8 מסעדות שהוכיחו שעסק משפחתי יכול להצליח

כפי שניתן לראות ב"מהפכה במטבח", לנהל עסק משפחתי זה עניין מסובך. אבל יש גם כאלה שהצליחו לעלות על הגל

זמן צפייה: 01:07

לאורך העונה של "מהפכה במטבח" ובמיוחד בפרק האחרון בו אסף גרניט הגיע לקפה ניצה בנתניה, נוכחנו לגלות כמה עסק משפחתי יכול ליצור בעיות חמורות ביחסים בין בני המשפחה. אך יש גם מקרים אחרים, בהם קשר משפחתי קרוב ותקשורת טובה יכולים להפוך עסק קטן להצלחה מסחררת. לפניכם שמונה מסעדות בבעלות משפחתית שהצליחו לעשות את זה:

אדום. האחים נועם ואסף ריזי. מוטי ושני דוד

מסעדת אדום נפתחה ב-2001 בתור בר יין ומסעדה ומהר מאוד הפכה המסעדה לאחת המובילות בירושלים. עם השנים היא הפכה למסעדה גדולה יותר, מודרנית ועם מטבח חדשני ומתקדם. המסעדה נמצאת בבעלות האחים נועם ואסף ריזי ומוטי דוד שאשתו שני עובדת במסעדה ומנהלת אותה. לדברם, היתרון של המסעדה הוא שהם מנהלים אותה מאוד באופן אישי ולא בצורה של חברה. הם מטפלים בדברים יחד, מתייעצים אחד עם השני והרבה פעמים גם מחליטים בהצבעה. כיום בנוסף לאדום בבעלות שלושת השותפים גם מסעדת לבן בסינמטק, קייטרינג סזאן, קולוני- בית לאירועי בוטיק, החאן- מקום לאירועים ועוד מספר גני אירועים.

מסעדת אדום- רחוב דוד רמז 4 ירושלים, לא כשר, 02.6246242

מסעדת אדום במתחם התחנה בירושלים
מסעדת אדום במתחם התחנה בירושלים | צילום: צילום: יואב גורין

מייקס פלייס. האחים אסף וגל גנצמן

כבר 25 שנה שרשת הברים מייקס פלייס מספקת לקהל לקוחותיה תחושת אווירה של בילוי בחו"ל. תחילתו של העסק המשפחתי אי שם בשנת 95 כשאסף גנצמן קיבל את המפתחות לסניף הראשון של מייקס פלייס בירושלים בעקבות העזיבה של הבעלים של המקום.

אסף, שהגיע מרקע של ניהול ברים בחו"ל , הוא חובב מוזיקה ומנגן בלהקה משלו  מה שהוביל להחלטה לפתוח בר שיהיה בית להופעות חיות. בשנת 99 אסף הביא לעסק את אחיו הקטן גל.ההצלחה של הסניף הראשון הובילה לפתיחתם של ארבעה סניפים נוספים והיום הרשת מונה כ5 סניפים (טיילת תל אביב , הארבעה תל אביב , ירושלים , אילת והרצליה). בהמשך הצטרפה אימם של השניים ,צביה, והיא המנהלת חשבונות. אסף (48) אחראי על תוכן בוקינג ופרסום וגל (42) אחראי על הצד הפיננסי.

אסף גנצמן מספר העבודה המשותפת : " אני יודע שיש החושבים שלשלב משפחה וביזנס זה יכול להיות מתכון לבעיות וחיכוכים, אך לא חששתי מזה לרגע. החלום שלי ושל גל היה לפתוח מקום שנוכל לשלב בו את האהבות הגדולות שלנו מוזיקה וחיי לילה, וברגע שנוצרה הזדמנות החלטנו להתאחד על מנת להצעיד את העסק קדימה". גל מוסיף : "אני חושב שההוכחה הטובה ביותר לזה שעסק שבנוי מניהול משפחתי יכול לעבוד ובהצלחה גדולה הוא המייקס פלייס. כבר 25 שנה שהרשת דואגת לתת לקהל לקוחותיה בילוי באווירה של חו"ל והרגשה של בית".

האחים אסף וגל גנצמן מהמייקס פלייס
האחים אסף וגל גנצמן מהמייקס פלייס

 

בראסרי עין כרם. לירז ועדן שדה

מסעדת בראסרי עין כרם המנוהלת על ידי בני הזוג לירז ועדן שדה מציעה בילוי באווירה ירושלמית אותנטית ומרגיעה שתואמת את הלך הרוח בשכונת עין כרם בה נמצאת המסעדה. לירז וערן עובדים יחד כבר 8 שנים. הם מספרים שההתחלה  הייתה אינטנסיבית, קשה ומלאה בחיכוכים ותהיות לגבי איך מצליחים לגרום לדבר הזה לעבוד, איך מפרידים בית ילדים מעבודה, איך משאירים את העבודה בעבודה ואת הבית בבית.

החלוקה בתוך העבודה הפכה ברורה יותר במשך הזמן, ערן מתעסק בפלור ובכל העניינים המנהלתיים הכלכליים ולירז מתעסקת במטבח. השניים מחליטים החלטות גדולות ביחד ומשתפים כמעט בהכל. ההחלטה לפתוח מקום ביחד הגיעה ממקום של תכנון מוקדם מגיל צעיר וחלום שנרקם מתחילת ההיכרות ביניהם, "זה היה תמיד ברור להם שזה מה שנעשה ובטח שביחד" אומרת לירז ומוסיפה: "מרגע הפתיחה הצטרפה אלינו אמא שלי ונתנה מכישרונה הרב בעולם הקונדיטוריה התרומה שלה באה ממקום גדול של אהבה לקונדיטוריה יחד עם רצון גדול לעזור לנו. בהמשך הדרך הצטרף מאור אחי (אח של לירז). החיבור שלו למסעדה ובהמשך אלינו כשותף היה מאוד טבעי ומתבקש".

בראסרי עין כרם- רחוב המעין 15 ירושלים, לא כשר

לירז ועדן שדה
לירז ועדן שדה, הבעלים של בראסרי עין כרם
מסעדת בראסרי עין כרם

 

ייקבי ומסעדת תשבי. משפחת תשבי

בשנת 1882 דרכו לראשונה מלכה ומיכאל חמילצקי על אדמת זכרון יעקב לאחר שהגיעו מליטא בגל העלייה הראשון לארץ. הם הקימו את המושבה שפייה ונבחרו על ידי הברון אדמונד דה רוטשילד לטעת ולטפח כרמים באזור. מאותו יום החלה ההרמוניה והקשר העמוק בין בני המשפחה לאדמה ולכרם. בשנת 1925 אירחה המשפחה את  המשורר חיים נחמן ביאליק, בתודה לאירוח החם הציע להם המשורר את השם "תשבי" - תושב שפייה בארץ ישראל.
מאז במשך 4 דורות המשיכה המשפחה לגדל ענבים ולמכור אותם ליקב כרמל מזרחי, שהיה היקב היחידי ומונופול בתחום היין.

כמו הוריהם לפניהם, כך גם מינה וישראל תשבי עסקו כל חייהם בגידול כרמי ענבים וזיתים כמו כן בייצור ומכירת גבינות ומוצרי חלב שייצרו מתנובת עדר הפרות שהיה בבעלותם. כל בני המשפחה עובדים כיום בפרויקט היקב: יונתן תשבי ואשתו נילי, הבן הבכור מיכה, עורך דין העוסק בעניינים המשפטיים של היקב, הבן גולן, היינן הראשי של היקב וסמנכ"ל החברה, והבת אושרה, המנהלת את חנות היין של המשפחה בזכרון ואת קו מוצרי המזון הנלווים ובינהם ריבות היין שהיא רוקחת.

למשפחה מסעדה במדרחוב של זכרון יעקב ומסעדה נוספת "מסעדת תשבי" במתחם מרכז המבקרים של היקב על הכביש בין זכרון לבינימינה. בנוסף במתחם היקב מאפייה ארטיזינלית של האופה הראשי יובל אלחדף, חדר שוקולד של השוקולד העילי צרפתי ולרונה שמיבוא לארץ על ידי תשבי, גלידריה, ומעשנת בשרים וסדרת תבלינים על שם  BBQ garage מותג פרטי של היקב. כמו כן, חברת קרוזייל המיובאת לארץ על ידם ומתמחה בפירות מסוכרים.

מסעדת התשבי
מסעדת התשבי

גלידריית אניטה. האחים ניר ועדי אביטל ואימם- אניטה

ANITA היא חלומם של האחים ניר ועדי אביטל ואימם- אניטה. את גלידריית הדגל הראשונה של המותג פתחו לפני יותר מעשור בשכונה הציורית של נווה צדק. האם פנתה אל בנה הבכור, עדי, על מנת שיעזור לניר הצעיר לפתוח עסק עצמאי. באותה עת, היה ניר בחור צעיר שאהב ליצור גלידות מיוחדות ולמכור אותן לתושבי השכונה. עדי נענה לאתגר והמשפחה נטלה חנות קטנה ברחוב שבזי, בה החלו לייצר ולמכור בה גלידה איטלקית ביצור עצמי, כאשר אניטה אמונה על הכנת ריבות ומרקחות המרכיבים את טעמי הדגל של הגלידריה. ניר רקח במטבח את הגלידות ועדי ניהל את החנות ואת השיווק של המותג.

במרוצת השנים נפתחו סניפים נוספים בשכונת נווה צדק, פלורנטין וכשהסניף האחרון נפתח במתחם שרונה שוקק החיים. כמו כן, הקימו מפעל ברעננה לייצור חומרי גלם ומחלבה ומפעל שוקולד פרטי כשכולם משמשים למלאכת הכנת הגלידה. לאור הצלחת המותג, הוקמה בשנת 2011 רשת גלידריות גולדה- רשת בת המציעה גלידות בעיצוב מקומי ישראלי, עם סממנים מקומיים. כיום מונה גולדה כ-20 סניפים ברחבי הארץ. ANITA פרסה כנפיים, ובשנת 2013 נפתח סניף הראשון שלה באוסטרליה, וכיום פרוסים בארץ הקונגורו כבר שלושה סניפים.

גלידה Anita
ניר ועדי אביטל ואימם- אניטה

מאו פאו, משפחת יצחק

המסעדה ההודית בבעלות שלושת האחים של משפחת יצחק, נוח (54), ישראל (45) ורונית (47) שהגיעו מתחומים שונים. ישראל, הוא בוגר תדמור והיחיד שיש לו רקע מקצועי בתחום המסעדות, בעברו עבד בכמה מהמסעדות המובילות בארץ. נוח בכלל הוא יזם סדרתי מתחום ההייטק ורונית הייתה סגנית מנהל מרפאות חוץ.

מסעדת מא- פאו (שפירוש השם הוא ״לחם אמא״, כמו שילד מבקש משהו לאכול מאמו) הוקמה על ידי שלושה אחים, בני משפחת מהגרים מהודו, שעלתה ממובאי לישראל בשנות ה-60 והשתקעה בעיירת הפיתוח דימונה. המסעדה משחזרת בעיקרה את מגוון מאכלי הרחוב שמייחדות את מומבאי, פטירתה של אם המשפחה ב-2015, הובילה לפתיחת המסעדה. האחים מאמינים שאבני הייסוד שלה ישענו על המורשת המשפחתית וטעם האוכל הזכור להם מאמם וכי יהיה נכון גם להנגיש את המטבח המופלא זה של אמם גם לקהל הישראלי.

בין האחים כמעט ואין ויכוחים, מעצם העובדה שהם מכירים אחד את השני מאוד טוב. הקושי העיקרי הוא חלוקת העומס העצום שמוטל על כתפי כל אחד. מבחינת חלוקת העבודה, ישראל אחראי על הכנות האוכל וסרוויס ההגשה, רונית אחראית על תפעול המסעדה בנחלת בינימין ועל המאפים והקינוחים ונוח אחראי על הניהול השוטף.

הסניף הראשון של המסעדה נפתח בנחלת בינימין במאי 2016 ובאותה שנה בדצמבר נפתחה מא פאו בחשמונאים. האחים לא פוסלים התרחבות נוספת גם בעתיד.

מאו פאו. צילום: אנטולי מיכאל
מאו פאו. צילום: אנטולי מיכאל

 

רשת רנה, משפחת בן עטיה

רנה הינה רשת בתי קפה/ביסטרו בר אשר החלה את דרכה בשנת 2003 ומאז מבססת את מעמדה באזור הצפון כמובילה את תרבות הבילוי והקולינריה הצפוניים. הסניף הראשון נפתח בראש פינה ומהר מאוד השמועה על הביסטרו בר הצפוני עשתה כנפיים וגררה אליו אלפי חובבי מזון משובח, אם מישובי הסביבה, או מטיילים אשר הגיעו לצפון.

הביסטרו בר קפה היה שונה מכל בתי הקפה שהכרנו עד אז, אם זה מבחינת העיצוב החדשני והצעיר, במנות הגדולות שהיא מציעה וכן בתוספת לתרבות חיי הלילה בדמות בר משקאות אלכוהולי מגוון במיוחד, במחירים סבירים ואווירה תוססת.

לא עבר זמן רב, אך לאחר מחשבה מרובה, החליט הבעלים, גולן בן עטיה, להרחיב את הפעילות ו​פתח סניפים  בכל רחבי הארץ, כולם ע"י זכיינים, מלבד הסניף בכרמיאל והסניף בקריון,​שנשארו  בבעלות מלאה של בן עטיה ובשיתוף בני משפחתו, אחיינו גל סטרולוביץ מנכ"ל הרשת, אחיו שרון בן עטיה, גיסו אילן בוסקילה ונוספים.

מימין גולן בן עטיה בעלי המסעדה, גל סטרולוביץ' מנהל רשת
רנה בית קפה מסעדה

 

גוז' ודניאל. ניר פאר ונטע לי פאר- יהודאי, רוני ועידו פיינר

מעטות המסעדות בארץ, שהחלו את דרכן כחלום משפחתי והצליחו לאחר הרבה עבודה קשה לבסס את מעמדן כאחת מהמסעדות הטובות והבולטות בנוף הקולינרי הישראלי. כזאת בדיוק היא מסעדת גוז׳ ודניאל הפסטורלית שבבני ציון. המסעדה נפתחה לפני כ-6 שנים על ידי ניר פאר ונטע-לי פאר-יהודאי, יחד עם אחותה של נטע-לי - רוני ובעלה עידו פיינר. (שעל שם ילדהם של רוני ועידו, גם קרויה המסעדה. שילוב של הכינוי של יונתן, "גוז׳״, ואחותו דניאל.)

מי שאחראי על התפריט המגוון והמוצלח בגוז׳ ודניאל, הוא השף שניר אנג – סלע, שידע להרכיב תפריט עשיר בהשפעת המטבח הצרפתי – איטלקי, אך עם נגיעות ים תיכוניות.אנג-סלע, רכש את שמו ומרבית כישוריו כשעבד בניו יורק כשף של מסעדת בלו היל. והצטרף לפני כארבע שנים למסעדה, והפך במהרה לבן משפחה.

חלוקת התפקידים בין בני המשפחה היא ברורה, בזמן שניר אחראי על הרכש ואיתור מגמות, נטע-לי אחראית על הניהול השוטף, יחד עם עידו שידוע ומוכר כמארח ולא מעט מאורחי המסעדה מכירים אותו שנים, וזוכים תמיד ליחס אישי ומחבק.

גוז' ודניאל, אנשי בראשית (ליד מגדל המים) מושב בני ציון

גוז' ודניאל. צילום יח''צ
גוז' ודניאל. צילום יח''צ
גוז' ודניאל
המשפחה שמאחורי גוז' ודניאל