בדרך לאפייה המושלמת: כך תעבדו עם בצק פריך בצורה הטובה ביותר

לקראת המשימה הערב ב"משחקי השף" שתעסוק בבצק, אספנו טיפים שיעזרו לכם להכין את הבצק הפריך המושלם. איך להתמודד עם ההידבקות של הבצק - ולמה חשוב לעבוד בטמפרטורה נמוכה?

זמן צפייה: 00:42

הערב ב"משחקי השף" המתמודדים יעמדו מול משימת הבצק המשולשת: שלוש מנות משלושה סוגי בצק שונים (פריך, פילו ועלים). לרגל המשימה החלטנו לצלול לעולם הבצק הפריך ולהביא לכם את הטיפים שיעזרו לכם להכין את הבצק המושלם.

מה זה בצק פריך בכלל?

הבצק הפריך הוא בדיוק ההפך מבצק השמרים המסורתי. במקום להכין אותו עם שמרים ובטמפרטורת החדר כדי שייתפח, מכינים אותו בשילוב עם חמאה ועדיף כמה שיותר קר, כך שהחמאה לא תימס ותהרוס את מבנה הבצק. לבצק הפריך יש תפקיד חשוב בעולם הקולינריה בכלל ובתחום האפייה בפרט. הוא מתאים להכנה של עוגיות, בסיס לטארטים, אפשר לשלב אותו עם ריבות שונות וכמובן מתאים לשימוש במאכלים מתוקים ומלוחים גם יחד. הוא נחשב קל מאוד להכנה וקל גם להתאים אותו למנה שאותה תרצו להכין.

בצק פריך
פשוט יותר להכנה | צילום: shutterstock

איך הכי נכון לעבוד איתו?

לפני שאתם ניגשים לבצק הפריך חשוב שתכירו כמה טיפים ורעיונות שיעזרו לכם.

עובדים עם חמאה קפואה

תהליך העיבוד של הבצק יהיה מהיר יותר ויעיל יותר אם נעבוד עם חמאה שהקפאנו מראש לשעה-שעתיים לפני תחילת העבודה. לאחר שהוצאנו את החמאה מהמקפיא, כדאי לגרד אותה מעל הקמח ולהתחיל בתהליך הלישה.

חמאה
עדיף לעבוד איתה קפואה | צילום: shutterstock

לא צריך ללוש הרבה

את הבצק הפריך לא צריך ללוש כמעט בכלל. אנחנו רוצים לקבל בצק אוורירי עם מרקם עדין ומתפורר ולכן כשמערבבים את המרכיבים, כל מה שצריך זה לאחד אותם לעיסה אחת וזהו - אין צורך להמשיך יותר בעבודת הלישה. כך הבצק יגיע למצב הפריך שאותו אנחנו מחפשים.

לישת בצק
אין צורך ללוש הרבה | צילום: shutterstock

לעבוד עם הבצק קר

מכיוון שהבצק הפריך מבוסס על חמאה יש צורך לעבוד איתו בטמפרטורה קרה, במיוחד ביום חם, אחרת השומנים שבחמאה מתחילים להינמס והבצק מאבד את מרקמו.

בצק קפוא
כדאי לעבוד איתו כשהוא קר | צילום: shutterstock

בין שני ניירות אפייה

אחד הדברים שהכי מקשים על העבודה עם בצקים בכלל, זה העובדה שהם נדבקים לכל דבר. החל מהתחתית של התבנית ועד לידיים שלכם. טיפ שיכול לפתור את העניין הוא להניח את הבצק בין שני ניירות אפייה ואז לעבוד איתו ולרדד אותו לעובי הרצוי.

נייר אפייה
לרדד בין שני ניירות אפייה | צילום: shutterstock

קדימה למקפיא

הבצק הפריך יכול לשרוד עד 3 חודשים בהקפאה ולכן זה אידיאלי להכין אותו מראש, לעטוף בניילון נצמד שישמור על הטריות שלו, להכניס למקפיא ולהוציא כשרוצים - בדיוק בזמן לאפייה הבאה.

בצק קפוא
אפשר לשמור עד 3 חודשים במקפיא | צילום: shutterstock

מה להוסיף?

הבצק הולך מעולה עם תוספות שונות מעבר לבסיס שלו. אפשר להוסיף אבקת קקאו, תמצית וניל ואפילו תבלינים כמו קינמון או אגוז מוסקט. יש גם כאלו שהעזו והוסיפו פלפל שחור!

אבקת קקאו
תוספת מעולה לבצק | צילום: shutterstock

 

הערב ב"משחקי השף" נגלה מה המתמודדים ישדכו לבצק הפריך (וגם לבצק פילו ולבצק העלים) ומה השופטים יחשבו על זה. המתכונים המלאים יופיעו באתר רשת 13 - מיד אחרי הפרק.