חגיגה מוקדמת: הלילה של כחול לבן ונאום ה"ניצחון" של גנץ

במטה המפלגה נצפתה אמש תחושת אופוריה בקרב המוני הפעילים, שהיו בטוחים בהצלחתם במערכת הבחירות • פרשנות: הסיבה לנאום הניצחון המוקדם של יו"ר כחול לבן - ניסיון להעביר מסר לליברמן וכחלון

kl;
Kl; | צילום: החדשות 13

במטה של כחול לבן נרשמה אופטימיות גדולה לפני 24 שעות, כאשר המוני הפעילים עקבו בהתרגשות אחרי תוצאות המדגם. באולם הסתובבו שמועות שהמדגם של חדשות 12 טוב למפלגה, ובחרו להקרין על המסך את התחזית הוורודה ביותר מבחינתם. הסקר של הערוץ המתחרה סיפק את אשליית הניצחון המושלמת - ותחושת האופוריה, שכללה את החגיגות במטה ונאום הניצחון של גנץ, לא איחרה להגיע.

טל אלכסנדרוביץ', מנהלת מסע הבחירות של "כחול לבן", אמרה באותו הערב: "זה פשוט ערב היסטורי, קרה פה משהו מטורף. יש פה מועמד לראשות ממשלה שהעם רצה אותו". בהתייחס למדגם חדשות 13, שצפה ניצחון לגוש הימין, אמרה: "אנחנו ממש מעריכים שטעיתם בזה".

הסיבה לנאום של גנץ הייתה שבמפלגה ראו את המדגם בחדשות 12, והאמינו שהולך להיות תיקו בין הגושים. לכן, ניסה יו"ר כחול לבן להעביר מסר לליברמן ולכחלון - אל תסגרו הסכמים, יש תחרות עליכם.

הערב (רביעי) התייחסו ראשי מפלגת כחול לבן, בני גנץ ויאיר לפיד, לתוצאות הבחירות. "אנחנו הולכים לאופוזיציה כדי להתחיל משם את הסיבוב הבא", הצהיר לפיד. "אני מודיע מראש לליכוד, לנתניהו ולקואליציה: אנחנו הולכים למרר את חייכם - נהפוך את הכנסת לזירת קרב". את הדברים אמר במסיבת עיתונאים שכינסה המפלגה.

"לא ניצחנו את הסיבוב הזה, אבל אי אפשר לגמד את ההישג שלנו בבחירות האלה", הוסיף לפיד. "ינסו לפרק אותנו - לא יצליחו. נראה לאזרחי ישראל איך נראית אלטרנטיבה אמיתית. לא באנו הנה כדי לסכם את קמפיין 2019 - באנו הנה כדי לפתוח את קמפיין הבחירות של 2020".

kl;
kl; | צילום: החדשות 13

בני גנץ נשא אף הוא דברים, והצהיר כי "הגענו לתוצאה יוצאת דופן: למעלה ממיליון אנשים ששמו פתק שעד לפני כמה שבועות לא ידעו שהוא קיים. הקמנו אלטרנטיבה שלטונית אמיתית".

"נתניהו אסף אליו את הקיצוניים ואכל את שותפיו וזו התוצאה שקיבלנו", המשיך גנץ. "אף על פי כן, התוצאה היא חסרת תקדים. הצלחנו להשוות את הכוח שלנו למפלגה שקיימת משנות ה-70, ב-70 יום. בהינתן מצב הגושים, זו המציאות. המערכה לא תמה, הדיאלוגים מתקיימים, הנשיא צריך לקבל את החלטותיו. אנחנו נהיה בקשר עם מי שצריך. כולנו דמוקרטים, כולנו מקבלים את החלטת העם, וכולנו מקבלים ומכבדים את החלטת הנשיא, את אשר יצא ממנה, זה לא יזיז אותנו מהמוטיבציה הגדולה".

הבוקר כתב גנץ לחבריו לסיעה כי "ייתכן שנוכל לפתח מהלכים פוליטיים". בהודעה שנשלחה אליהם נכתב: "הדיווחים מספרים סיפור לא סופי. אמנם מסתמנים שמיים קודרים, אך אין בהם דבר סופי, ייתכן שיהיו תנועות אלקטורליות", כתב גנץ. "בוודאות אין בהם כדי להסתיר את שמש התקווה שהענקנו לעם ולחברה בישראל", המשיך.
גנץ הוסיף ואמר כי "'בנפול אוייבך אל תרא, ובגוברו אל יירך ליבך'. אנחנו לא ניסוג מחובתנו הציבורית לייצג את האזרחים, הישג היסטורי חסר תקדים באמתחתנו ויש לנו על מה להיות גאים".

מאוחר יותר, מסר גנץ בהצהרה לתקשורת בפתח ביתו בראש העין, ואמר כי "העם מבקש דרך אחרת. אמרתי שבאופן אישי אני בא לעשר שנים, זה בסך הכול הבוקר הראשון. יש עוד הרבה עבודה לפנינו, שום דבר לא נגמר. אנחנו עושים את המהלכים שלנו". לאחר מכן, נסע גנץ לביתו של שותפו לראשות המפלגה, יאיר לפיד.

כזכור, עם קבלת תוצאות המדגמים אמש, עלה גנץ לנאום נאום ניצחון במטה הבחירות של מפלגתו, והצהיר: "נעמול על מה שנדרש כדי להקים ממשלה רחבה ככל שניתן. נכבד את רצון הבוחרים - המפלגה הגדולה היא זו שצריכה לקבל את המנדט מהנשיא להרכיב ממשלה". בפתח דבריו, התקבל גנץ על ידי הנוכחים בקריאות "ראש הממשלה הבא".

"אור גדול מאיר על ישראל שלנו", אמר גנץ, "זהו יום היסטורי. למעלה ממיליון אנשים בחרו היום כחול לבן. העם שלנו בחר לחבר, להתאחד, לברוח מהפילוג. אני מאוד שמח על הגישה הזו שמראה שאפשר לחבר דברים. זה לא דבר שאיננו ניתן לביצוע". עוד הוסיף יו"ר כחול לבן כי "אנחנו מבקשים להודות לנתניהו על שירותו למען המדינה, רבות המחלוקות בינינו אך נתעלם מעל הכעסים שנצברו. בבחירות יש מפסידים ויש מנצחים, ואנחנו המנצחים. מה לא אמרו? אמרו שלא ניכנס לפוליטיקה - נכנסנו, אמרו שלא נתאחד - התאחדנו. אמרנו שלא ננצח - ניצחנו".