לקראת המשימה הערב: הכירו את ארבע מנות הדגל של המטבח הצרפתי

הערב ב"משחקי השף" המתמודדים יצטרכו לעשות הומאז' לארבע מנות מהמטבח הצרפתי: רטטוי, ביף בורגיניון, מרק בצל וקרפ סוזט. איזו מנה התחילה את דרכה במטבח של המלך - ומה הפך מאוכל של איכרים למנה ששייכת למטבח העילי? רגע לפני תחילת המשימה קבלו הסבר קצר על כל אחת המנות

זמן צפייה: 00:36

צרפת היא מדינה גדולה ולכל אזור בה יש מנה קלאסית-מסורתית שאותה נוהגים תושבי האזור לבשל. הערב ב"משחקי השף" המשימה האישית תעסוק במטבח הצרפתי ובהומאז' לארבע מנות צרפתיות מובילות. במשימה הראשונה כל מתמודד יצטרך להכין מנה שתתן פרשנות לאחת ממנות הדגל הצרפתיות: רטטוי, ביף בורגיניון ומרק בצל. במשימה השנייה כל מתמודד יצטרך להכין קרפ צרפתי משובח.

לקראת המשימה ורגע לפני שהאולפן ייצבע אדום-לבן-כחול החלטנו לעשות לכם סדר ולתת לכם הסבר קצר על כל אחת מהמנות שייכבו הערב בפרק. איזו מנה התחילה את דרכה במטבח של המלך - ומה הפך מאוכל של איכרים למנה ששייכת למטבח העילי?

המטבח הצרפתי | משחקי השף עונה 5
המנות הקלאסיות של המטבח הצרפתי | צילום: shutterstock

רטטוי

מקור השם רטטוי הוא למעשה "להקפיץ את האוכל". המנה האופיינית לאזור פרובאנס בצרפת, מורכבת בעיקר מירקות מבושלים. את הרטטוי החלו לבשל באזור של ניס והיא שימשה בעיקר כמאכל לעניים בגלל המרכיבים הפשוטים שלה. את התבשיל היה נהוג לאכול בעיקר בחודשי הקיץ, והוא התבסס על ירקות העונה שהיו באותה תקופה כמו קישואים, עגבניות ופלפלים.

דרך אחת להכין את הרטטוי היא עם ירקות שונים המבושלים בנפרד ומעורבבים רק לקראת סיום הבישול והדרך השנייה היא לבשל חלק מהירקות כמו השום, הבצל והקישוא ביחד למשך זמן ארוך על אש נמוכה ואת העגבניות לבשל בנפרד ולחבר הכול ביחד לקראת הסיום. בכל אחת מהטכניקות עיקר הדגש הוא על בישול מספיק של הירקות והגשת המנה כתוספת למנה עיקרית או בתוספת של אורז ולחם.

רטטוי צרפתי
רטטוי | צילום: shutterstock

מתכון לרטטוי ספירלה

מרק בצל

אחת המנות המזוהות ביותר במטבח הצרפתי המתבססת בעיקר על כמות גדולה של בצלים. המקור שלה התחיל עוד בתקופה הרומית כמזון לעניים וזאת, בגלל המחיר הזול של הבצל באותה תקופה. טעמו של המרק מתבסס על תהליך הקרמליזציה של הבצל, שבו מטגנים אותו בשמן ובחום נמוך עד שהסוכר הטבעי שבו נמס.

לאחר שהמרק מוכן נהוג להגיש אותו עם קרוטונים וגבינה מוקרמת ולעיתים גם בצק עלים הנאפה בתנור. חשוב להוסיף שלפי הפולקלור הצרפתי, המרק החל את דרכו משום שהמלך באותה תקופה חש רעב והורה לטבח שלו להכין לו אוכל - כאשר הטבח הבין שיש להם רק בצלים הוא יצר עבורו את מרק הבצל.

מרק בצל
מרק בצל | צילום: shutterstock

מתכון למרק בצל צרפתי

ביף בורגיניון

תבשיל מהמטבח הצרפתי שמכיל בעיקר בשר בקר המבושל ביין אדום. לעיתים מוסיפים לתבשיל גם בצלים ופטריות כדי להעשיר את המנה ואת הטעמים שלה. ההיסטוריה הצרפתית מספרת שהמאכל התחיל מהצורך של איכרים פשוטים לאכול אוכל זמין ומהיר ולכן הם השתמשו בבשר באיכות נמוכה שרוכך בבישול ארוך ביין. בסופו של דבר, הפך התבשיל למאכל עילי צרפתי ואחד מסמליו היוקרתיים של המטבח הצרפתי.

ביף בורגיניון
ביף בורגיניון | צילום: shutterstock

מתכון לביף בורגיניון של אסף גרניט

קרפ צרפתי

קרפ צרפתי או בשמו העממי קרפ סוזט, הוא קינוח פופולארי מהמטבח הצרפתי והבלגי יחדיו. הקרפ מורכב מרוטב שעשוי מסוכר ומיץ תפוזים המחוממים ביחד, אליהם מוסיפים גם קליפת תפוז מגורדת וליקר. הדרך הנפוצה להכין אותו היא על ידי מזיגת הליקר מעל הקרפ המבושל עם הסוכר - דבר שיגרום לאכוהול שבו להתנדף והרוטב יהפוך לסמיך. לפי ההיסטוריה הצרפתית, בשנת 1895 עוזר טבח הוא זה שהכין בטעות את המנה המקורית וכך החל הקינוח את דרכו במטבח שהגיע עד לימינו.

קרפ צרפתי
קרפ צרפתי | צילום: shutterstock

מתכון לקרפ צרפתי עם שוקולד אגוזים

לצפייה בכל הפרקים של "משחקי השף" 

לכל מתכוני העונה החמישית של "משחקי השף"

צפו בהצצה לפרק של הערב: מה גרם לסבטלנה לשיר "נחמן מאומן"?