כשסדאם חוסיין היה על הכוונת: המבצע של סיירת מטכ"ל שלא כולם מכירים

לאחר מלחמת המפרץ הנחה הרמטכ"ל דאז, אהוד ברק, כי סיירת מטכ"ל תיערך לביצוע התנקשות בחיי הרודן העיראקי סדאם חוסיין. המבצע, שהיה אמור לשנות את פני המזרח התיכון, הסתיים באסון נוראי

זמן צפייה: 01:07

הערב (שני) בפרק השלישי של "סיירת מטכ"ל", יוצרי הסדרה עמרי אסנהיים וגלעד טוקטלי יתחקו אחר חלק מהרגעים שביחידה המובחרת היו מקווים למחוק מהרזומה. אחד מהם הוא "אסון צאלים ב'" שאירע בנובמבר 1992. רגע לפני שניחשף לסיפור המלא חשוב שתכירו את המבצע שאמור היה להוביל לחיסולו של סדאם חוסיין, אך הסתיים באסון נוראי.

לאחר מלחמת המפרץ הנחה הרמטכ"ל דאז, אהוד ברק, כי סיירת מטכ"ל תיערך לביצוע התנקשות בחיי הרודן העיראקי סדאם חוסיין. שם המבצע היה "שיח אטד". למבצע התנגד ראש אמ"ן, האלוף אורי שגיא, שהיחידה המובחרת נמצאה תחת פיקודו, כמו גם מפקד היחידה, סא"ל דורון אביטל, שהתנגד למבצע נחרצות בטענה כי סיכויי ההצלחה קלושים וישנו סיכון גדול מדי לחיי הלוחמים.

כתבות נוספות על סיירת מטכ"ל:

סדאם חוסיין לצד סגנו, עיזאת א-דורי
סדאם חוסיין לצד סגנו, עיזאת א-דורי | צילום: רויטרס

הרמטכ"ל מינה את אלוף עמירם לוין, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, כ"פרויקטור" מיוחד, האמון על המבצע. תחתיו ניצב רס"ן דורון קמפל כמפקד המשימה בשטח ותחת קמפל סרן א', מפקד הצוות היורה. על פי תוכנית המבצע, כוח הסיירת היה אמור לטוס לעיראק באמצעות שני מסוקים של חיל האוויר, לנוע על גבי ג'יפים לעבר אזור הפעולה, ושם להתפצל לשני צוותים: צוות אחד מוסווה במרחק מאות מטרים מיעד החיסול, וצוות שני במרחק כ-12 ק"מ ממנו, האמון על ביצוע ירי טילי התמוז.

ב-5 בנובמבר 1992 נערך תרגיל שידמה את המבצע בעיראק. בתרגיל עליו פיקד האלוף לוין, צפו הרמטכ"ל, סגנו אמנון ליפקין-שחק, האלוף אורי שגיא ובכירים נוספים בצה"ל. התאונה התרחשה בשעה 06:10, כאשר במהלך השלב ה"יבש" של התרגיל, שאמור היה להיות ללא אש חיה, הצוות המשגר שיגר בשוגג שני טילים מסוג "תמוז" לעבר קבוצת חיילים שדימתה את הפמלייה של סדאם חוסיין.הטילים היו אמורים להיות משוגרים רק בחלק השני וה"רטוב" של התרגיל, בו האזור תוכנן להיות ריק.

מתחקיר האירוע עלה שהקוד שהורה לשגר את שני הטילים בתרגיל היבש ובתרגיל הרטוב היה זהה. מפגיעת הטילים נהרגו חמישה חיילים: רב-טוראי ערן ויכסלבאום, סמל ראשון אריק כהן, סגן אלעד שילה, סמל שמרי שפרן וסמל שרון תמיר. בנוסף, נפצעו חמישה חיילים נוספים.

לאחר האירוע הודתה המדינה באופן רשמי בקיומה של סיירת מטכ"ל. בעקבות התאונה הקים הרמטכ"ל ועדה מיוחדת לחקר התאונה, בראשות האלוף במילואים מנחם עינן - ועדת עינן. בעקבות מסקנות הוועדה נפתחה חקירת מצ"ח,שהביאו להעמדתם לדין ולהרשעתם של שני קצינים ביחידה, קמפל וסרן א'. כמו כן, ננזפו האלופים אורי שגיא, שסיירת מטכ"ל נמצאה תחת פיקודו, ועמירם לוין, שעמד בראש הפרויקט שבמסגרתו נערך האימון. כנגד מפקד היחידה, דורון אביטל, לא ננקטו צעדים.

הסדרה "סיירת מטכ"ל" הופקה בשיתוף HOT8 ומשודרת שם בימי ראשון