סדרת סרטי הדוקו שכולם ידברו עליה

חגיגת סאונד ענקית בבארבי, קולנוע איכותי ברחבי הארץ וגם: הביטבוקס כובש את תל-אביב • כל ההמלצות לבילוי

ליליאן
ליליאן | צילום: ורד אדיר, יח"צ

בלדה לסוכן הכפול

ביאליק


תיאטרון: "מישהו בבית" - מסע תיאטרלי מוזיקלי אל תוך ביתו של חיים נחמן ביאליק ואל שיריו

מתי: בכורה - 08.01 (יום הולדת 144 למשורר הלאומי)
איפה: בית ביאליק, תל-אביב

"מישהו בבית" הוא פרויקט תיאטרון מוזיקלי, המזמין את הצופים לסיור יוצא דופן בביתו של חיים נחמן ביאליק, בשעות מיוחדות בהן הבית מתעורר, ורוחות הדיירים חוזרות להפיח בו חיים.

"מישהו בבית" הוא מופע המיועד לכל גיל בו ניתן ליהנות משיריו של ביאליק ולשאוף להבינם. זהו אינו עוד סיור מודרך המלמד על ההיסטוריה של הבית ויושביו, אלא כניסה לעולם מוזיקלי, תיאטרלי, עשיר בדימויים מתוך השירים הנשענים על האוטוביוגרפיה של המשורר הלאומי.

את חדרי הבית פוקדות מגוון דמויות הכוללות את ביאליק עצמו ואשתו מניה, משה אונגרפלד - מזכיר הבית שלפי האגדות היה איש שכולם קצת פחדו ממנו, ואפילו קאפי - כלבו האהוב של ביאליק בתפקיד שובה לב.

האגדה האורבנית מספרת שבשעות הערב ניתן לשמוע רעשים בוקעים מתוך הבית אף לאחר שעות פעילות המוזאון, כשהוא נעול. בתקווה שביאליק אכן חוזר אל ביתו באין רואה, החלטנו לכבד אותו ואת שאר האורחים בלחנים ועיבודים מקוריים לטקסטים ולשירים מוכרים שיבוצעו בשירה חיה בביצוע אקפלה ע"י 7 זמרים-שחקנים, כאשר חלק מהביצועים מלווים בכלי נגינה. השירים יועלו בחדרים השונים והקהל יוזמן לעבור בין חדרי הבית, המזמנים חוויה שונה בכל חלל.

 

 

הפרויקט הוא יצירה של קבוצת קליפה בשיתוף עם אנשי מתחם ביאליק, השונה בתכליתה מפרויקטים קודמים שנולדו תחת מטריה זו כמו "מתקן 27" (של קבוצת קליפה) ו"תרבות בפריפריה" (של אריאל ברונז) בבית העיר.

 

 

2 מופעים בערב (20:00,21:00) הכניסה למופע בהזמנת כרטיס מראש

 

מחיר: רגיל: 80₪, חיילים: 70₪, מחזיקי כרטיס דיגיטל: 60₪

 

כרטיסים ניתן להזמין בטלפון:

קופת בית ביאליק 03-5254530 החל מהשעה 11:00
קופת תיאטרון קליפה : 03-6399090 / 03-6879219

 

 

 

ביאליק וידאו

ברדימן

 


מוזיקה: בירידמן בישראל


מתי: 12.01, פתיחת דלתות: 20:30

איפה: מועדון הבארבי, תל-אביב


אחרי שהשאיר את הקהל הישראלי עם הלסת על הרצפה ופירק את הבארבי לרסיסים בהופעתו הראשונה בישראל, דארן פורמן א.ק.א בירדימן חוזר לזירת הפשע במופע חדש עם נבחרת החלומות הווירטואוזית שמלווה את פורמן מסביב לעולם.

מתוסכל מאי היכולת לשיר שני תווים בו זמנית, המפיק המוזיקלי בירדימן בנה מכונה שמאפשרת לו ליצור לולאות ושכבות סאונד אך ורק מהצלילים שהוא יוצר בעצמו. המפיק האוונגרדי דוגם צלילים חיים של עצמו או הקהל , מסנתז אותם בזמן אמת וממקסס בניהם כל הדרך מביט בוקס מחאתי דרך דאנס תעשייתי ועד לרייב אלקטרוני סוחף.

 

בירדימן הוא פורץ דרך תודעתי - התפיסה שהוא יכול לייצר כל שכבת סאונד או גוון קול מסוים בזמן אמת ובלי האינסטרומנט המקובל, בעצם פותחת שער אין סופי למוזיקאים ויוצרים בעבודה מול קהל בזמן אמת.

בירדימן הוא סנסציית יוטיוב, עם עשרות מליוני צפיות וידוע כאחד מאומני הביטבוקס המוכרים בכדור, כיוצר אלקטרוני ייחודי וכמובן גם כאיש שהביא לעולם את הבירדיטרון - מתקן שכולל 4 איי פדים , 2 לאפטופים ו 4 אייפדים, סט-אפ אשר מאפשר ליצור בלייב בדרך יעילה ואיכותית ביותר .

 

המופע החדש הוא היתוך בין הגאונות הקומית לווירטואוזיות המוזיקלית ומשלב אלקטרוניקה מכל הסוגים, גליץ', פופ, ביט בוקס והרבה אהבה. הוא מגיע. תתכוננו.

 

מחיר: 125₪ במחירה מוקדמת, 150₪ ביום המופע

 

לפרטים נוספים וכרטיסים לחצו כאן

 

בירדמן וידאו

לילאן


טלוויזיה: "ליליאן" - החלק הראשון ביצירת הדוקו של אילן פלד ויאיר קדר, "נעלמות"


מתי: בכורה - 11.1, שעה: 22:00

איפה: YES דוקו ו-YES VOD


צלילה מרתקת לסיפור חייה של המשוררת מזרחית ליליאן לוי, שנדחתה ע"י הממסד בישראל וברחה לפריז.
בשנות ה-70, קנתה הזמרת הצרפתיה עמנואל טיבוֹ את עולמה בזכות להיט ענק בשם "Ma Vie" (״חַיַי״), ובן-לילה הפכה לכוכבת ענקית בצרפת. מי שכתבה את ״חיי״ היתה ליליאן לוי, משוררת ישראלית שלא היתה מוכּרת בישראל.

 

כל חייה של ליליאן היו חיפוש אחר המקום שיהיה לה בית. מקומות שהיו אמורים להפוך לה קרקע פורייה לנטיעת שורשים היוו מקור לסבל, וכך מציאת ״בית״ היה למשאת נפש עבורה.

לילאן נולדה ביום הפַרהוּד הנורא, בו התבצעו פְּרעות בקהילת יהודי עיראק, ומצעירותה חיה בנדודים שלא הסתיימו עד מותה ממחלה קשה.

הנדודים והזרות היוו מקור השראה לשיריה, אבל בישראל לא הכירו בה כיוצרת ולא העריכו את פועלה, מה שהסב לה צער גדול וכאב שהשתלטו על חייה.

בשנות החמישים, כשהגיעה לישראל, שנחשבה עבור יהודי עיראק לארץ המובטחת ולבית האולטימטיבי - נתקלה בחומה בצורה של גברים מקומיים ששלטו בשיח התרבותי. הישראלים סירבו להתייחס ליצירתה ולהכניס אותה למעגל ההכרה.

היא עזבה לפריז, שם פגשה את בעלה - מפיק מוסיקלי שקידם את הקריירה שלה, אלא שגם שם לא מצאה נפשה מרגוע והיא המשיכה לשאת את כאב הנידוי, שהתערבב בטרגדיה אישית גדולה.

כל מי שהתוודע לשיריה מספר על משוררת פורצת דרך, מסעירה, יצרית, מרגשת ומלאת תעוזה. יוצרת שידעה לעמוד על שלה ולא נכנעה למוסכמות של החברה הפטריארכלית, הלבנה. שלא נרתעה מהמישטור ולמרות זאת נמחקה וגאונותה לא עזרה לה מול גדרות התיל של הממסד הספרותי. האם ליליאן היתה?

 

החוקרים שקראו את יצירתה ורותקו לשיריה, היוצרות שהושפעו מהדהוד שיריה, ויצרו בהשראתה - כל אלה מתכנסים כדי לספר את הסיפור שלה. הסיפור על נשים יוצרות רבות שלא זכו להכרה ונעלמו.

לילאן תמונה

תערוכה

 


תערוכה: על הקווים / SNAP TO GRID - עבודות וידאו של האמן רונן שהרבני


מתי: התערוכה רצה עד אפריל 2017

איפה: מוזיאון נחום גוטמן, תל-אביב


התערוכה "על הקווים "Snap To Grid / של האמן רונן שהרבני מתייחסת בשמה לפקודת מחשב, שהשימוש בה נועד לעשות סדר באייקונים הדיגיטאליים על צג המחשב.

 

פעולת ה-"Snap To Grid" מסייעת לערוך סדר במרחב האשלייתי במחשב, אבל באותה נשימה דורסת את המרחבים שאינם מוגדרים. עבודות הווידאו בתערוכה משתפות פעולה עם הגריד אך גם מנסות לערער את ההגדרות, ליצור חוסר סדר ומתוכו לברוא גריד חדש ולבחון את הגריד הישן.

 

באחת העבודות בתערוכה, "בתי תפילין", מוקרנים דימויי וידאו לתוך שתי קופסאות דמויות תפילין ומרמזים על חילוף תפקידים: אם במציאות יש להניח את קופסת בית התפילין על המצח, בתערוכה היא מונחת על הרצפה, והצופה נדרש להפוך בדמיונו את ריטואל התפילה. החוויה הרוחנית והתפילה הקשורות לתפילין, מתורגמות לעבודת וידאו מרהיבה. שכפולי הדימויים המרצדים בתוך קופסת התפילין המוגדלת, יוצרים אין סוף אפשרויות התבוננות, כמו הקשרים האינסופיים בין המאמינים לאלוהים או בין הצופים לאמן.

 

למחירי כניסה למוזיאון, שעות פתיחה ופרטים נוספים לחצו כאן

 

סטריט וייב

על הקווים
על הקווים | צילום: יחצ

לה לה לנד


קולנוע: פסטיבל הקולנוע "מבט נוסף" #5


מתי: 12.01-31.01

איפה: סינמטק תל אביב, סינמטק חיפה, סינמטק ירושלים, סינמטק חולון, סינמטק הרצליה


"מבט נוסף: פרויקט קולנוע אירופי משוחזר" הינו מחווה ייחודית ומבורכת לעבודתם של ארכיונים האחראים לשחזור סרטים באירופה. תחת מטריית האיחוד האירופי וכתוצאה של שיתוף פעולה של שגרירויות ומכוני תרבות אירופים*, "מבט נוסף" מאפשר כל שנה את הקרנתה של תכנית סרטים, אחד מכל אחת מהמדינות המשתתפות, בגרסאות ארכיון משוחזרות ובפורמטי הקרנה איכותיים. דרך כך, הוא מקווה להעלות את המודעות לקולנוע אירופי קלאסי ולאמצעים הנדרשים לשמרו.

 

במרכז תכנית מהדורת 2017 של "מבט נוסף" התמה המלווה את תכנית ההקרנות הינה 'תשוקה חותכת', אותה תשוקה אובססיבית, בלתי נלאית, זו שאינה מרפה. בעוד שהתנועה הרומנטית חתרה תחת ערכי הנאורות של סוף המאה ה-18, דרך הדגשת התקשרויות רגשיות קיצוניות, המודרניות נטתה להגביל התנהגות מסוג זה, אם דרך שילובה בתעשיית הצריכה ההמונית ואם דרך הצגתה כהפרעה פסיכולוגית פרטית. הקולנוע, כמוצר טכנולוגי ויצירה אמנותית, נקלע לא פעם בתווך בין גישות אלה, וניסה לפשר בין דרישותיהן הלכאורה סותרות.

 

הסרטים שנבחרו למהדורה הנוכחית חושפים את התמודדות זו עם תשוקה קיצונית, כפי שהיא מתבטאת במישורי האהבה, האלימות, האמנות, הטיפוח העצמי והבידור. במקרים אחדים, תשוקה שהפכה לאובססיה מבודדת את היחיד מסביבתו וכופה עליו קורבן ופגיעה בעצמו ובאחר. במקרים אחרים, האובססיה הופכת לטקס קולקטיבי או מוסכמה, שזוכים לבחינה מחודשת דרך עדשת הקולנוע. כך או אחרת, בכל אחת מיצירות אלה שבה ועולה השאלה אודות משמעות ההתרחקות מדרישות ההיגיון המעשי, והמחיר האנושי שפעולה זו עשויה לגבות.

 

במסגרת מחויבותו לחשוף שחזור קולנועי מקומי, "מבט נוסף" יכלול גם השנה סרט ישראלי משוחזר-"הצד השלישי של המטבע" (1960), זוכה פרס דב הזהב בפסטיבל ברלין, שבוים על ידי הבמאי הצרפתי המשפיע כריס מרקר. הסרט מציג מפגש בין נקודת מבט אירופית לבין הסוגיות ההיסטוריות, החברתיות, התרבותיות והמוסריות שהעסיקו את מדינת ישראל בראשיתה, ומשפיעות עליה עד היום.

 

כמו כן, יתקיים אירוע מחווה לזכרו של הבמאי הפולני הנודע אנדז'יי ויידה, שנפטר לפני מספר חודשים. בנוסף להקרנה מיוחדת של סרטו "הכל למכירה" משנת 1969, במסגרת התכנית הכללית, בסינמטקים נבחרים יוצג גם הסרט התיעודי "הדיבוק של אנדז'יי ויידה", שבוים על ידי הבמאי הישראלי עמי דרוזד סביב ביקורו של ויידה בישראל בשנת 1988.

 

לרשימת הסרטים המלאה, מועדי הקרנות וכרטיסים לחצו כאן

 

 

 

טריילר להתאהב מעל הארש

מתוך הסרט
מתוך הסרט "הכל למכירה" | צילום: יח"צ