ניתוח בלון להרחבת חצוצרת השמע

דר' דרור גילוני, רופא בכיר במרכז שניידר לרפואת ילדים, מנתח אף וסינוסים בילדים ובמבוגרים מדבר על טיפול בתפקוד לקוי של חצוצרת השמע – Eustachian tube dysfunction

זמן צפייה: 05:36

מהי חצוצרת השמע?

חצוצרת השמע היא התעלה המחברת בין החלק האחורי של האף לבין האוזן התיכונה. חלל התעלה מוקף ברירית של מערכת הנשימה, וסביבו תת-רירית, סחוס גמיש, ושרירים שיכולים לסגור את החצוצרה, או לפתוח אותה. תפקידי החצוצרה הם להכניס אויר לאוזן התיכונה לנקז ממנה הפרשות, להשוות לחצים בין חלל האוזן התיכונה לבין הסביבה, ולמנוע כניסת מזהמים אל האוזן.

מה קורה כאשר חצוצרת השמע אינה מתפקדת טוב?

תפקוד לקוי של חצוצרת השמע גורם הפרעה בתפקוד האוזן התיכונה: הצטברות נוזלים או היווצרות תת לחץ באוזן התיכונה. הצטברות נוזלים גורמת הפרעה במעבר גל הקול דרך האוזן התיכונה ובעקבות זאת לפגיעה בשמיעה. תת-לחץ גורם פגיעה במבנה ובתפקוד התקין של עור התוף. שני המצבים הללו יכולים לגרום לדלקות כרוניות של האוזניים או לזיהומים חוזרים. לעיתים, החצוצרה מצליחה להעביר את האוויר בקושי אל האוזן. במצב זה השמיעה תהייה תקינה וגם מראה עור התוף יהיה תקין, אבל האדם יתלונן על תחושת אטימות חוזרת באוזניים בעיקר בשינוי לחצים: טיסה, צלילה, שינוי גובה בנסיעה, או עלייה במעלית .

כיצד קורית פגיעה בתפקוד חצוצרת השמע?

הסיבה העיקרית לפגיעה בתפקוד חצוצרת השמע היא דלקת של הרירית העוטפת אותה. דלקת זו היא התמשכות של דלקת באיברים הסמוכים אליה. השקד השלישי (האדנואיד), שמצוי  ממש ליד פתח החצוצרה, נוטה להיות מוגדל ודלקתי בעיקר בילדים קטנים. הוא יכול לחסום את החצוצרה פיזית, ובעיקר, הוא נוטה לייצר דלקת ולהעביר מזהמים אליה. דלקת שכזו יכולה להיות גם תוצאה של דלקת כרונית של האף והסינוסים או של חומציות מוגברת המגיעה ממערכת העיכול. סיבות אפשריות נוספות לפגיעה הן פגיעה בתפקוד השרירים העוטפים את התעלה או פגיעה גנטית בפעילות רירית מערכת הנשימה.

מדוע ילדים סובלים יותר מתפקוד לקוי של חצוצרת השמע?

בילדים קטנים , עד גיל שנה, האוזן והאף נמצאים באותו גובה ולכן הנוזלים מתפנים פחות טוב מן האוזן אל האף. לאחר מכן, עם התפתחות הפנים האוזן גבוהה יותר. והזרימה משתפרת.  בגיל מבוגר יותר ילדים נחשפים לזיהומים ויראליים חוזרים. לכן, הם מפתחים דלקות חוזרות של מערכת הנשימה העליונה המתפשטת גם לחצוצרת השמע.

מהם הפתרונות הרפואיים לתפקוד לקוי של חצוצרת השמע?

אירוע קצר (אקוטי) של פגיעה בתפקוד חצוצרת השמע בעקבות מחלה ויראלית אינו מחייב טיפול. ניתן להמתין בסבלנות מספר שבועות וברוב המקרים הדלקת חולפת והתפקוד מסתדר. באירועים ארוכים יותר לא קיים טיפול תרופתי מוכח שמשפר את התפקוד, ולכן מתחייב טיפול כירורגי. טיפול ישן ומקובל הוא "לעקוף" את הבעיה על ידי השתלת צינורית אוורור לעור התוף (כפתור). כך מתקיים אוורור של האוזן התיכונה ישירות דרך תעלת האוזן במקום דרך האף. טיפול חדש יותר הוא החדרת בלון לחצוצרת השמע.

כיצד מבוצע ניתוח בלון להרחבת חצוצרת השמע?

ניתוח בלון להרחבת חצוצרת השמע (Eustachian tube tuboplasty) מבוצע בהרדמה כללית באופן אנדוסקופי דרך האף. בניתוח מאתרים באמצעות אנדוסקופ את פתח חצוצרת השמע, ומחדירים לתוכה מוליך המותאם לגודלה ולצורתה של החצוצרה. דרך המוליך מכניסים בלון באורך 2 ס"מ. את הבלון ממלאים במים עד לקבלת לחץ של 10 אטמוספירות למשך 2 דקות. הלחץ על הרירית הדלקתית  גורם להצטלקות של הרירית ועצירת התהליך הדלקתי. לאחר הוצאת הבלון מעירים את החולה. ההחלמה מן הפעולה היא בדרך כלל פשוטה ואינה מלווה בכאבים או בסיבוכים.

למי מיועד הניתוח?

הניתוח מיועד לכל מי שסובל באופן כרוני מתפקוד לקוי של חצוצרת השמע. האינדיקציות העיקריות הן למבוגרים הסובלים מבעיות חוזרות של אטימות באוזניים בעיקר בזמן שינוי לחצים, ולילדים הסובלים מנוזלים כרוניים או משינוי מבני של עור התוף גם לאחר שניתוח כריתת אדנואיד וניתוח צינוריות אוורור לאוזניים לא פתרו את הבעיה.

לאתר של ד"ר דרור גילוני

לעמוד הפייסבוק של ד"ר דרור גילוני

לאתר של ד"ר אופיר הנדזל