מדוע המדינה לא מקדמת אזיקון אלקטרוני שיציל חיי נשים?

למעלה משנתיים מתקיימים דיונים בכנסת לגבי טכנולוגיה ישראלית שתגן על נשים מפני בני זוגן האלימים. בינתיים הן חיות בפחד שיהפכו לנרצחות הבאות • לכל אישה יש שם

אזיקון אלקטרוני מפיתוח ישראלי
אזיקון אלקטרוני מפיתוח ישראלי | צילום: חדשו עשר

קשיים רבים עומדים בפני נשים שסובלות מאלימות מידי בני זוגן, והמרכזית בהן היא היחס המבזה ואוזלת היד בהן הן נתקלות כאשר פונות למשטרה. חלקן זוכות להתעלמות ונשלחות להביא בעצמן ראיות, וכאשר מובא המקרה אל בית המשפט - השופט לא מודע לתלונות או הרשעות קודמות של בן הזוג האלים, והענישה כלפיו בהתאם.

"את מגיעה למשטרה ואומרת לחוקר שאת רוצה להגיש תלונה. אז הוא צוחק עלייך ואומר 'כן? ועל מה הפעם? יש לך הוכחות?'", סיפרה שירה (שם בדוי), שהותקפה על ידי פרודה מול עיני בנם המשותף. "אמרתי לו - 'מה אתה רוצה, שאני אקים צוות חקירה בתוך הבית שלי?' הוא אמר שהוא לא יכול לקבל את התלונה שלי, ושאני מוזמנת לפנות לבית המשפט אם אני רוצה".

פיתרון אחד לבעיה, שמונהג כבר בספרד ופורטוגל, הוא אזיק אלקטרוני המוצמד לתוקף המשדר מידע למוקד ולמתלוננת שהוציאה נגדו את צו ההרחקה. הטכנולוגיה החדישה, שפותחה בישראל ועשויה להציל את חייהן של נשים רבות, נמצאת בדיונים במשרד לביטחון הפנים ובוועדה לקידום האישה כבר למעלה משנתיים. רק בשבוע הבא תצא משלחת המשטרה לפורטוגל, על מנת להתרשם מקרוב מפעולת הטכנולוגיה הישראלית. בינתיים - נשים מוכות שירצו להגן על חייהן יאלצו לעקור את חייהן מביתן ולעבור למקלטים סגורים, על אף הטכנולוגיה הפשוטה שעשויה להגן עליהן, והתוקפים שלהן - בני זוג בעבר ובהווה - ימשיכו להסתובב חופשי.

המשטרה מסרה בתגובה למקרה של שירה: "מדובר בסכסוך מתמשך בין בני זוג שכלל תלונות הדדיות במשטרה. תלונה ראשונה שהגישה בוטלה על ידה, ובמשך זמן רב סירבה להצעת המשטרה להוציא צו הגנה".