הרמטכ"ל עונה למבקר: "ביקורת כעת תפגע במאמצי הלחימה"

ברקע המכתב של מתניהו אנגלמן, שטען לחוסר שיתוף פעולה מצד צה"ל במסגרת בדיקת מחדל 7 באוקטובר, שיגר הרמטכ"ל הלוי מכתב למבקר: "מעולם לא נערכה ביקורת בישראל על צה"ל בזמן מלחמה. כניסתך לביקורת כעת תפגע במאמצי המלחמה"

הרמטכ"ל הרצי הלוי ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן
הרמטכ"ל הרצי הלוי ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: דובר צה"ל / יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי הביקורת החריפה מצד מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שטען לחוסר שיתוף פעולה מצד צה"ל במסגרת בדיקת מחדל 7 באוקטובר, שיגר הבוקר (שלישי) הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי מכתב למבקר - שבו כתב כי "מתוך אחריותי להגנת מדינת ישראל ואזרחיה, ברור לי כי הטיית הקשב לביקורת בעת הזו תפגע באופן חמור וממשי במאמצי המלחמה, וכנגזרת מכך בביטחון. לפיכך אני מציע לדון בכך בהמשך, על-פי התפתחות האירועים. את אחריותי האישית לאירועים, כמו גם את אחריות צה"ל ומפקדיו הבעתי מספר פעמים בפומבי, היא ברורה לי מאוד, על כל השלכותיה.

לקריאת המכתב המלא לחצו כאן

"חובתי המרכזית כעת היא לביטחון אזרחי מדינת ישראל, להשגת מטרות המלחמה, ולהיערכות המתחייבת להתפתחויות האפשריות. אני מתחייב כי צה"ל ישתף פעולה באופן מלא עם ביקורת מבקר המדינה, לא יסתיר דבר וישתף את כל חומריו ותובנותיו להליך חשוב זה, אותו יש לערוך בפניות ובקשב המתאימים, ולא על חשבון המשימות המורכבות העומדות בפנינו". לדברי הלוי, "כניסת המבקר לביקורת בעת הזו, גם באופן מדורג, תפגע במאמצי הלחימה, כשהעומס על המפקדים עצום ממילא, תחטא למטרה ותהווה מכשול בביצוע המשימות המתחייבות. אנו נשקול באופן עתי כל התפתחות ונקדים ככל שנוכל תחילת הליך זה".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע מתח מבקר המדינה ביקורת על משרד ראש הממשלה - אך כאמור גם על צה"ל, שלגביו כתב כי הוא "אינו משתף פעולה ואינו מאפשר את השלמתן של ביקורות אלו - שהן בעלות חשיבות עליונה למענה הראוי לאזרחי ישראל בעת הזו". אנגלמן הודיע כי הביקורת על צה"ל תחולק לשלושה שלבים. בשלב הראשון, שיחל כבר החודש, תיערך בדיקה שתעסוק בנושאים שאינם נמצאים בליבת הלחימה, במסגרתה צה"ל יהווה "מבוקר משני". ביקורת זו תעסוק בין היתר בנושא פינוי פצועים לבתי החולים בשבת השחורה.

בשלב השני, שיחל במהלך יוני, ייערכו בדיקות סביב נושאים נוספים שבהם צה"ל הוא מבוקר משני. בין היתר, בשלב זה ייבחן נושא רישוי המסיבה ברעים ואבטחתה, מול פיקוד הדרום ואגף המבצעים. "ביקורות אלו יבוצעו אף הן בצורה מדורגת - תחילה נתמקד באיסוף החומרים הנדרשים, ולאחר למידת החומרים שנאספו נתאם פגישות עם הדרג הבכיר בצה"ל ועם בעלי תפקידים רלוונטיים בדרג הלוחם", ציין המבקר.

בשלב השלישי, שיחל באוגוסט, ייבחנו נושאי ליבה הקשורים לכשל של הצבא ב-7 באוקטובר, ובמסגרת הביקורת המדורגת יאספו חומרים בנושא ולאחר מכן ייערכו במשרד המבקר פגישות עם קצינים בכירים בצה"ל ועם גורמים רלוונטיים בדרג הלוחם.