הסיכונים השכיחים בהריון ואיך להתמודד איתם

התופעות הנפוצות בתחילת ההריון כוללות בין היתר עייפות, תחושת כובד, גודש בשד, עצירות וכן בחילות והקאות. התופעה האחרונה מכונה לעיתים בשם "בחילות בוקר", על אף שבחילות הבוקר יכולות להתרחש בכל אחת משעות היממה.

זמן צפייה: 04:27

ישנן נשים הסובלות מהתופעה בעיקר בשעות הבוקר, אולם ישנן שיחוו אותה דווקא במהלך היום ואף בלילה. המצב שכיח מאוד ועלול להשפיע על עד כ-90% מהנשים ההרות, כשדרגות החומרה של התופעה משתנות. בחילות והקאות בהריון יכולות להיות קלות ונסבלות או לחילופין קשות ומרובות, ובאופן זה מייצרות תחושת אי נוחות עבור אותן נשים הסובלות מכך. לרוב, התופעה מתחילה בין השבוע ה-4 לשבוע ה-9 של ההריון, ובין השבוע ה-7 לשבוע ה-12 של ההריון היא מתעצמת ויכולה להפריע לשגרת היום-יום. התופעה צפויה להשתפר ואף להעלם בין השבוע ה-12 לשבוע ה-16 של ההריון, ואולם ישנן נשים שממשיכות לסבול מהתופעה גם שבועות ואף חודשים לאחר מכן. ישנן שיסבלו מכך לאורך כל תקופת ההריון. המצב הקיצוני ביותר של התופעה ידוע בשם הייפראמזיס גרבידרום (Hypermesis Gravidarum). במצב זה, הפוגע באחוז נמוך יחסית מההריוניות, אותן נשים סובלות מבחילות והקאות רבות ומתמשכות הגורמות לאיבוד משקל ולהתייבשות – מצב המסכן את האם והעובר. נשים הסובלות ממצב רפואי זה מופנות בדרך כלל לבתי החולים לצורך קבלת טיפול רפואי מתאים, לרוב באשפוז ובהשגחה של הצוות הרפואי בבית החולים.

הגורמים לבחילות והקאות בהריון
הגורמים לבחילות הבוקר וההקאות, שמתלוות אליהן פעמים רבות, לא לגמרי ידועים. ההשערה הרווחת היא שהגורם נמצא בהורמונים המופרשים על ידי השליה. לכן, בחילות בוקר הן חמורות יותר בהיריון עם תאומים, כלומר, כאשר יש ברחם נוכחות של שתי שליות, עבור שני עוברים. סיבה נוספת שתומכת בהשערה זו היא שבחילות בוקר קשות יותר אצל נשים שיש להן שליה גדולה במיוחד. ישנם גורמים נוספים שיכולים להשפיע על בחילות והקאות בהריון וביניהם: נטייה גנטית קרי בחילות והקאות בהיריון אצל האם, הופעת תופעת הייפראמזיס גרבידרום בהיריון או בהריונות קודמים.

מתי מומלץ לפנות לרופא?
אם בחילות הבוקר נמשכות במהלך כל היום, ייתכן שהאישה ההרה לא תספוג מספיק מזון ונוזלים. כמו כן, ייתכן שלא תצליח לספוג את הוויטמינים והמינרלים הנדרשים לאם ולעובר. נשים רבות מאבדות ממשקלן או לא מצליחות להעלות את המשקל הדרוש בזמן ההיריון. בחילות בוקר חמורות, או הייפראמזיס גרבידרום (Hyperemesis Gravidarum) עלולים לגרום להתייבשות או לתת-תזונה.

החדשות הטובות הן, שבעזרת  התנהלות  נכונה ובמידת הצורך ליווי רפואי מתאים, ניתן  לשפר את ההרגשה במהלך ההיריון גם אם האם סובלת מבחילות והקאות חמורות.

מומלץ לפנות לייעוץ רפואי במידה והאם סובלת מהתופעות הבאות, אחת מהן או יותר:

  • אינה מסוגלת לשתות או לאכול, או מקיאה כל מה שהיא שותה ואוכלת, במהלך 24 שעות.
  • חשה חלשה או מסוחררת.
  • פיה ושפתייה יבשים.
  • כמות השתן שלה קטנה והוא בעל צבע כהה ומלווה בריח חריף.
  • אינה עולה במשקל בצורה תקינה, או אף מאבדת ממשקלה (ירידה במשקל של כ-2.5 ק"ג בתקופה של שבוע עד שבועיים).

טיפול תרופתי עם פורמולציה חדשה
כיום משווקת תרופה חדשה שמטרתה לסייע לאותן נשים להתמודד עם תופעת הבחילות וההקאות בהריון. התרופה מורכבת מפורמולציה חדשה ומאושרת FDA, המאפשרת פירוק מיידי ועל כן תחילת השפעה תוך זמן קצר, בנוסף לשחרור מתמשך שמאפשר הקלה לאורך שעות רבות. כמו כן, הפורמולציה החדשה מאפשרת את הפחתת תדירות הנטילה (עד 2 כדורים ביממה), מעודדת היענות, היצמדות לטיפול ומניעת הדרדרות אפשרית להייפראמזיס גרבידרום. התרופה בטוחה לשימוש לאורך כל שלבי ההריון ומבוססת על חומרים מוכרים עליהם קיים מידע נרחב מבחינת יעילות ובטיחות. התרופה בטוחה לשימוש עבור האם והעובר ומסייעת לאותן נשים לשוב לשגרת יומן.

 

פרופ' טל בירון-שנטל מומחית בגניקולוגיה במיילדות ובהריונות בסיכון גבוה

לאתר המידע בנושא בחילות והקאות בהריון

לכתבה המלאה באתר הבריאות מדיקו בנושא: תופעות שכיחות בהריון וכיצד תעברי אותן בקלות