מרוטב דגים ועד פאד תאי: המדריך המלא למטבח התאילנדי

הערב ב"משחקי השף" הנבחרות יצטרכו להכין ארוחה תאילנדית. רגע לפני שהמתמודדים והשפים יוצאים לדרך, הכנו מדריך קצר שיעזור לכם לצלוח את הפרק - וגם להיכנס לאווירה. מטום יאם הפופולרי, דרך האורז הדביק ועד הקארי האדום. הגיעו מוכנים!

זמן צפייה: 00:58

בפרק שישודר הערב ב"משחקי השף" המתמודדים נוחתים במטבח התאילנדי. במסגרת המשימה כל נבחרת נדרשת להכין ארוחה בסגנון המטבח התאילנדי ולשלב בה מנה עיקרית (חלבון), תוספת כגון אורז, אטריות או תפוח אדמה וסלט כלשהו. כדי שתוכלו לצפות בפרק ולהבין את כל מה שנאמר הכנו לכם את המדריך המלא למטבח התאילנדי: מאילו מטבחים הוא מושפע, מהם המרכיבים העיקריים - ואילו מונחים חובה להכיר?

אז מהו המטבח התאילנדי?

אחד המטבחים הידועים ביותר בעולם ואחד המורכבים שבהם. המטבח התאילנדי מאופיין במנות ארומטיות המשלבות בין מגוון רחב של ירקות ופירות מקומיים עם שילוב של טעמים: חריף, חמוץ, מתוק ומלוח, שנותנים לו את הטעם הייחודי והממכר. המטבח התאילנדי הושפע ממטבחים שונים, בהם המטבח הסיני, המטבח ההודי והמטבח הוויאטנמי.

המרכיבים העיקריים

למטבח התאילנדי יש אומנם מרכיבים רבים ושילובים שונים של חומר גלם, אבל יש לו גם בסיס ברור מאוד שאיתו מתחילים כמעט כל תבשיל.

אורז

אחד המרכיבים החשובים והבסיסיים ביותר במטבח התאילנדי. אורז היסמין הוא הזן הכי פופולארי משום שהוא צומח בשפע בעיקר במרכז המדינה. היסמין נחשב לאורז יקר ערך וריחני במיוחד. משתמשים בו בעיקר במנות קארי ותבשילים מוקפצים. למרות שרוב האורז מגיע מזן היסמין, לעיתים משתמשים גם בזן נוסף, מקומי של אורז דביק (סטיקי רייס) שמוגש מגולגל לצד האוכל ונאכל עם הידיים בשילוב רטבים שונים.

אורז
אורז | צילום: shutterstock

אטריות

האטריות הגיעו במקור מסין אבל מהר מאוד הפכו לאחד המרכיבים הבסיסיים ביותר במטבח התאילנדי. ישנם כמה סוגי אטריות בתאילנד: אטריות אורז, אטריות ראמן ואטריות ביצים. אטריות האורז הן היחידות שנחשבות מקומיות והן עשויות מבצק שהותסס במשך שלושה ימים, ולכן טעמן מעט חמוץ. ישנם מאכלים תאילנדים רבים המורכבים מאטריות, כגון הפאד תאי שמוגש בצלחת ונאכל עם כף ומזלג ויש מאכלים עם אטריות כגון מרקים שנאכלים עם מקלות אכילה (צ'ופסטיקס).

איטריות
איטריות | צילום: shutterstock

משחת צ'ילי

זוהי למעשה משחת פלפלים חריפה. לכל אזור בתאילנד יש את הגרסה שלו, אבל הבסיס תמיד נשאר אותו דבר - כתישה חזקה של פלפלים חריפים בשילוב חסילונים ושום. משלבים אותה במאכלים רבים ומגוונים ואפילו על פרוסת לחם.

משחת צ'ילי
משחת צ'ילי | צילום: shutterstock

רוטב דגים

אחד התוספות הפופולאריות ביותר במטבח התאילנדי הוא רוטב הדגים. הוא מאופיין במליחות חזקה וריח דומיננטי. בשל מליחותו הוא משמש כתחליף למלח ונעשה בו שימוש בבישול, בדומה לשימוש במלח במטבחים מערביים.

רוטב הדגים
רוטב הדגים | צילום: shutterstock

עלים מיובשים, חזקים מאוד המוסיפים טעם וארומה ייחודיים למאכלים תאילנדיים. משתמשים בהם בעיקר בתבשילי קארי ומרקים שונים ומומלץ שלא להגזים בשימוש בהם בגלל הטעם החזק. התאילנדים מספרים שיש לעלים השפעה חיובית על החשיבה ואנרגיית הגוף.

עלי קפיר ליים
עלי קפיר ליים | צילום: shutterstock

פאהק צ'הה

זוהי למעשה הכוסברה שכולנו מכירים, אבל בגרסתה התאילנדית. היא משמשת כמרכיב חשוב במשחות ואבקות קארי, רטבי סויה ואפילו באבקת צ'ילי טחונה.

פאהק צ'הה
פאהק צ'הה | צילום: shutterstock

 

מילון המונחים של המטבח התאילנדי

אחרי שהכרנו את המרכיבים העיקריים במטבח התאילנדי, הגיע הזמן להבין מה עושים איתם. איך משלבים אותם ביחד כדי לייצר את האוכל המוכר והייחודי שיש לתאילנד להציע.

ק'או ראד גאנג

ארוחה מהירה וקלילה המשלבת אורז וקארי.

ק'או ראד גאנג
ק'או ראד גאנג | צילום: shutterstock

קאנום ג'ין

אטריות אורז העשויות מבצק שהותסס במשך שלושה ימים ולכן מאופיינות בטעם מעט חמוץ.

קאנום ג'ין
קאנום ג'ין | צילום: shutterstock

פאד תאי

מנת אטריות אורז מוקפצות. היא נחשבת לאחת המנות הפופולריות ביותר שמגיעות מהמטבח התאילנדי. מנת הפאד תאי מגיעה לרוב עם שילוב של ירקות שונים ובשר או טופו. לצידה מוסיפים שברי בוטנים, צ'ילי גרוס וכוסברה.

פאד תאי
פאד תאי | צילום: shutterstock

נאם פּריק

משחת צ'ילי חריפה שמקורה בתאילנד, כאשר לכל אזור יש את הגרסה שלו. את המשחה מכינים באמצעות מעיכת פלפלי צ'ילי עם שום ומשחת חסילונים. מגישים אותה עם מלפפונים, כרוב ושעועית – מאודים או טריים ואוכלים עם אורז. המטבל והתוספות שלו נמכרים בדוכנים שמתמחים במיוחד בנאם פריק. לכל אזור ולכל משפחה בתאילנד, יש מתכון ייחודי משלה.

נאם פּריק
נאם פּריק | צילום: shutterstock

ק'או נאוו

סוג של אורז דביק המתבשל בטכניקה מסויימת הגורמת לו להיות דביק ומהווה מנה יומיומית מומלצת מאוד באזורים של צפון תאילנד.

ק'או נאוו
ק'או נאוו | צילום: shutterstock

ראד נא

מאכל מאטריות אורז רחבות, המוקפצות עם עוף, בקר או חזיר, שום, פטריות וטעמים מקומיים כמו רוטב דגים, סוכר, עמילן וטפיוקה.

ראד נא
ראד נא | צילום: shutterstock

טום יאם

מרק פופולארי ומפורסם בתאילנד. הוא ידוע בטעמו החריף-חמוץ בגלל התבלינים הרבים שהוא מכיל. בין היתר ניתן למצוא בו: למון גראס, בצלי שאלוט, מיץ לימון, רוטב דגים ופלפלי צ'ילי קצוצים. ישנם כאלו שמוסיפים גם עלי כוסברה.

טום יאם
טום יאם | צילום: shutterstock

קארי אדום

מאכל מהמטבח התאילנדי המבוסס על חלב קוקוס חם, ממרח קארי חריף בצבע אדום ורוטב דגים. ניתן להוסיף לו גם עלי קאפיר, חציל ובשר. ישנן גרסאות המבושלות ללא בשר, בהן מכינים את התבשיל עם טופו או חלבון צמחי אחר.

קארי אדום
קארי אדום | צילום: shutterstock

 

לצפייה בכל הפרקים של "משחקי השף"

לעמוד המתכונים