פעיל אופוזיציה מאידליב לחדשות עשר: "נילחם עד הנשימה האחרונה"

לקראת כיבוש מעוז המורדים האחרון בסוריה, סיפר פאדל על החששות וההכנות למתקפה • פרשנות: מנהיגי איראן, טורקיה ורוסיה כבר מחכים לשלל המלחמה שלהם מניצחון אסד

עדאל, פעיל אופוזיציה סורי באידליב בריאיון לחדשות עשר
עדאל, פעיל אופוזיציה סורי באידליב בריאיון לחדשות עשר | צילום: חדשות עשר

על רקע "פסגת הניצחון" שצפוייה להיערך בטהראן בסוף השבוע, בהשתתפות רוחאני, פוטין וארדואן, המורדים הסורים באידליב, מחוזם האחרון, מתכוננים למתקפה שצפוייה עם סיום הפסגה. בריאיון לחדשות עשר, סיפר הערב (שלישי) פאדל, פעיל האופוזיציה הסורית באידליב, על ההכנות והחששות מהמתקפה הצפוייה.

"הגיעו אלינו ידיעות מעיירות שנכבשו על ידי מיליציות איראניות, בעיקר מאזור הפריפריה של דרום חלב, שגובל באזור מזרח הפריפריה של אידליב, קרוב למרכז העיר", סיפר פאדל בריאיון. "על פי הידיעות, יש באזורים האלה מספר רב של מיליציות איראניות שלגביהן הבסיס למלחמה הוא עדתי".

כשנשאל, האם לדעתו כוחות המורדים יינסו להיאבק במתקפת צבא אסד, השיב כי "המשטר הסורי נהג במדיניות של אדמה חרוכה, בעיקר כפי שראינו ברוטה א-שרקייה ובדרעא. באידליב יש הרבה לוחמים, אלפים על פי ההערכות, שמתייצבים נגד המשטר - והם יילחמו עד הנשימה האחרונה".

כתבות קשורות


"ישראל תקפה מתקנים איראניים במערב סוריה" |04.09.18
ליברמן: "ההבנות שיושגו בסוריה לא רלוונטיות לאינטרס הישראלי" |30.08.18

העיר אטימה שבמחוז אידליב, בגבול טורקיה-סורייה
העיר אטימה שבמחוז אידליב, בגבול טורקיה-סורייה | צילום: רויטרס

לדבריו של פאדל, התושבים באזור "הצפון המשוחרר" של סוריה, ממתינים לפסגה בטהראן שבה ייקבע גורלה של אידליב, ומצפים גם להתערבות אמריקנית. "כולם מחכים לפסגה הזאת ומצפים שיוחלט בה על הקמת אזורים בטוחים", כך סיכם את דבריו.

אסד הוא רק ניצב

 

נשיא סוריה אסד יצטרך לתת לרוסיה, איראן וטורקיה שלל מהמלחמה שעומדת על סף הכרעה. הקרב באידליב יהיה בוודאות הקרב האחרון של מלחמת האזרחים המדממת בסוריה. כוחות צבא אסד בסיוע רוסי ואיראני נערכים לכיבוש מחוז המורדים האחרון באידליב, וגם המורדים, כאמור מתכוננים לקרב הקשה. "שמענו שהכוחות הרוסים, האיראנים וכוחות אסד רוצים להסתער על אידליב, אז אנחנו רוצים להגן על אדמתנו בכל מחיר", אמר חבר בכוחות המורדים בסוריה.

נראה שאפילו איומים מצד הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לא מצליחים להדאיג את אסד ואת בני בריתו. "הרוסים והאיראנים יעשו טעות הרת גורל אם ייקחו חלק בטרגדיה האנושית הפוטנציאלית הזאת", צייץ הבוקר טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. אולם אבד ובני בריתו לא סופרים את האמריקנים והם ייצאו למלחמה.

הציוץ של טראמפ:

אידליב הייתה העורף של האופוזיציה הסורית והאמריקנים היו שם ואימנו את הכוחות. עכשיו זה נגמר, והמרד בתמיכת ארה"ב כשל. האמריקנים לא הצליחו וכעת אידליב תיכבש באכזריות על-ידי רוסיה וסוריה.

נכון להיום, אסד שולט ברוב שטח סוריה לאחר שהצליח להכניע את המורדים בדרום מדינתו - בגבול עם ישראל ובגולן. הוא נערך כאמור למתקפה באידליב, באזור שבו יש שליטה של הכורדים העויינים את ארדואן ומשטרו.

בישראל נושאים עיניים לפסגה הצפוייה בטהראן בסוף השבוע שבה למעשה יחלקו בינהם מנהיגי רוסיה, איראן וטורקיה אזורי השפעה בסוריה. נשיא איראן רוחאני ידרוש נתח כבד מסוריה החדשה, כגמול לסיוע שנתן בהבסת המורדים. כשהאינטרסים האלה מונחים על השולחן, בשאר אל אסד, הרודן ששרד במלחמה כשהוא על כסאו, משמש כניצב בלבד.

את התקיפה שהתרחשה הערב בסוריה, ביצעה, לפי גורמים זרים, ישראל. התקיפה, הזאת, כמו תקיפות ישראליות אחרות על פי הדיווחים, יוצאת לפועל משטח לבנון, משם קל יותר לחיל האוויר הישראלי לתקוף. יש שאומרים כי התקיפה מתרחשת מהצד המערבי מעל ההרים הלבנוניים ויש האומרים שהתקיפה מתרחשת מהים, ואז הטילים שוגרו למעשה לפי נקודות ציון. המשמעות היא שלישראל עדיין יש מרחב אווירי שהיא יכולה להשתמש בו בלבנון מבלי להסתכן. ישנה המנעות מלהכנס לאזורים הסוריים, כנראה בשל הבנות עם הרוסים, או בשל הפלת מטוס האף-16 בשנה שחלפה, שכנראה גרמה לתקלות.