כל מה שצריך לדעת לטיפול נכון בפטרת הציפורניים

השינויים בציפורנים הינם רבים ומגוונים. 50% מכלל השינויים בציפורניים נגרמים עקב זיהום פטרייתי. ביטויים רבים ומגוונים לפטרת הציפורן אך הביטוי הקליני השכיח ביותר של פטרת בציפורניים הוא התעבות הציפורן, שינוי צבעה לצהוב אפור והתפוררות חומר הקרן

זמן צפייה: 04:56

קיימות מספר צורות של פטרת הציפורניים כאשר הצורה השכיחה ביותר היא זו אשר הפטרת מתחילה בצידה המרוחק והצידי של הציפורן והתהליך מתקדם בקצב איטי לכיוון שורש הציפורן.

פטרת הציפורניים בילדים הינה נדירה יחסית עקב צמיחה מהירה של הציפורן לעומת ההתקדמות האיטית של הפטרייה לצד הנגדי של צמיחת הציפורן.

כאשר מדובר בפטרת הציפורניים שאובחנה על ידי רופא מקצועי בתחום ו/או על ידי אישור מעבדתי שזיהה את הפטרייה אין זה אומר בהכרח שמדובר רק בפטרת.

קיימים מגוון רחב של סוגי פטריות והרופא המנוסה ידע להתאים את הטיפול הרלוונטי לעניין.

במבוגרים ניתן לראות שינויים רבים ומגוונים של ציפורן זו או אחרת הנובעת עקב טראומה כזו או אחרת בציפורן. טראומות שונות לציפורניים אינן נדירות (חבלה ישירה, לחץ ממושך של נעל לא מתאימה, פעילות ספורט מסיבית המשפיעה באופן הדרגתי על מראה ציפורני הרגליים.. ועוד).

הציפורן אשר נפגעת בשכיחות הגבוהה ביותר היא הציפורן של הבוהן הגדולה), ומאידך, שכיחות פטרת הציפורניים הולכת ועולה עם הגיל, כך שקיימת שכיחות גבוהה של פטרת הציפורן יחד עם שינוי בציפורן שנבע עקב מגוון הטראומות האפשריות בציפורן.

לעיתים אנו עדים  להיווצרות פסים כהים / שחורים / אדומים או כתמים לאורך הציפורניים או כתמים כהים בציפורניים - במצבים אלו יש להיבדק על ידי מומחה בתחום על מנת לוודא שלא מדובר בסרטן ממאיר של יחידת הציפורן. לעיתים קורה שבעקבות הפטרת בציפורניים נצפית עם הופעת  פסים כהים ברוחב של מספר מילימטרים. (מצב זה מאפיין זנים שונים של פטריות)

באם הפס הכהה/ שחור/ אפור מופיע ללא התמונה הקלינית הקלסית של פטרת הציפורן (ציפורן מעובה, ומתפוררת בחלקה המרוחק...) יש לחשוד שאולי מדובר בתהליך אחר בציפורן.

מאוד חשוב לדעת שלא מן הנמנע ששני המצבים פטרת ופסים הכהים - שאינם קשורים לפטרת - עלולים להופיע יחד. אחת השגיאות השכיחות שעלולות להתרחש היא שאם ישנו מצב של ציפורן מעובה ובה גם פס כהה, והרופא סבור שמדובר בפטרת, אז המטופל נשלח לבדיקה מיקולוגית (בדיקה לפטריות) ובהתקבל תשובה חיובית - אז בטעות מצב זה מתורגם כאילו הן ההתעבות של הציפורן והן הפס הכהה נובעים רק עקב  הפטרייה שנמצאה - יתכן שהכתם הכהה/ הפס האורכי הכהה קשורים לפטרייה, ויתכן שכלל לא קשור לפטרייה ומדובר בכלל בסרטן של יחידת הציפורן.

במילים אחרות - זה שנמצאה פטריה במעבדה זה לא אומר שיש שם רק פטריה... כשמופיעים פסים כהים כאלה ואחרים יש להיבדק ביסודיות ובמידת הצורך יש לבצע ביופסיה ממיקום מאוד ספציפי משורש הציפורן. יש להתבונן היטב היכן, ובאיזה עומק ממוקם הפס הכהה בפלטת הציפורן. האם הפיגמנט ממוקם בחלק השטחי של פלטת הציפורן? החלק האמצעי בפלטת הציפורן? או אולי בחלק התחתון של פלטת הציפורן? מיקום הפיגמנט יקבע מהיכן, ומאיזה עומק, תילקח הביופסיה. קורה לעיתים שנטילת ביופסיה ממיקום לא רלוונטי מתקבלת תשובה שגויה שלכאורה אין סרטן. לו ביצוע הביופסיה הייתה נעשית בצורה מדויקת (מיקום וטכניקה) היינו מצליחים לגלות את סרטן יחידת הציפורן מבעוד מועד.

לסיכום, קיימת חשיבות גדולה גם להתבוננות יסודית בציפורן ואם קיים חשד יש לבצע ביופסיה רלוונטית לאישור או לשלילת האבחנה של מלנומה – סרטן ממאיר של יחידת הציפורן.

 

פרופ' אבנר שמר הינו דרמטולוג בכיר ומומחה לרפואת עור ומין.