אלפים במחאות: "נתניהו מטרפד עסקה"; צעדה בת"א, חסימות באיילון

המונים בהפגנות למען החטופים ונגד הממשלה ברחבי הארץ. קרובי חטופים: " גנץ ואינזקוט - בלמו את נתניהו או שתהיו שותפים לפשע ההפקרה". סמוטריץ': "עסקת כניעה - אסון". מפגינים חסמו לסירוגין את איילון

זמן צפייה: 01:13

ברקע הדיווחים כי חמאס יסכים למתווה המצרי לעסקה - והודעותיו של "גורם מדיני" לפיהן ישראל לא תסכים לסיום המלחמה, אלפים רבים, בהם משפחות חטופים, הפגינו הערב (שבת) בתל אביב ובשורת מוקדים ברחבי הארץ. המשפחות מסרו הצהרה מחוץ לקריה - שבה תקפו את נתניהו: "מטרפד עסקה ומתחבא מאחורי 'גורם מדיני'; גנץ ואינזקוט - בלמו אותו או שתהיו שותפים לפשע ההפקרה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בת"א: "אין דבר כזה 'ניצחון' בלי עסקה והחזרה של החטופים. במקום כל ההודעות המגוחכות של 'גורם מדיני', נתניהו צריך לשלוח לקהיר הלילה את צוות המשא ומתן אין משימה אחרת, אין דבר אחר שצריך לעשות". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "עסקת כניעה שתביא לסיום המלחמה ללא ניצחון מוחלט היא אסון". אילה מצגר, כלתו של יורם שבשבי חמאס, הודיעה כי תשבות רעב ממחר מול הכניסה לקריה - עד להשגת עסקה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405042037' autoplay='0' credit='עידו רימון' desc='לפיד לנתניהו: "שלח את צוות המו"מ לקהיר הלילה"' poster='' kid='1_qc9mk98l' duration='34']

יעל אור, בת דודתו של החטוף דרור אור, שביום חמישי הותר לפרסום כי הוא נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בידי חמאס, אמרה בהפגנה נגד הממשלה: "אף אחד לא התקשר אלינו, אף גורם בממשלה ובכנסת לא דיבר איתנו. איזו ממשלה זו? את מי היא משרתת? בושה. אי אפשר יותר לשמוע את חברי הממשלה הקיצוניים והאכזריים שמסובבים שוב ושוב את הסכין שנעוצה בליבנו. אי אפשר לשאת את הרשעות, האדישות וקהות הלב".

עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, אמרה: "זהו היום ה-211 שבו בני משפחותינו נמצאים בשבי בגיהנום של עזה. יש כעת עסקה על השולחן, שחמאס אותת שהוא מסכים לה. אבל נתניהו, לאחר האיתות מהחמאס, יזם מהלך נוסף לטירפוד העסקה, כשהודיע היום פעמיים, תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר', שישראל לא תסכים לסיום המלחמה. נתניהו שוב מנסה לטרפד את הסיכוי היחיד שיש עכשיו להציל את החטופים.  זהו פשע של ראש ממשלה נגד אזרחיו. נתניהו מפקיר את החטופים למותם".

Whatsapp Image 2024 05 04 At 2
מפגינים נגד הממשלה ולמען החזרת החטופים בת"א | צילום: רויטרס

אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, אמרה כי "עם ישראל רוצה את החטופים בבית ומוכן לשלם את המחיר, אבל נתניהו מעדיף את בן גביר וסמוטריץ' על פני הצלת חיים. אנחנו אומרים שוב - אם הדרך להחזרת החטופים עוברת בהסכמה לסיום המלחמה אז חייבים לסיים את המלחמה ולהחזיר אותם הביתה. הממשלה שהפקירה את החטופים ב-7 באוקטובר, ומפקירה אותם מאז, חייבת להסכים לסיים את המלחמה, בתמורה להחזרת כל החטופים". דני אלגרט, שאחיו איציק חטוף בעזה, אמר: "נתניהו, כניסה לרפיח היא גזר דין מוות לחטופים. אין לך מנדט לגזור מוות על 133 חטופים".

שחר מור, אחיינו של אברהם מונדר שנחטף על-ידי חמאס, הוסיף כי "מערכת הביטחון אומרת שישראל יכולה לעמוד ביטחונית בהפסקת המלחמה והחזרת החטופים, וטיפול באיומים לאחר מכן. סיימו את המלחמה והצילו את החטופים לפני הכול. גנץ ואיזנקוט - אל תתנו לנתניהו לטרפד את העסקה. אם אתם לא בולמים את ניסיונות הטרפוד של נתניהו - תהיו שותפים לפשע ההפקרה. צאו לציבור ותגידו שישראל יכולה להרשות לעצמה לסיים את המלחמהבתמורה להחזרת כל החטופים ושבאיומים נטפל אחר כך. קודם הצלת חיים".

Whatsapp Image 2024 05 04 At 2
מפגינים נגד הממשלה ולמען החזרת החטופים בת"א | צילום: רויטרס

העצרת, רגע לפני יום הזיכרון לשואה ולגבורה, התקיימה תחת הכותרת "לעולם לא עוד - זה עכשיו". במטה המשפחות מסרו לפני תחילתה: "לאחר השבת השחורה, המשפט 'לעולם לא עוד' קיבל משמעות נוספת ומחרידה. הערב, ידברו בעצרת בני משפחות חטופים שמגיעים גם מבתים של שורדי שואה, ויקראו: 'לעולם לא עוד זה עכשיו! זמן לעסקה!'".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404051835' autoplay='0' credit='מטה משפחות החטופים' desc='"לעולם לא עוד זה עכשיו". הסרטון שיוקרן בעצרת ' poster='' kid='1_6pjv2r1u' duration='28']

הפגנת משפחות חטופים בתל אביב
מחכים שקרוביהן ישובו הביתה. הפגנת משפחות חטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בכיכר החטופים נשאו דברים, בין היתר, רונן נאוטרה ודלית שתיוי, שילדיהם שבויים בעזה, אורה רובינשטיין, דודתו של החטוף בר קופרשטיין, חנה כהן, דודתה של החטופה שנרצחה ענבר היימן, ובני משפחת גורן, שבת משפחתם מיה גורן, נרצחה וגופתה מוחזקת ברצועת עזה. השחקן ליאור אשכנזי הנחה את העצרת. בין הנואמים בהפגנה בקפלן - יונתן שמריז, שאחיו אלון נחטף לעזה ונורה בשוגג בידי לוחמי צה"ל. השחקן יוסי מרשק יוביל את ההפגנה, לצד גל פיחוביץ, תושבת העוטף ואמא ללוחם.