יצירותיו של אלברטו ג'קומטי יוצגו לראשונה בישראל

לראשונה בישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות יציג רטרוספקטיבה של אלברטו ג'קומטי, מהאמנים הידועים והחשובים במאה ה-20

אלברטו ג'קומטי
אלברטו ג'קומטי | צילום: הרברט מאטר

התערוכה "שוב, מהתחלה", שעיקרה עבודות מאוסף קרן ג'קומטי לצד פריטים מאוסף מוזיאון תל אביב לאמנות ומוזיאון ישראל, מכנסת 130 עבודות מארבעת עשורי הפעילות של אלברטו ג'קומטי, משנות ה-20 ועד מותו ב-1966. יוצג בה מבחר מיוחד של עבודות מהפרק הסוריאליסטי ביצירתו של ג'קומטי, לצד פסלי גבס וברונזה איקוניים, ציורים, רישומים ותחריטים, המקיפים את מלוא הטווח של יצירתו. את התערוכה מלווה קטלוג מקיף בעברית ובאנגלית.

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

אלברטו ג'קומטי מוּכּר בראש ובראשונה בזכות העבודות שיצר אחרי מלחמת העולם השנייה, ועיקרן פסלי דמויות שחזותן אוניברסלית ועל-זמנית: נשים עומדות, גברים הולכים ופסלי ראש דרמטיים ועזי-מבע, הניחנים באיכות רגשית מודגשת. דמויותיו הגבשושיות והדקיקות במפגיע, מנוכרות וכמו אכולות חרדה, נהיו איקונות של התקופה שלאחר המלחמה, כהתגלמות של חשבון הנפש והאימה שאפיינו אותה. התערוכה עוקבת אחר התפתחות עבודתו של ג'קומטי, התעמקותו בחקר הדמות האנושית וניסיונותיו החוזרים ונשנים, לדבריו, "ללכוד את הראייה". במהלכים חוזרים של עיבוד מחדש והשלכה לפח, במעגליות נמשכת של ייאוש והתמדה עיקשת, הוא הפגין מחויבות נחרצת הבאה לידי ביטוי בשם התערוכה: "שוב, מהתחלה".

יצירותיו של אלברטו ג'קומטי
יצירותיו של אלברטו ג'קומטי | צילום: הרברט מאטר

התערוכה מהווה הזדמנות ייחודית לקהל בישראל להתוודע למלוא הטווח של יצירת ג'קומטי, המוצגת בפעם הראשונה במדינה שיסודותיה נבנו והתעצבו במקביל לשנות יצירתו, בהקשרי האסתטיקה המודרניסטית של אחרי המלחמה.

אלברטו ג'קומטי
אלברטו ג'קומטי | צילום: הרברט מאטר

תערוכת ג'קומטי תהיה פתוחה לציבור הרחב מ-6 במאי עד 7 באוקטובר 2023 ותחנוך את ביתן איל עופר החדש, שלוחה של מוזיאון תל אביב לאמנות הממוקמת בלב העיר. הביתן ייפתח מחדש לקהל, לאחר שעבר חידוש ושדרוג נרחב, שנועד להשיב לו את מעמדו כאחד הבניינים האיקוניים בתל אביב. פרויקט מקיף זה, בביתן ששטחו 1,470 מ"ר, התאפשר הודות לתרומה של קרן משפחת איל ומרילין עופר – קרן פילנתרופית התומכת בפרויקטים בתחומי בריאות, חינוך ואמנות ברחבי העולם. הקרן תמכה גם בהבאת תערוכת ג'קומטי לישראל. הביתן, שנודע באסתטיקה המודרניסטית שלו, נחנך במקור ב-1959 כביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת-זמננו, ותמיכת העבר של הלנה רובינשטיין תמשיך להיות מונצחת בביתן. הוא תוכנן על-ידי האדריכלים דב כרמי, זאב רכטר ויעקב רכטר, שבנו, האדריכל אמנון רכטר, הוביל את  החידוש הנוכחי. הביתן המחודש צפוי להיות אחד מחללי התצוגה המרשימים בישראל.

התערוכה תיפתח לקהל ב-6 במאי 2023 בביתן איל עופר, שדרות תרס"ט 6, תל אביב.