דו"ח אמריקני: "ייתכן שישראל הפרה את החוק הבינלאומי"

דו"ח שהגישה מחלקת המדינה של ארה"ב לקונגרס קבע כי ייתכן שישראל השתמשה בכלי נשק מתוצרת אמריקנית ברצועת עזה תוך הפרת החוק הבינלאומי. עם זאת, נטען כי אין מספיק מידע כדי לקבוע זאת באופן רשמי. "למרות שלישראל יש את הידע, הניסיון והכלים להפחית פגיעה באזרחים, התוצאות בשטח מעלות שאלות מהותיות", נכתב

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

דו"ח שמחלקת המדינה של ארה"ב הגישה הלילה (שבת) לקונגרס, קובע כי ייתכן שישראל השתמשה בנשק אמריקני ברצועת עזה, באופן המנוגד לחוק הבינלאומי. עם זאת, נכתב כי "אין מספק מידע מלא כדי לוודא זאת".

"בהתייחס לאופי הסכסוך בעזה, כשחמאס מסתתר מאחורי אוכלוסיה אזרחית וחושף אותה לפעולה צבאית ישראלית, קשה להעריך או להגיע למסקנה על סמך אירועים בודדים", נכתב בדו"ח שהוגש. לאחר מכן הוסיפה מחלקת המדינה: "עם זאת, בהתחשבות בכך שישראל מסתמכת באופן משמעותי על כלי נשק מתוצרת אמריקנית, ניתן להעריך כי מאז 7 באוקטובר הוא היה בשימוש באופן שלא עולה בקנה אחד עם שיטות הפעולה הממולצות על ידי החוק לצמצום הפגיעה באזרחים".

למרות שהדו"ח לא קובע באופן וודאי שישראל אכן הפרה את החוק הבינלאומי, הוא מבקר בצורה חריפה את השלכות הפעולה הצבאית הישראלית ברצועה. הדו"ח אינו קובע כי יש לנקוט בצעדים נגד ישראל או לשנות את מדיניות הממשל כלפיה. בנוסף, מהממצאים לא עולה כי ישראל מנעה סיוע הומניטרי מהרצועה בניגוד לחוק.

כניסת כוחות צה"ל למזרח רפיח
כניסת כוחות צה"ל למזרח רפיח | צילום: דובר צה"ל

"למרות שלישראל יש את הידע, הניסיון והכלים ליישם שיטות עבודה מומלצות להפחתת הפגיעה באזרחים בפעולות צבאיות, התוצאות בשטח כוללות מספרים גדולים של אזרחים שנפגעים, והן מעוררות שאלות מהותיות האם צה"ל פועל בצורה יעילה בכל המקרים", נכתב בדו"ח.

לדברי בכיר במחלקת המדינה, הפקת הדו"ח הייתה דרך יעילה של הממשל האמריקני לדרוש מישראל מידע על אודות הפעולה ברצועת עזה. אותו מקור אמר לרשת CNN שהדו"ח ישותף עם ישראל.

הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן הולן, התייחס לדו"ח ואמר: "הממשל נטש את כל השאלות הקשות לגבי קבלת ההחלטה בפועל. אני חושב שהם מנסים להבהיר שהם יודעים כמה המצב גרוע, אך לא רוצים לעשות שום פעולה כדי לחייב את ממשלת נתניהו להכיר בכך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

נזכיר כי ביום חמישי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר ל-CNN כי וושינגטון תעצור משלוחי נשק לישראל אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יורה על פלישה גדולה לרפיח. לדברי ביידן, "אזרחים בעזה נהרגו מהנשק הזה", בהתייחסו לפצצות במשלוח הנשק שהושהה בשבוע שעבר. הוא הוסיף: "הבהרתי שאם ישראל תיכנס לרפיח - והיא עדיין לא פלשה לשם באופן נרחב - לא אספק את הנשק". עם זאת, הוא הבהיר כי הקו האדום "טרם נחצה". ברקע, גורמים ישראלים הביעו בפני ממשל ביידן "תסכול עמוק" מהשהיית המשלוחים, כמו גם מתדרוכי התקשורת האמריקנית על ההחלטה - כך לפי גורם המעורה בפרטים.

מאוחר יותר באותו היום התייחס נתניהו לדברים ואמר כי "אם נצטרך לעמוד לבד, נעמוד לבד. אמרתי כבר שאם צריך - נילחם בציפורניים". עוד אמר ראש הממשלה: "במלחמת העצמאות לפני 76 שנים היינו מעטים מול רבים. לא היה לנו נשק, היה אמברגו נשק על ישראל, אבל בתעצומות הנפש, הגבורה והאחדות בתוכנו - ניצחנו. היום אנחנו הרבה יותר חזקים. אנחנו נחושים, ואנחנו מאוחדים כדי להביס את אויבנו ומבקשי נפשנו".