בניחוח מקורי: 10 המאכלים הכי מזוהים עם מטבחי העולים

לקראת משימת המעפילים הערב ב"משחקי השף" אספנו את עשרת המאכלים הכי מוכרים לחובבי המטבח המרוקאי, התימני והמזרח אירופי. מסחוג, דרך ספינג' ועד גפילטע פיש: מהו מאכל העולים האהוב עליכם?

זמן צפייה: 01:36

הערב ב"משחקי השף" המתמודדים והשפים יחזרו לתקופת המעפילים, כשכל נבחרת תצטרך להגיש ארוחה בניחוח של ארץ מקור אחרת: תימן, מרוקו ומזרח אירופה. רגע לפני שהנבחרות יוצאות לדרך בחרנו את עשרת המאכלים הכי מזוהים עם שלושת המטבחים הללו. לכם נשאר לבחור מהו המאכל האהוב עליכם

מרוקו

מטבוחה

סלט שעשוי לרוב מעגבניות, פלפלים ושום שקלויים ומבושלים ביחד. המטבוחה הגיעה לישראל דרך כמה מדינות מצפון אפריקה, בעיקר מרוקו, כאשר המתכון השתנה מעט ממדינה למדינה. המטבוחה נפוצה מאוד במטבח הישראלי כאשר גם כאן, ישנם כאלו המשנים מעט את המרכיבים כדי להתאים לקהלים שונים.

מטבוחה
מטבוחה - מאכל עגבניות ופלפלים | צילום: shutterstock

ספינג'

המקבילה המרוקאית לסופגניה. הספינג' הוא מאכל שהתחיל את דרכו בצפון אפריקה והוא עשוי מבצק שמרים שמטוגן בשמן עמוק. בתהליך הטיגון סופג הספינג' את כל השמן, בדומה לתהליך שקורה בהכנת הסופגניה. הספינג' נאכל בדרך כלל עם דבש או אבקת סוכר ולעיתים אפילו עם ביצה מטוגנת או פולים וכמון. נהוג לאכול אותו בחגים ואירועים מיוחדים ואפילו כמאכל ילדים פופולארי בדרך לבית הספר.

ספינג'
ספינג' - סופגניה מרוקאית | צילום: shutterstock

חריימה

תבשיל מרוקאי מסורתי שעשוי לרוב מדג, המבושל עם רוטב עגבניות חריף. הבסיס שלו הוא דג שומני כגון הדקר או הדניס, שאותו מחברים עם רוטב חריף מטוגן בשם פלפלצ'ומה שעשוי מפלפל אדום חריף שעבר כתישה וראש שום שלם. אחרי הכנת הרוטב, מבשלים איתו את הדג, מוסיפים תבלינים ורסק עגבניות. לפי המסורת, נוהגים לאכול את החריימה בערב שבת כמנה ראשונה בתוספת של פלפלים חריפים וחלה טרייה.

חריימה
חריימה - מאכל דגים חריף | צילום: shutterstock

לחם פרנה

הלחם המרוקאי המסורתי, עשוי מחומרי גלם בסיסיים כמו קמח, סוכר, מים, מלח ושמרים כמובן, נאפה כמו פיתה בתנור בצורה גלויה על אבנים חמות (חלוקי נחל). הלחם בעל הקרום הרך מבחוץ וספוגי מבפנים, נחשב למלווה ראוי לארוחות עתירות ברוטב.

לחם פרנה
לחם פרנה - מאפה דמוי פיתה | צילום: shutterstock

מזרח אירופה

גפילטע פיש

מאכל מסורתי במטבחים היהודים והאשכנזים העשוי מקציצה של דג טחון, בדרך כלל מסוג קרפיון. הטעם שלו לרוב מתוק או פיקנטי והוא מתובל במלח ופלפל. לגפילטע פיש ישנם מתכונים שונים, חלקם כוללים גם ציר דגים, תפוחי אדמה, חזרת ויין לבן. לפי המנהג היהודי, נהוג לאכול את הגפילטע פיש בחגים כמו ראש השנה ופסח.

געפילטע פיש
גפילטע פיש - מאכל דגים יהודי - מסורתי | צילום: shutterstock

קניידלעך

מאכל יהודי-אשכנזי מסורתי, העשוי כסוג של קציצה עגולה. הקניידלעך עשויים לרוב מקמח רגיל (או קמח מצה בפסח), אליו מוסיפים מעט שמן ומים. ישנם מטבחים המוסיפים גם תבלינים שונים כגון פלפל או סוכר כדי להעשיר את הטעם. את התערובת שמכינים מגלגלים לכדורים, בדרך כלל בעבודת יד ומבשלים בתוך מרק. את הקניילדעך אוכלים לפי המסורת בעיקר בחגים כמו פסח או ראש השנה והם נחשבים לתוספת ראוייה לכל מרק.

קניידלעך
קניידלעך - קציצה עגולה | צילום: shutterstock

בלינצ'ס

הבלינצ'ס הוא למעשה פנקייק רוסי המגיע בצורה דקה ועדינה יותר לעומת הפנקייק המוכר והאמריקאי. זהו מאכל הנפוץ מאוד במזרח אירופה והוא עשוי מבלילה של קמח חיטה וכוסמת, שמרים, חמאה, ביצים וחלב. ישנם מקומות בהם מוסיפים לו גם תפוח אדמה, תפוח ואפילו צימוקים. את הבלילה מטגנים באופן דק, כאשר שמים כמות קטנה ממנה על המחבת וכך יוצאים פנקייקים שניתן ממש לקפל כמו נייר. נהוג להגיש אותם חמים, מייד אחרי הטיגון בתוספת של בצל קצוץ, שמנת חמוצה, ריבה ועוד.

בלינצ'ס
בלינצ'ס - פנקייק רוסי | צילום: shutterstock

תימן

כובאנה (קובנה)

הלחם התימני המסורתי הוא מאפה דמוי חלה אוורירית, העשוי מבצק שמרים עשיר מאוד בחמאה מותכת ונאפה באפייה לילית - איטית במשך 12-8 שעות בטמפרטורה של פחות מ- 100 מעלות. האפייה האיטית מעניקה לכובאנה את צבעה החום/זהוב ואת המרקם הייחודי. נוהגים לאכול אותה בערב שבת או בשבת בבוקר.

קובנה
כובאנה (קובנה) - לחם התימני מסורתי | צילום: רשת 13

סחוג

אין כמעט בית בישראל שאינו מכיר את ממרח הפלפלים החריפים שמקורו במטבח התימני. הסחוג עשוי מתערובת של פלפלים ירוקים חריפים עם כוסברה, שום ותבלינים נוספים. גרסה נוספת שלו כוללת פלפלים אדומים, שום ושמן. הסחוג מתאים כתוספת משמעותית ומודגשת למאכלים שונים.

סחוג
סחוג - ממרח פלפלים חריפים | צילום: shutterstock

ג'חנון

מאכל יהודי מסורתי העשוי מקמח לבן, מרגרינה או חמאה, מלח וסוכר. את התערובת מקפלים שוב ושוב עד שנוצר בצק עלים. אחרי שהשכבות נוצרות, נהוג לגלגל את הג'חנון ולאפות באפייה איטית בטמפרטורה של פחות מ- 100 מעלות למשך 12-8 שעות. רבים טוענים שהג'חנון אינו מתוק או מלוח ובשל המרכיבים שלו, הוא נחשב למשביע במיוחד. נהוג לאכול אותו כארוחה מלאה ומשביעה בשבת בבוקר, בתוספת של עגבניות מרוסקות, ממרח חריף (סחוג) וביצה קשה המתבשלת בתוך סיר הג'חנון.

ג'חנון
ג'חנון - מאכל יהודי מסורתי | צילום: shutterstock