"לא הגענו עם ציפיות, אבל הם הקשיבו לכאב של כולנו": משפחות הנרצחים מעידות בבית הדין הבינלאומי

נציגי משפחות הנחטפים והנרצחים עתרו לאחרונה לבית הדין הבינלאומי בהאג, הולנד, בגין פשעי מלחמה. טלי חדד אטיאס, אמא של דורין אטיאס ז"ל שנרצחה במסיבה ברעים, יחד עם עדי זקוטו, בתו של אבי זקוטו ז"ל, שנרצח ליד ביתו באופקים, סיפרו לחדשות 13 על ההליך שמתנהל מול בית הדין ועל הקהילה היהודית שמחממת את הלב: "האנשים נפלאים בקהילה, מפעילים את הקשרים שלהם בהתנדבות מלאה, הם הניעו את ההליך להגיע לכאן"

זמן צפייה: 07:07

זאת לא הפעם הראשונה אשר משפחות של נרצחים מישראל עותרות לבית הדין הבינלאומי בגין פשעי מלחמה. אולם הפעם, לאור הטבח הנוראי ומאות החטופים, המצב נראה אחרת. טלי, אמה של דורין אטיאס ז"ל, מספרת על התמונות והתיעודים שהביאה איתה למתן העדות מול בית הדין: "כשאתה יושב מול הורה שכול ורואה את הממצאים, זה נהיה יותר אמיתי ומצמרר". השתיים העידו גם מול התבוע הראשי בהאג, קארים חאן, וסיפרו שהיה אמפטי, סבלני ומכיל: "הבטיח שיאסוף עדויות על מנת לגבש תביעה נגד חמאס", אומרת טלי.

עדות מבית הדין
צילום: מאיר אטיאס

אביה של עדי, שהיה חובש במד"א, יצא ביום שבת בבוקר מביתו לאחר ששמע יריות וניסה, ככול הנראה, לתת סיוע רפואי, אך נורה למוות באמצע הרחוב: "הראתי להם תמונות שלו בחייו, מחייך מאוזן לאוזן, ואז את התמונה האחרונה שצילמו השכנים של גופתו מהרחוב", סיפרה עדי.

במהלך ביקורן בהולנד, הגיעו השתיים לאמסטרדם, שם התראיינו לתקשורת הזרה, ונכחו במשט גדול ומרגש שהתקיים ברחובות העיר לשחרור החטופים. "הקהילה היהודית בהולנד מונה כשלושים אלף אנשים, ורבים מהם צעדו, הניפו דגלים ושרו שירי 'עם ישראל חי', כשבחוץ חמש מעלות", מספרת טלי. יחד עם הולכי הרגל, במפגן השתתפו גם כ-12 סירות מצויידות בדגלי ישראל ושלטים של החטופים, אשר שטו לאורך התעלות בעיר ההולנדית.

טלי חדד אטיאס ועדי זקוטו
צילום: מאיר אטיאס
משט אמסטרדם
צילום: מאיר אטיאס