41 המאכלים הבריאים ביותר בכל הזמנים

הרשימה הזו מסדרת לכם תפריט מגוון ביותר מבלי לפגוע בהנאה שכולנו מחפשים באוכל. והוספנו גם כמה מתכונים וטיפים למטבח. אתם יודעים מה לעשות. (להדפיס ולתלות).

1. בננות

בננות הבננה, שמוכרת לכולנו כפרי, דווקא מסווגת כצמח. אבל חוץ מהסמנטיקה היא מקור מצוין של אשלגן שחשוב לתפקודי לב תקינים, היא מחזקת את המערכת החיסונית, משפרת את ספיגת הסידן בגוף ומאזנת את מצב הרוח.

2. פטל

מאכלים בריאים פטל פטל הוא הנפוץ ביותר מבין פירות היער. מחקרים מראים שאכילת פטל עוזרת במניעת מחלות, מחזקת את בריאות הלב ומונעת משקל יתר ונזקי גוף שנגרמים כתוצאה מזקנה.

3. תפוזים

מאכלים בריאים תפוז איפה הויטמין C שלכם? ככל הנראה רובו נמצא בפרי הכתום החורפי הזה, והויטמין הזה חיוני לשמירה על תאים ועל מערכת חיסון בריאה. למרות שרובנו סולדים מאכילת הקליפה החיצונית (הכתומה) והפנימית (הלבנה), חשוב לדעת שדווקא בהן מצויים ויטמינים שעוזרים לירידה בכולסטרול ומאזנים לחץ דם גבוה. אז עדיף לא להיפטר מכל המעטה הלבן ואולי אפשר להוסיף קצת גרידת תפוז לקוואקר שלכם בבוקר, גם בשביל הטעם וכמובן בשביל הבריאות.

4. קיווי

מאכלים בריאים קיווי מכיל יותר ויטמין C מהתפוז אפילו. מכיל גם ויטמין E ומלא נוגדי חמצון. סיבים, אשלגן ומגנזיום, שאחראים לבריאות העור, השיער והציפורניים, גם מתחבאים בתוך הפרי הבריא והחמצמץ הזה.

5. רימונים

מאכלים בריאים רימון ממשיכים לטפס במקורות הויטמין C. הרימון מכיל יותר ויטמין C ואשלגן ופחות קלוריות מפירות אחרים. כוס אחת של זרעי רימון מכילה כ-50% מכמות ויטמין ה-C היומית שהגוף זקוק לה והיא עוזרת גם להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן.

6. אוכמניות

מאכלים בריאים רימון הכדוריות בעלות הצבע העז עוזרות להגן על הראייה, להוריד את רמות הסוכר בדם ומשפרות את הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות.

7. אשכוליות

מאכלים בריאים אשכולית צהובה, אדומה או ורודה, היא מכילה מעט קלוריות אבל מזינה מאוד. תורמת לירידה במשקל, לעור בריא, למערכת העיכול, נותנת אנרגיה ומונעת סיכוי לחלות בסרטן. למתכון לקוקטייל ערק ואשכוליות אדומות לחצו כאן 

8. קלמנטינות

מאכלים בריאים קלמנטינה למרות שהיא נחשבת אחותו הקטנה, הקלמנטינה מכילה יותר נוגדי חמצון מהתפוז, והיא מועילה ביותר בהפחתת מחלות ושמירה על המשקל. היא מפחיתה את הסיכוי לחלות במחלות עיניים כרוניות כמו קטרקט וניוון כתמי שהוא תוצר לוואי של זקנה. היא יכולה להגן מפני סכרת ומחלות לב.

9. אבוקדו

מאכלים בריאים אבוקדו כולם יודעים שהוא בריא אבל לא כולם יודעים שהוא מכיל כ-20 ויטמינים ומינרלים שרובם גם נספגים בקלות בגוף. אם רק תחליפו את מקורות השומן הרווי שלכם (כמו חמאה או גבינה שמנה כלשהי) באבוקדו אחד, תפחיתו את הסיכוי למחלות לב, אפילו בלי צורך בדיאטה.

בוידאו - טיפ חשוב - איך לגרום לאבוקדו להבשיל ב-10 דקות

[brightcove_iframe video_id='yummies_mivzak_katava37' autoplay='1' kid='' duration='0'']

10. עגבניות

מאכלים בריאים עגבניות פצצת בריאות בלתי מעורערת. היא עמוסה בליקופן שהוא נשק חזק ביותר נגד סרטן וגם מקור להגנה על תאי ה-DNA שלנו עם כוח נוגדי החימצון שלו.

11. חצילים

מאכלים בריאים חצילים חצילים שייכים לאותה משפחה של העגבניות והגמבות והם עוזרים להיאבק במחלות לבביות תודות לעושר בכימיקלים ובתרכובת ביואקטיבית מן הצומח שנחשבת מועילה לבריאות.

בוידאו - לזניית חצילים ללא גלוטן

[brightcove_iframe video_id='Home_Meal_ep_30_part4' autoplay='0' kid='1_z563cw9t' duration='56']

12. עלי מנגולד

מאכלים בריאים עלי מנגולד מה יש בירוקים האלה התמימים למראה? כדאי שתרשמו את זה – ויטמין A, C, E, K, מגנזיום, אשלגן, סיבים, סידן, אבץ ועוד כמה ויטמינים מקבוצת B. ומה לגבי הטעם? מצויין ללביבות, לתבשילים וגם לסלטים מיוחדים. [brightcove_iframe video_id='yummies_mivzak_katava150' autoplay='0' kid='1_s5qvy3mw' duration='51']

13. פטריות

מאכלים בריאים פטריות מקום ראשון במקורות הטבעוניים לויטמין D. חוץ מזה גם הן מכילות נוגדי חמצון שיכולים לעזור להילחם בסרטן ובניקוי הרעלים של הגוף.

14. קייל

מאכלים בריאים קייל משקפי שמש טבעיים שעוזרים לשמור על הרשתית מפני נזקי השמש. הם גם תומכים בבריאות העצמות, עוזרים בניקוי רעלים טבעי ומפחיתים את הסיכוי לחלות בסרטן.

15. שומר

מאכלים בריאים שומר קוקטייל נפלא של ויטמינים ונוגדי חמצון המסייעים לגוף להתמודד נגד דלקות ומחלות כרוניות.

16. שום

מאכלים בריאים שום התבלין המושלם הזה, מרכיב חובה בתבשילים ובסלטים, הוא חיסון טבעי, הוא מחזק את המפרקים, הוא משפר את פעילות הלב והוא מגן מפני וירוסים. ולמאיר אדוני יש גם כמה טיפים על שום שישפרו את המטבח הביתי, צפו בוידאו. [brightcove_iframe video_id='yummies_mivzak_katava243' autoplay='0' kid='1_goa8dwa5' duration='41']

17. בטטה

מאכלים בריאים בטטה בטטה אהובה במיוחד בקרב אוהבי הסוכר, שמקבלים מענה לחשק ועדיין מרגישים בריאים. אחת כזו גדולה מכילה יותר מכמות ויטמין ה-A היומית שהגוף זקוק לה, חיונית לראייה ולבריאות מערכת הרבייה. היא מכילה גם ויטמין B, סיבים תזונתיים, אשלגן ונוגדי חמצון שתומכים במערכת העיכול. עכשיו יש לכם סיבה מצויינת להכין מרק בטטה (מתכון בוידאו). [brightcove_iframe video_id='yummies_mivzak_katava209' autoplay='0' kid='1_hf8yfjx8' duration='133']

18. סלק

מאכלים בריאים סלק הירק הסגול והמתקתק הזה, חוץ מתוספת צבע נפלאה לכל מנה גם מוריד לחץ דם גבוה וכולסטרול רע. הפיגמנט שנותן לו את צבעו המהפנט גם הוא בעל סגולות רפואיות, אלא שבישול פוגע בהן, אז כדאי לאדות או לצלות אותו פחות משעה (כך גם נשמר טעמו המתקתק).

19. תרד

מאכלים בריאותיים תרד אם השרירים של פופאי הם לא אסמכתא מספקת עבורכם, דעו לכם שהוא מקום ראשון במשפחת הירוקים בכל הנוגע לחומצות פוליות, ותומך בפעילות בלוטת התריס.

20. כרובית

מאכלים בריאותיים כרובית מלכת ירקות השורש בפני עצמה היא גם מנגנון משומן היטב למלחמה בסרטן ומזרזת את ניקוי הרעלים הטבעי של הגוף. מחקרים הראו גם שהשילוב בין כרובית לכורכום עוזר במניעה ובטיפול של סרטן הערמונית.

21. בצל

מאכלים בריאים בצל מקור מצוין לויטמין C ו- B6, ויש ביכולתו לשפר את בריאות הלב, להילחם בדלקות ולהפחית אלרגיות.

בוידאו - מתכון לבצל ממולא

[brightcove_iframe video_id='yummies_mivzak_katava135' autoplay='0' kid='1_pxwmyfa0' duration='45']

22. טונה אדומה

מאכלים בריאים טונה אדומה שימו לב לשבירת המיתוס – מומחים ממליצים לכולם, כולל נשים בהריון ונשים מיניקות, לאכול כמות שבועית של בין 240-360 גר' כדי להגביר את בריאות המוח ולהמנע ממחלות לב. דג הטונה עשיר באומגה 3, אפילו בקופסת שימורים, והוא עוזר גם למתן דיכאון שאחרי לידה.

23. סרדינים

מאכלים בריאים סדינים קטנים אבל ענקיים. הם מנצחים אפילו את הסלמון כשזה מגיע לאומגה 3 וחומצות שומן. כל העסק מתחיל לעבוד מיד ברגע האכילה ומשפר את מחזור הדם, מזין את המוח שלנו ושומר על הלב. סרדינים הם גם מקור לקלציום וכשאתם רוכשים אותם, חפשו את האריזות עם שמן הזית וכך תוסיפו עוד נדבך של בריאות.

24. אנשובי

מאכלים בריאים אנשובי הדגיגים הקטנים מופיעים בהמון צורות ובהמון מטבחים – במטבח האיטלקי כמובן, אבל גם במטבח הספרדי והקוריאני. קילו של דגי אנשובי מכיל 19 גרם של פרוטאין וגם ויטמין B, קלציום, ברזל ואומגה 3.

25. סלמון

מאכלים בריאים סלמון כשאנחנו מתבגרים, הגיל ואלמנטים כמו קרינת השמש נותנים אותותיהם. העור מתחיל לקבל כתמי שמש ונמשים. אז במקום להתפתות לקרמים יקרים, תאכלו סלמון שעשיר באומגה 3, היא מצידה תעזור לעור הפנים להתאושש ואפילו תוריד את הסיכויים לחלות בסרטן העור.

בוידאו - מתכון לפילה סלמון עם קטניות

[brightcove_iframe video_id='segev_poalim_s02_ep03_part01' autoplay='0' kid='1_vkxt5m7p' duration='327']

26. לחם מחיטה מלאה

מאכלים בריאים לחם מחיטה מלאה הסיבים שהחיטה המלאה מכילה מורידים את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס ב-40% ורק תזכרו כשאתם קונים מוצרים ש"מכילים חיטה מלאה" לבדוק מה אחוזי החיטה המלאה במוצר שמשלב בין סוגי קמחים שונים.

27. קינואה

מאכלים בריאים קינואה הקינואה היא זרע שעשיר בחומצת אמינו ובמנה אחת תמצאו את כל תשע סוגי חומצות האמינו שאתם צריכים. הקינואה תספק לכם גם חומרים אנטי דלקתיים, ויטמין E, אבץ, חומצה פולית וזרחן.

28. שיבולת שועל

מאכלים בריאים שיבולת שועל הדגן העשיר הזה מכיל המון סיבים בשם בטא קלוגן שיעזרו לכם עם הכולסטרול ובהגנה על הלב. שיבולת השועל תייצב את רמת הסוכר בדם, תוריד את הסיכוי לחלות בסכרת וגם את הסיכוי לחלות בסוגי סרטן מסוימים.

29. עדשים

מאכלים בריאים עדשים עדשים צריכות להיות חלק מהתפריט היומיומי של כולנו. כוס אחת מבושלת מכילה 18 גרם חלבון, 16 גרם סיבים ו-30% יותר חומצה פולית מתרד. עדשים עוזרות גם להגנה ממחלות לב וגם הן מייצבות את רמת הסוכר בדם. בזכות תכולת הברזל שלהן הן עוזרות בחילוף חומרים מהיר.

30. אגוז מלך

מאכלים בריאים אגוזי מלך אולי השם שהכי מתאים לאגוז. אגוז מלך מכיל יותר פוליפנולים מאשר ביין אדום. הוא שומר על הלב, נלחם בסרטן ועוזר לשמור על המשקל (הכל במידה כמובן).

31. שקדים

מאכלים בריאים שקדים השקדים עשירים בשומנים בלתי רוויים והוכחו מדעית בשמירת רמת כולסטרול בטווח הבריא. הם גם מועילים לחיידקים הפרוביוטיים  במעיים שלנו ועוזרים לחזק את המערכת החיסונית שלנו. כמו כל האגוזים הם מקור טוב לויטמין  E שמועיל נגד התדרדרות קוגניטיבית עם הגיל.

32. זרעי צ'יה

מאכלים בריאים זרעי צ'יה למרות הגודל הזעיר, זרעי צ'יה מספקים כמות עצומה של תזונה בריאה. בשתי כפות תמצאו 11 גרם של סיבים, 4 גרם חלבון, 5 גרם של אומגה 3 וכמעט 20% מצריכת הסידן והאשלגן היומית שלכם.

בוידאו - זרעי צ'יה מזוית קצת יותר סקסית

[brightcove_iframe video_id='Home_Meal_ep_60_part02'' autoplay='0' kid='' duration='0'']

33. זרעי פשתן

מאכלים בריאים זרעי פשתן בזרעים הקטנטנים האלו יש כמעט פי מאה יותר תזונה מאשר בשיבולת שועל, דוחן או כוסמת. תמצאו בהם חומצות שומן מהצומח, סיבים, ויטמינים כמו B, אשלגן, סידן וברזל. הם עוזרים בלחימה במחלות כמו סרטן ואפילו החלשות העצמות (אוסטאופורוזיס).

34. ביצים

מאכלים בריאים ביצים ביצים הן מקור דל קלוריות לחלבון שמתעכל במהירות ועוזרות בתפקוד העצבים. תזונאים ממליצים לאכול שתי ביצים ביום ואנחנו נמליץ על ביצים אורגניות.

35. יוגורט יווני

מאכלים בריאים יוגורט יווני הגרסה הרגילה ללא תוספות טעם היא מקור מצוין לסידן, אשלגן וחלבונים. בגרסה היוונית שאפשר להשיג במחלבות הגדולות ועל מדפי הסופר תמצאו כמות כפולה של חלבון וחיידקים פרוביוטיים.

36. שמן קוקוס

מאכלים בריאים שמן קוקוס למרות היותו עשיר בשומן רווי, שמן קוקוס טוב ללב, יעזור לכם לשמור על המשקל, מתעכל בקלות בגוף ואף עוזר לשרוף שומן (אנחנו מדברים על כף אחת ביום).

37. שמן זית

מאכלים בריאים שמן זית שמן זית מעולה בכל מה שקשור למלחמה אנטי דלקתית ותורם לשיעור נמוך יותר של מחלות לב והשמנה. שמן כתית מעולה מכיל חומרים נוגדי חמצון גבוהים יותר מאשר הסוג הרגיל. כל המומחים מסכימים כי שמן זית עוזר להילחם בסרטן במחלות לב וכלי דם ומכיל יתרונות בריאותיים למערכת העיכול.

38. כמון

מאכלים בריאים כמון התבלין שהולך נהדר במנת חומוס עוזר לבריאות הלב, נלחם בזיהומים ובדלקות. בכפית וחצי של כמון טחון יש מספר כפול של חומרים נוגדי חמצון שיש בגזר אחד.

39. כורכום

מאכלים בריאים כורכום אחד מהתבלינים הכי בריאים שיש וטוב שהוא פופולרי אצלנו במטבח. הפיגמנט הצהוב שלו הוכח ככח עזר נגד דלקות וישנם מחקרים שמוכיחים את התועלת שלו במניעת אלצהיימר וסרטן.

ויש כאלה שמגדילים לעשות ומשתמשים בשורש כורכום טרי, צפו בוידאו

[brightcove_iframe video_id='yummies_blogers_erez03' autoplay='0' kid='' duration='0'']

40. קינמון

מאכלים בריאים קינמון היתרונות הבריאותיים של הקינמון מגיעים מהשמנים האתריים שמכילה קליפת הקינמון שעוזרת להילחם בדלקות. הקינמון עוזר לבריאות המעי הגס ומועיל לאינסולין שבגוף לתפקד טוב יותר.

41. יין אדום

מאכלים בריאים יין אדום הפוליפנול שנמצא בקליפת הענב כבר הוכח כעוזר למלחמה בסרטן. המדענים מאמינים כי הוא מפחית את הסיכוי למחלות לב וכלי דם ומגדיל את הכולסטרול הטוב על חשבון הכולסטרול הרע. אנחנו ממליצים על כוס אחת ביום, לא יותר.   *רשימה זו מתורגמת מאתר TIME