"מעשה מלוכלך": מועצות אזוריות מונעות גישה לחופים - שלא כחוק

חסימת כבישים, צביעת מדרכות באדום לבן וגידור שלא כחוק הן רק חלק מהשיטות להרחקת מתרחצים מחופי הים, שהופכים במצג שווא לשטח פרטי בבעלות קומץ קטן של תושבי יישובים יוקרתיים • אנליסט

זמן צפייה: 08:33

חסימת כבישים, צביעת מדרכות באדום לבן וגידור שלא כחוק הן רק חלק מהשיטות להרחקת מתרחצים מחופי הים והופכות את המשאב הציבורי היפה בישראל, על אף החוק ופסיקות בית המשפט, ללא נגיש. "יש גבול לחזירות, מועצה אזורית - עשירה ככל שתהיה, לא יכולה למנוע מאזרחים גישה, כי הים הוא של כולם", אמרה גלי גינת, כתבת "המקור" שקיבלה דוח בסך 250 שקלים בחוף שסמוך ליישוב ארסוף.

גינת זוכתה השבוע מדוח שקיבלה בחוף הים שסמוך ליישוב ארסוף, לאחר שחנתה בירידה למצוק החוף. "יש כאן את הפסים על הכביש, שמראים שמדובר בחניון", אמרה. היא ביקשה להישפט והוכיחה כי הסימון על הכביש נעשה שלא כדין, ללא אישור מראש מהמועצה האזורית - שנעשה סמוך למצוק, ממנו יורדים לשפת הים היפה במדינה. מאבטח במקום תועד במצלמה הנסתרת של חדשות 13 אומר: "העירייה עשתה מעשה מלוכלך. צבעו ואז מחלקים דוחות", והוסיף: "יפה שם, אך מדובר בשטח פרטי".

1313cl

לכתבות נוספות בחדשות 13:

העלות למשק של יום השבתון בבחירות החוזרות: שני מיליארד שקלים

"מחכה 10 שנים": מה קרה לדירות שרכשה המדינה למשפחות נזקקות?

יישוב ע"ש טראמפ יוקם בגולן – כשמגרשים בחינם נותרים ריקים

בעת המשפט של גינת, סגן ראש המועצה טען כי "צריך לדאוג שיעברו משאיות או רכבים כבדים", ולכן נצבעה המדרכה בצבעי אדום-לבן, אך הודה כי "זבל לא מפונה בשבת". מהנדסת תחבורה שנשאלה בעת המשפט על ההחלטה לאסור על חנייה השיבה: "אז מה, אולי חוקי ואולי לא. אנחנו עושים תוכניות".

השטח, שאינו פרטי, מוצג כחלק מעסקת הנדל"ן הגדולה של מכירת וילות במקום. "כל הסיפור של איסור גישה לחוף אינו חוקי", הבהיר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל ארגון "אדם, טבע ודין". ואילו גינת העידה: "זה לא מפתיע אותי. הם הציבו שלט שמפנה את הנוסעים לכיוון ההפוך מהמצוק, ויעשו הכל כדי שאנשים לא יגיעו אל החוף הזה". נוסף על חוף הים, גם החניות ביישוב ארסוף סופחו באופן מלאכותי לבתים הפרטיים שלידן, כך שעוברי אורח לא יוכלו לחנות בהן, על אף שהן שייכות למרחב הציבורי.

32131r
הכניסה לחוף | צילום: החדשות 13

היישוב היוקרתי ארסוף הוא לא היחיד שנוהג כבשלו בשטח הציבורי. בקיבוץ שדות ים מוצבים שלטים ברורים, שעוברים על החוק, עליהם נכתב: "אין מעבר לחוף הים דרך הקיבוץ". עמיתי בר, יו"ר המקום, טען כי הגישה לא חסומה: "אנחנו מאפשרים כניסה לים, גישה מלאה, רק לא עם כלי רכב". ההליכה, בת 700 המטרים, אינה מסלול אפשרי עבור רוב האנשים. עוד הוסיף בר כי: "השטח פרטי, הוא לא חוף מוכרז והוא נמצא באחריות המועצה". חברי מועצה נוספים ניסו לטעון כי הגישה פנויה, על אף הדרך הארוכה שייאלצו לעשות רוב המתרחצים, ברגל - דבר שהלכה למעשה מדיר את מי שאינו תושב המקום מהים. "מי שרוצה קצת להתאמץ, להגיע אל חלקת האלוהים - זה לא נקרא להתאמץ, ללכת 700 מטרים על החוף זה להתאמץ?".

בית המשפט העליון קבע כי לחלק גדול מהחופים ניתן להגיע רק בכלי רכב. "אתה חייב לאפשר גישה חופשית עם חנייה או כל פתרון אחר". בעשור האחרון יש התקדמות משמעותית בפתיחתם ללא תשלום למתרחצים, אלא שעדיין – הדרך אל הים לא תמיד סלולה. לפני עשרה ימים הורה בית המשפט העליון להסיר, כבר בחודש הבא, את כל הגדרות שחוסמות את הגישה כאן בחוף עין-גב. "הגדר הדרומית והצפונית הוקמו ללא היתר כדין; הן חוסמות את המעבר החופשי בניגוד לאמור בחוק לשמירת הסביבה החופית".

לא מדובר במאבק על חניון שנצבע שלא כחוק, אלא על השאלה העקרונית - למי בפועל שייכים חופי הים הציבוריים בישראל.

תגובת מועצת חוף השרון (ארסוף): "מועצת חוף השרון תמשיך לדאוג לרווחת תושביה מצד אחד, ונגישות לחוף הים מן הצד השני, ולאזן את הצרכים. לצורך כך העמידה המועצה לרשות הציבור שטחי חנייה רחבים ללא תשלום. המועצה תמשיך לאכוף את עבירות החנייה, והיא קוראת לציבור להתחשב בתושבי המקום ולכבד את החוק".

תגובת מועצת חוף הכרמל (שדות ים): "שדות ים אינו חוף מוכרז, ולאורכו מצויים שלטים שהציבה המועצה האוסרים רחצה. המועצה שמה דגש על כניסה רגלית חופשית, ובמסגרת החוק".