עפרה חזה מסביב לעולם | הקריירה הבינלאומית של כוכבת הפופ

הזמרת עפרה חזה עם קולה המלטף והחד פעמי הייתה מחוברת מאוד למשפחתה ולשכונת התקווה בה גדלה אבל המנעד המוזיקלי שלה דילג בחינניות בין תימן לאנגליה ובין מזרח ומערב. קבלו את השירים הבינלאומים של הזמרת, החל משירים מתקתקים בצרפתית ועד איגי פופ וסיסטרס אוף מרסי. עפרה חזה כפי שלא ראיתם אותה מעולם

עפרה חזה
עפרה חזה | צילום: יחסי ציבור

אנחנו זוכרים את הקלאסיקות הגדולות שלה כמו "חי" או "שיר הפרחה" אבל עפרה חזה התקבלה בקהלים שונים, רבים ומגוונים ברחבי העולם וזכתה להצלחה מסחררת למרות שיש שיטענו שיכלה להגיע אף רחוק יותר. היא הקליטה, למשל, אלבום שלם בצרפתית בשם "Aime Moi" (אהוב אותי), שכלל גם חידושים בצרפתית לשירים עבריים שהצליחו ובשיא הצלחתה המסחרית היא הימרה על  שירים עממיים תימנים כמחווה לבית ילדותה עם "אם ננעלו"  שהוא פיוט כתוב עברית ויהודית תימנית ו"גלבי" שהיו להיטים לוהטים מחוץ לארץ והצליחו לכבוש גם את ליבם של נוכריים שלא שאפו את האוויר הצלול של הים התיכון או טעמו את טעם הג'חנון מעולם.

בין האלבומים הבינלאומיים שהקליטה חזה, הצד היהודי והתימני שבה בא לידי ביטויי ותמיד בגאווה רבה ולא פעם היא הקדישה את שיריה להוריה. עפרה שרה שירים על ההיסטוריה היהודית לזכר היהודים שנרצחו בשואה כמו השיר "Trains of No Return" או השיר "Mm'mma", על הקושי של יהודי תימן ואתיופיה לעלות לארץ, אבל גם ששרה על קשיים ועצב היא שרה עם אופטימיות, תקווה וחלום.

ההצלחה הבינלאומית שלה התחילה בשנת 1984 כשאמרגנה, בצלאל אלוני, פנה ליאיר ניצני ויזהר אשדות לצורך הכנת רמיקסים  ואשדות הכין את הרמיקס לשיר "גאלבי". עותקים של התקליט הגיעו אל חברת התקליטים האנגלית "Ace Records" והם קנו את זכויות התקליט מ"הד ארצי" ושיווקו אותו בשם Fifty Gates Of Wisdom (חמישים שערי חוכמה). התקליט נמכר בהצלחה באנגליה וזכה לשבחי הביקורת של עיתוני המוזיקה הנחשבים ביותר וכך הגיעה דריסת הרגל הראשונה של עפרה חזה מחוץ לגבולות ישראל.

ב-1987 תבעה חזה צמד ראפרים אמריקאים בשם אריק B וראקים אשר סימפלו את קולה מהשיר "Im Nin'alu" לשירם "Paid in Full". בעקבות ההצלחה של הסימפול, השיר נערך על ידי אלוני וחזה והגיע לראש מצעד הפזמונים בגרמניה כאשר הסינגל נמכר ביותר משלושה מיליון עותקים. באותה שנה גם זכתה חזה בתואר זמרת השנה בגרמניה.

 

חזה התפרסמה לא רק באירופה ובאמריקה, אלא גם במזרח הרחוק ואפילו בארצות ערביות.

בשנת 1988 יצא אלבומה Shaday, שכלל את השירים "גלבי" ו-"Im Nin'alu" בתוספת שני תרגומים לשירים מתוך האלבום ימים נשברים ועוד שירי דאנס אתניים. מלבד ל-"Im Nin'alu" ו-"גאלבי", בלט שיר נוסף מהתקליט בשם "עזה כמוות" (שהוצג בשם האנגלי: "Love Song") ובאותה שנה זכתה חזה בגרמניה במקום הראשון בטקס "אריה הזהב". חזה התמקדה בקריירה הבילאומית שלה באותה תקופה למרות שהמשיכה להוציא גם אלבומים בישראל.

ב-1989 הוציאה את האלבום Desert Wind, שזכה להצלחה רבה כאשר נמכר בכחצי מיליון עותקים. מספר שירים ממנו, כמו "Ya Ba Ye" ו-"Wish Me Luck", היו ללהיטים והובילו לראיון והופעה בתוכניתו של מלך הטוק שואו האמריקאי ג'וני קרסון, וראיון בתוכנית הבוקר האמריקנית "The Today Show". שיר זה הפך ללהיט באירופה ובארצות הברית. ב1989 ייצגה חזה את ישראל עם השיר "Im Nin'alu" בפסטיבל המוזיקה הבינלאומי של טוקיו שביפן וזכתה במקום הראשון.

בשנת 1990 זכתה חזה בתואר "הזמרת הישראלית הנמכרת ביותר בכל הזמנים" במונטה קרלו, ואפילו הייתה אמיצה מספיק על מנת לסרב להצעתו של מייקל ג'קסון להצטרף אליו לסיבוב הופעות עולמי. באותה שנה הופיעה בפסטיבל הג'אז במונטרה שבשווייץ, והופעתה המצליחה  יצאה על גבי תקליט והיא אף השתתפה שלוש פעמים בפסטיבל סן רמו שבאיטליה, אך אם מישהו חשב שעפרה האלגנטית, בעלת המראה השברירי והמעודן יכולה לשיר רק מתקתק, היא הוכיחה אחרת כשבשנת 1992 השתתפה בהקלטת הרמיקס לשיר "מקדש האהבה" של להקת  הרוק כבד "סיסטרס אוף מרסי."

בשנת 1993 הייתה חזה למועמדת הישראלית הראשונה לפרס גראמי כזמרת מוזיקת עולם, בזכות אלבומה המצליח Kirya, שצעד שבועות רבים במקום הראשון במצעד המכירות של המגזין "בילבורד" אך עפרה לא נחה ובאותה תקופה שיתפה פעולה עם גדולי הזמרים כמו איגי פופ, פול אנקה ופאולה עבדול וגם שרה את שירי הנושא לסרטים "סחלב פראי" "האומנת" ו-"המלכה מרגו" ביחד עם המוזיקאי היוגוסלבי גוראן ברגוביץ'.

בשנת 1994 הקליטה חזה מספר שירים לרגל הוצאת אלבומה הבינלאומי החדש, Queen in Exile. הסינגל הראשון  מהאלבום "Mata Hari" הפך ללהיט דאנס אתני קצבי, ובחלק משירי האלבום היא שיתפה שוב פעולה עם יזהר אשדות, אך לבסוף האלבום נגנז בגלל ריב עם חברת ההקלטה.

 

בשנת 1997 הוציאה חזה את אלבומה האחרון, Ofra Haza, שהופק על ידי פרנק פטרסון מלהקת "אניגמה". האלבום הוקלט בגרמניה  וכן באולפני אבי רוד הידועים בלונדון. באלבום זה גם הקליטה את השיר "אם ננעלו" בגרסה חדשה בשם "Show Me". הסינגל הראשון של האלבום "אם יינעלו" , אף זכה למספר חידושים מצד זמרים מרחבי העולם, ובנוסף, היו שירים בולטים נוספים כמו השיר "Give Me a Sign"  והחידוש לשירה של קרול קינג "You've Got a Friend".

עפרה הייתה גאווה מקומית כשפרצה מגבולות ישראל הישר אל חיקו המחבק של שאר העולם, חזה היא בעצם הראשונה שהביאה לעולם מוזיקה אתנית בשילוב סגנון מערבי, ואחת היוצרות הראשונות בז'אנר "מוזיקת העולם" הכה פופולארית היום והיא הוכיחה לכולנו שהשמיים הם הגבול אם נולדת להיות כוכב.

 

"עפרה" החלק השני, שני  (הערב) אחרי החדשות בערוץ 13