לאחד האירועים המחרידים ביותר שידעה האנושות. אין זה מקרה כי הסופר יחיאל דינור, אשר ששינה את שמו ל״ק.צטניק״ לקראת העדות שנתן במשפט אייכמן, התעלף מעל דוכן הנואמים לאחר שתיאר את אושוויץ ״הפלנטה האחרת״.

אריאלי וחורש, חזרו, כל אחד בדרכו ובזמנים שונים, אל מחנות ההשמדה. כילידי הארץ, הם בחרו לעסוק בנושא זה תוך שהם מציעים נקודת מבט עכשווית, כזו שאיננה של הניצולים העדים או של ילדיהם, בני הדור השני. בתצלומים שלהם הם מבקשים לתעד את החללים המטרידים הללו, תוך התמקדות בשרידים שנותרו אחרי הזוועה. בצילום שלהם הם בוחנים את הארכיטקטורה של מחנות ההשמדה, ואת החפצים שנותרו כשרידים בין השאר במעבדות השימור והצריפים ששרדו. בשונה מאריאלי, שמתמקדת בעיקר בחפצים ואיננה מצלמת אנשים במחנות, חורש מתעד בתצלומיו דיוקנאות של המבקרים במחנות הריכוז.

בתערוכה ישתתפו גם סטודנטים מהפקולטה לעיצוב שיציגו תוצרים של שני קורסים בהנחיית דנה בן-דוד ודנה אריאלי.

"חלב שחור" | צילום: דנה אריאלי

התרמה


מיוחד: השואה בראי הקומיקס


מתי: 23.04.17, שעה 20:00

איפה: מרכז נווה שכטר, רחוב שלוש 42, תל-אביב

 

נווה שכטר, מרכז לתרבות ואמנות יהודית עכשווית, יקיים לרגל יום השואה אירוע מיוחד בנושא: השואה בראי הקומיקס - הרצאתו של מישל קישקה.

עם השנים, השואה הופכת לנושא שמרתק יותר ויותר יוצרי קומיקס בעולם. הקומיקס מנגיש את הנושא לקוראים בכל הגילאים.

הרומן הגרפי האוטוביוגרפי "מאוס" של ארט שפיגלמן חולל מהפך בעולם הקומיקס.

עשרים וחמש שנים אחריו, מישל קישקה שילב לראשונה הומור בטרגדיה המשפחתית שלו כשיצר את "הדור השני - דברים שלא סיפרתי לאבא".

בהרצאה משלב קישקה סקירה על תערוכת "שואה וקומיקס" המוצגת במוזיאון השואה בפריז.

 

 

*הכניסה חופשית

 


רייב פורים

חנוך לוין

 


סרט "ונזכור את כולם?"


מתי: 23.04.17, שעה 23:00, 24.04.17, 12:10

איפה: ערוץ 2

 

מרד גטו וארשה הפך לסמל ההתנגדות והגבורה היהודית בתקופת השואה. מרדכי אנילביץ' וארגון אי"ל זכו לתהילה, כגיבורים שלא הלכו כצאן לטבח. אולם בין לוחמי המרד הייתה קבוצה נוספת, אשר לא זכתה להנצחה : הארגון הצבאי היהודי, אצ"י.

קבוצה זו, אשר מנתה כמה מאות לוחמים, מיסודה של תנועת בית"ר, הונהגה על ידי פאבל פרנקל ולאון רודאל והייתה אחראית לקרבות הגדולים והעיקשים ביותר של המרד. את הדגל הכחול לבן שלוחמיה הניפו בשמי הגטו לא הצליחו הגרמנים להסיר במשך 4 ימים.

כיצד קרה שהסיפור של לוחמי האצ"י, שמופיע במפורש בדוחות של הגנרל הגרמני שדיכא את המרד, יורגן שטרופ, הושמט מהזיכרון הקולקטיבי?

 

 

תמונה/וידאו

טהורה לעד

 


סרט: "הבן של שאול"

מתי: 23/04, 21:30

איפה: YES1


זוכה פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר שהשאיר את הקהל בפסטיבל קאן 2015 המום. . איש זונדרקומנדו באושוויץ מגלה גופת ילד, אותו הוא מזהה כבנו. הוא מחליט לעשות הכל כדי להביאו לקבורה על פי חוקי היהדות. מדובר באחד מהסרטים המרתקים, המרגשים והמטלטלים ביותר על השואה בשנים האחרונות.

מותר לאהוב מדיה


הצגה: "ילדת התותים"

 

מתי: יום שני 24/04/17, 11:00

איפה: צוותא 1, תל אביב

 

רותי רביב בהצגת יחיד על פי סיפור של סביון ליברכט; תיאור ניסיון הישרדותה של ילדה יהודיה במחנה השמדה דרך עיניה של אשת קצין s.s המשרת במחנה. לעינינו נפרשים חיים של אנשים שניהלו חיי משפחה וחברה רגילים כשהם מתפרנסים בכבוד מהפעלת "בית החרושת" כפי שהם מכנים זאת בו שולטים חוקים אחרים בגלל תנאי המלחמה. האם אפשר לגור כל כך קרוב למחנה השמדה, להריח את הריחות, לשמוע את הקולות, לראות את המראות, ולא לדעת מה קורה?

 

*בסיום ההצגה תיערך שיחה עם הסופרת סביון ליברכט