חליפות צמודות, איפור - וסטורי באינסטגרם: חיי האופנה בבני ברק

החברה החרדית בעיר עוברת שינוי, וסממני הלבוש בה מבדילים בין הזרמים השונים, ובין רווקים לנשואים. חני, מאפרת ואם לשלושה: "אני מעיזה יותר - אבל שומרת על הדרך" • מאחורי החומות, פרק 1

זמן צפייה: 11:23

בני ברק היא העיר העשירית בגודלה בישראל. היא העיר הכי צפופה בארץ, הכי צעירה, ואחת מהערים העניות ביותר במדינה. עם זאת, יש שיגידו כי היא "העיר ללא הפסקה" האמיתית - בירת העולם החרדי.

כדי להתחיל לסקור את סיפורה של העיר כדאי להבחין בין שני הזרמים העיקריים בה: הזרם הליטאי, והזרם החסידי. הליטאים נחשבים אליטיסטים ואדוקים, ומזוהים עם לימוד התורה ועם הישיבה הליטאית המפורסמת – פונוביץ'. מולם ניצב הזרם החסידי, ששם את הדגש על החיבור לאל ולאדם הפשוט. הוא מורכב מחסידויות רבות, ובראש כל אחת מהן אדמו"ר שנחשב לסמכות הרוחנית. אחת המפורסמת שבהן בבני ברק, היא חסידות ויזניץ'.

חני וינברגר
חני וינברגר | צילום: החדשות 13

לא בקלות פותחות משפחות חרדיות את דלת ביתן לאנשים מבחוץ, אולם משפחת וינברגר הסכימה לספר על אורח חייה. חני, אם המשפחה, שנישאה בשידוך בגיל 20 - מגדירה את עצמה כ"חרדית מודרנית": "אני יותר מעיזה - אבל שומרת על הדרך", היא מספרת. לדבריה של חני, היא ועוד נשים חרדיות אפילו מנהלות חשבונות אינסטגרם.

יחד עם בעלה, מגדלת חני את שלושת ילדיה בעיר. לדבריה, "בעבר חלמתי על 11 ילדים. עם כל לידה זה פוחת. כרגע החלום הוא בין שבעה לשמונה ילדים". חני עצמאית, ומפרנסת את המשפחה. בעלה מקבל קצבה מהמדינה על לימוד תורה. היא עובדת כמאפרת, מקצוע לא שגרתי בעולם החרדי של בני ברק - אולם היומן המלא שלה מעיד על השינוי שחל בחברה המקומית.

מתוך העמוד האינסטגרם של חני וינברג
מתוך העמוד האינסטגרם של חני וינברג | צילום: אינסטגרם

כדי להבין באמת את השינוי שעוברת החברה החרדית, כדאי להבין את עולם החליפות של הגברים: סממני הלבוש מבדילים בין הזרמים השונים בעיר. הליטאים ילבשו לרב חליפות קצרות והחסידים יבחרו בחליפות הארוכות. הנשואים יבחרו בגדים יותר סולידיים, ואילו הרווקים משקיעים.

משה חיים כהן, תושב בני ברק, סיפר על מנהגי הלבוש בעיר: "הציבור החרדי לא רוצה רק חליפות שחור ולבן, אלא גם אפור ומשבצות. מה שהולך היום זה בגדים צמודים – סלים. זה מה שמספק את הבחור".

חנות בגדי הגברים ''בגיר'' בבני ברק
חנות בגדי הגברים ''בגיר'' בבני ברק | צילום: החדשות 12

לא בתחום הביגוד בלבד הקהילה החרדית מפתיעה, אלא גם בתחום המזון. יותר ויותר מעדניות מכינות אוכל יהודי לשבת, הגרסה החרדית ל"טייק אווי". חני מספרת כי כמות הנשים שקונות "השלמות מזון" לארוחת השבת הולכת וגדלה: "רוב הנשים היום, במיוחד אם הן עובדות – קונות אוכל לשבת. וזה בסדר גמור".

לדבריה של חני, המפגש עם העולם החילוני אינו מפחיד אותה, אלא מחזק את אמונתה. בערב ל"ג בעומר הצטרפה למשפחתה בהדלקת המדורה, ללא כל זכר לאיסור הדלקת המדורות שנקבע לא רחוק משום – בתל אביב.