לשחות במעלה הזרם: כל מה שאתם צריכים לדעת על הדגים שאתם אוכלים

המשימה הערב ב"משחקי השף" תעסוק באחד המאכלים שהישראלים הכי אוהבים - דגים. מסלמון, דרך בורי ועד פורל: מאיפה הם מגיעים ומה הכי נכון לעשות איתם? הכנו לכם מדריך קצר על הדגים הפופולריים בעולם

זמן צפייה: 00:37

הערב ב"משחקי השף" המתמודדים נדרשים להכין שתי מנות דג. הראשונה מנה המבוססת על דג קטן והשנייה מנה המבוססת על דג גדול. רגע לפני שהמשימה יוצאת לדרך הכנו לכם מדריך קצר על הדגים הכי פופולריים במטבח. מאיפה הם מגיעים, מה הופך אותם למתאימים למאכל - ומה הכי נכון לעשות איתם?

כסיף

מקורו של דג הכסיף הוא במים מתוקים והוא מגיע ממשפחת הקרפיונים, כאשר משקלו יכול להגיע עד 2.5 ק"ג. הכסיף זמין במהלך כל השנה ויש לו יתרונות בריאותיים רבים, בהם העובדה שהוא מכיל אחוזי שומן נמוכים. מבחינה קולינרית אפשר לטגן, לבשל או לאפות אותו. מכיוון שיש לו מעט עצמות יחסית, הבשר שלו רך מאוד וקל מאוד להכנה.

דג כסיף
אוהב מים מתוקים | צילום: shutterstock

דניס

דג הדניס זקוק למים מלוחים כדי לחיות. ניתן למצוא אותו בים סוף, במרחבי הגדילה הטבעית שלו או בכלובים מיוחדים, כאשר רוצים לגדל אותם בתנאים מבוקרים. מבחינה בריאותית, מכיל הדניס ויטמינים רבים כגון ויטמין B12, ואומגה 3 ולכן הוא מומלץ מאוד לאכילה באופן קבוע. הדניס נחשב למאכל נוח במיוחד לאכילה בגלל המבנה האנטומי והבשר הלבן והעסיסי שלו.

דג הדניס
מכיל וויטמינים רבים | צילום: shutterstock

בורי

הבורי הוא דג הגדל באוקיינוסים ובימות בכל רחבי העולם. בשנים האחרונות הידלדלה אוכלוסיית הבורי, בעיקר בשל דיג בלתי מבוקר וזיהום מתמשך של מי הים. דג הבורי מסוגל לחיות בטווח מאוד רחב של מליחות ולכן ניתן למצוא אותו גם בנהרות ונחלים של מים מתוקים, מה שמקל מאוד על הדיג שלו בשפכי הנחלים שבהם הוא נוהג להתקבץ בלהקות. משקלו של דג בורי בוגר מגיע ל-5 קילוגרם והגדולים ביותר שתועדו הגיעו אף ל-8 קילוגרם. דג הבורי נחשב קל מאוד לעיכול ולכן ניתן להכין ממנו מגוון רחב של מנות בצורות שונות ובסגנונות ייחודיים.

דג הבורי
נחשב כקל מאוד לעיכול | צילום: shutterstock

סלמון

מקורו של דג הסלמון מתחלק לשני אזורים מרכזיים לפי מינם. האלתית - מקורה באוקיינוס האטלנטי והאלתית הפסיפית - מקורה באוקיינוס השקט. דגי הסלמון לוקחים תפקיד מרכזי בתרבות ובאורח החיים של בני אדם רבים לאורך החופים והם משמשים כמקור לפרסה ומזון .בתרבויות רבות הם נחשבים ליצורים ייחודים ומוזכרים בטקסים ואירועים שונים. במשך השנים לכדו בני האדם את הסלמון במעלה ערוצי נחל וכיום עושים זאת בעיקר סמוך לחוף. כמאכל, נחשב דג הסלמון פופולארי ובריא מאוד. יש לו תכולה גבוה של חלבון ורמות נמוכות של שומן והוא נמכר בשימורים ובעישון. גם הדג וגם הביצים שלו נחשבים כמאכלים חדשים בעיקר במטבח היפני והם משמשים להכנת סשימי וסושי.

דג סלמון
פופולארי ובריא מאוד | צילום: shutterstock

אמנון

האמנון מגיע במקור מאפריקה ומצוי בעיקר באגמים ובנהרות חמים, על אף שלעיתים נדירות יותר ניתן למצוא אותו גם בקרבת החופים. דגי האמנון נחשבים למשובחים ביותר מבחינה קולינרית ובישראל הם הדגים הפופולארים ביותר הגדלים ומתרבים בבריכות הדגים. דגי האמנון בעלי רמות שומנים נמוכות ומכילים אומגה וויטמינים שונים. את האמנון מומלץ להכין על הגריל או בטיגון בגלל רמת הפריכות המיוחדת שלו.

דג אמנון
פופולארי בבריכות דגים בישראל | צילום: shutterstock

קרפיון

הקרפיון החל את דרכו בסין והוא הובא לישראל לצורך גידול בבריכות הדגים. רבים מהדגים נמלטו מהבריכות והגיעו למערכת המים בארץ וכך התרבו והתפשטו למקומות נוספים. בתקופות קדומות היה חי הקרפיון במים מתוקים ושקטים, בעיקר באגמים ונחלים בעלי זרימה איטית. כיום הוא כבר מסוגל להתקיים גם במים בעלי מליחות משתנה. הקרפיון משמש לרוב להכנת גפילטע פיש או חריימה וניתן גם לאפות אותו או להכין ממנו מרקים.

דג הקרפיון
מסוגל להתקיים במים עם מליחות משתנה | צילום: shutterstock

בס

דג הבס מגיע מחופי האוקיינוס האטלנטי של צפון אמריקה. הוא מסוגל להתקיים במים מלוחים ומתוקים. הוא הפך לפופולארי מאוד בישראל והחל משנות ה-80 הפך גם לדג המגודל בבריכות דגים ברחבי העולם. ניתן לזהות אותו בקלות יחסית בגלל הקווים השחורים לאורך גופו המעניקים לו מראה מחוספס. הדג משמש גם לתחום הספורטיבי ולכן מדי שנה משוחררים מיליוני דגים לאגמים קטנים. מבחינה קולינרית, הבשר של דג הבס נוח מאוד להכנה ובישול עקב מיעוט העצמות שבו.

דג הבס
משמש גם לתחום הספורטיבי | צילום: shutterstock

מוסר

המוסר נחשב כדג טורף, המסתגל למליחות משתנה של המים. הוא גדל בעיקר בבריכות דגים ומשקלו יכול להגיע עד ל-70 קילוגרמים. הוא עשיר מאוד באומגה 3 ובחומצות שומן ובמבחינה קולינרית הוא נחשב לדג שמאוד קל להכנה ולבישול. זאת בעקבות מיעוט העצמות שיש בו.

דג מוסר
עשיר באומגה 3 | צילום: shutterstock

לברק

דג הלברק חי לרוב בשפכי הנהרות, שם יש בדרך כלל מים מתוקים, אבל הוא מסוגל להתאים את עצמו גם למי הים המלוחים. הלברק חי בלהקות עד שהוא מגיע לבגרות ואז נוטש את הלהקה וחי לבדו. אורכו הממוצע נע בין 70-20 ס"מ וישנם מינים שמצליחים להגיע אפילו ליותר ממטר. מבחינה קולינרית בדג הלברק אין כמעט עצמות והבשר שלו רך מאוד ונוח לאכילה ולבישול.

דג הלברק
יכול להגיע גם ליותר ממטר | צילום: shutterstock

פורל

דג הפורל חי במים מתוקים והוא בן למשפחת דגי הסלמון. יש לו נטייה מובהקת לשחות נגד הזרם ולכן צורתו מוארכת, הבשר שלו מוצק והוא עשיר מאוד באומגה 3. הפורל גדל בטמפרטורה קבועה של 15 מעלות בימי הקיץ והחורף והוא נהנה ממים צלולים בעיקר באזורים שבהם הוא גדל בישראל. מטבעו, הפורל הוא דג טורף הניזון מבעלי חיים זעירים והוא זקוק לסביבה עתירת חמצן כדי להתקיים. הפורל הצליח גם לסגל לעצמו תנועה מאוד מהירה המאפשרת לו את יכולת השחייה נגד הזרם והקפיצות הנדרשות. מבחינה קולינרית בשרו של הפורל הוא רך ועדין ונחשב כמתאים במיוחד גם למאכל לילדים בטיגון, אפייה או על הגריל.

דג הפורל
שוחה נגד הזרם | צילום: shutterstock

 

 

לעמוד המתכונים של "משחקי השף"

לצפייה בפרקים המלאים