"חשבתי להתגייר ברבנות, ובעבר אפילו התחלתי בתהליך - אבל הטוקבקים הרחיקו אותי מזה"

כשאל אדידה עלתה מצרפת היא סבלה מקשיי קליטה, כשחיפשה אהבה היא התקשתה לפתוח הלב, וכשכבר הכניסה את עצמה לתוכנית ריאליטי בשביל למצוא את האחד - מצאה את עצמה בלב הסערה. עכשיו היא מתפנה לענות: למתן שבזבז לה את הזמן, לטוקבקיסטים שלא ריחמו עליה ולצופים שלא הבינו אותה • ריאיון

זמן צפייה: 07:58

הקוראת אנה זק מתבקשת להתאזר בסבלנות: המאפרת הצמודה שלך תהיה קצת פחות זמינה בימים האחרונים - פשוט קשה לה להתנהל עם יד אחת. "שולחים לי המון הודעות אבל עדיין לא הגבתי לכולם", מספרת לנו אל אדידה, "נפלתי מהקורקינט ושברתי את היד אז קשה לי, אבל אני אעשה את זה - גם אם זה יהיה יותר מאוחר".

זה לא מפתיע שהיא מוצפת. רק השבוע שודרה ההחלטה האחרונה בעונה השנייה של "אהבה חדשה" ממנה יצאה ללא אהבה, ונראה כי כולם רוצים לשמוע מה עבר עליה מאז שנגמרו הצילומים, האם אל (33) סוף סוף מצאה את האביר על הסוס הלבן והם חיים להם באושר ובעושר?

למה "אהבה חדשה?"
"אחרי פרידה שחוויתי, הלב שלי נסגר. זו הייתה פרידה מאוד כואבת אז אטמתי את הרגשות שלי ופעם בשבוע, במשך שנה, טיפלתי בעצמי ועשיתי דרך כדי לפתור את בעיית הניתוק הרגשי. יום אחד הציעו לי לבוא לתוכנית וחשבתי לעצמי, 'את יודעת מה? לא כל כך הולך לך ואת לא מצליחה לגשת ללב שלך. את חייבת משהו שירעיד לך את האדמה, את חייבת משהו קיצוני'. בסוף, הסכמתי לבוא למרות שאני מאוד אנטי-ריאליטי, אבל כנראה שזה הדבר הקיצוני שיכול היה לעשות את מה שלא הצלחתי לעשות לבד".

אל אדידה, אהבה חדשה
''הייתי חייבת משהו שירעיד לי את האדמה'' | צילום: רשת 13

כמאפרת, אני מניחה שלרוב את רגילה להיות דווקא מאחורי המצלמות. 
"נכון. אני זוכרת שבפעם הראשונה ששמו את המצלמה מולי המוח שלי התנתק. קיבלתי התקף חרדה מלראות את המצלמה מכוונת אליי ולא להיות מאחוריה. מאוד פחדתי מהחשיפה. לא סתם הייתי עד אז מאחורי הקלעים, זה היה לי נוח - גם בחיים אגב, היה לי נוח שלא להיות בפרונט של החיים שלי. לבוא לתוכנית זה היה גם לקחת שליטה וגם לתת במה לחיים שלי".

 

"פחדתי שאתפלפ מכל הרגשות, זה היה יותר מדי"

 

אל היא המתמודדת היחידה העונה שהכירה חמישה בחורים שונים: הראשון היה אמיר ("אני מתה עליו, הוא בן אדם נדיר, אבל הרגשתי שאנחנו לא בנויים זה לזו"), אחריו אור ("לא הייתי בשלה להכיל") - ואז הגיע אביעד שהשתלט לה על המיטה. כעת, היא חושפת שהתקרית הזו כמעט גרמה לה לעזוב את התוכנית באמצע. "הרגשתי שאולי זה גדול עליי. הרגשתי שהגוף שלי קורס והמוח שלי מתחשמל, פחדתי שאתפלפ מכל הרגשות והאינטנסיביות הזו, זה היה יותר מדי".

היה עוד רגע במהלך הצילומים שרצית לקום וללכת?
"כן. כשהודיעו לי שבוחרים את הגברים עבורנו נורא כעסתי. אמרתי, 'אוקיי, אתם לוקחים לי את ההזדמנות האחרונה שלי לחוות דבר זוגי אחרי שעברתי את מתן – שזה גם היה מקרה אבוד בשבילי - והבאתם לי את אביעד - שגם כאן היה חוסר התאמה, אז למה אני נשארת עוד? למה, אתם עושים לי את זה שוב פעם. למה?"

אל אדידה, אהבה חדשה
''הרגשתי שהגוף שלי קורס והמוח שלי מתחשמל'' | צילום: רשת 13

באופן כללי, מתחרטת על משהו שקרה העונה?
"איפשהו אין לי חרטה על כלום, אני באמת חושבת שהייתי צריכה לעבור את כל מה שעברתי. אחרי כל גבר שהכרתי, משהו בלב שלי נפתח. כל אחד הביא לי סוג של מתנה ואני באמת חושבת שהייתי צריכה לעבור את זה בדיוק איך שזה היה".

 

"מתן בזבז לי את הזמן כדי לקבל עוד זמן מסך"

 

ובין כל מה שהיא עברה, בלט בעיקר נושא הדת שלה. אל, שנולדה לאם שאינה יהודייה, דיברה רבות על הקושי שלה כמישהי שמרגישה יהודייה לכל דבר אבל לא מוגדרת ככזו על פי ההלכה. לא פעם היא הזכירה את הקשר בינה לבין אלוהים ודיברה על החיבור העמוק שלה ליהדות - וגם על הבלבול שנוצר משום שכאמור, חרף תחושותיה - חסרה לה "החותמת", נקרא לזה, של הרבנות.

אחרי הגברים הראשונים, שהיה נראה כי פחות הוטרדו מהעניין, הגיע מתן הלוי וכבר כששמע על מוצאה של אל הודה כי כאדם מסורתי, חשוב לו שהאישה שלו תהיה יהודייה. במשך 72 השעות המשותפות שלהם יחד הוא התלבט אם לנסות ולפתח קשר זוגי - שכן אל לגמרי הראתה בו בעניין. בסוף, הוא עזב והסביר: "אל צריכה להבין שמבחינת ההלכה היא לא יהודייה".

גברים שנפרדו ממך בגלל הדת זה משהו שקרה לך גם בחיים האמיתיים?
"זה קרה לי לא מעט כשהייתי יותר צעירה, בגיל העשרה או בתחילת שנות העשרים, אבל מאז שהתבגרתי קצת זה לא קרה לי - עד התוכנית. אני לא עטופה באנשים כאלה ולאורך חיי הבוגרים לא יצאתי עם גברים כאלה".

אל אדידה, מתן הלוי, אהבה חדשה
''כשצפיתי בתוכנית הבנתי עד כמה הוא לא ראה אותי באמת''. עם מתן | צילום: רשת 13

התעצבנת מזה שמתן עזב אחרי שלושה ימים ולא ישר כשגילה שאת לא יהודייה?
"כן. בזמן הצילומים לא כל כך התעצבנתי כי באמת רציתי להאמין שהוא באמת ניסה, באמת קניתי את זה שמתן רואה בנו משהו איכותי. הוא היה אומר לי שיש בינינו תקשורת מדהימה ושהוא מרגיש בנוח איתי, שזה לא קורה לו אף פעם בקשרים זוגיים, אבל כשצפיתי בתוכנית הבנתי עד כמה הוא לא ראה אותי באמת. הוא היה צריך לעזוב באותו הרגע, להגיד לי שהדת חשובה לו והייתי מקבלת את זה באהבה. הוא לא עשה את זה ולא התכוון לתת לי צ'אנס אף פעם. הוא אשכרה בזבז לי את הזמן - בעיניי, כדי לקבל עוד זמן מסך".

נעלבת ממנו?
"לא, כי אין לי רגשות אליו. כדי שאני איעלב אני צריכה להיות קשורה לבן אדם, אבל אני חושבת שזה עצוב מאוד. את יודעת, אנשים כאלה שלא מצליחים להיות אמיתיים מול עצמם כי אין להם אומץ".

 

"באתי עם המון אמת - והיא לא תמיד יפה"

 

וגם הטוקבקיסטים לא ריחמו עליה: כל כתבה שפורסמה על עניין היהדות והלבטים של מתן זכתה למאות תגובות. חלקן היו בעדה, אחרות פחות - ולא נגזים אם נאמר שחלק מהתגובות היו אלימות. "כן, מדי פעם אני קוראת טוקבקים", היא מודה. "בפרקים הראשונים קראתי יותר והתרסקתי, עכשיו אני קוראת לפעמים וזה בעיקר מצחיק אותי. יש תגובות די פאתטיות".

אילו תגובות יצא לך לקרוא למשל?
"'להיות יהודי זה זכות', 'את גויה, תחזרי לצרפת', 'גויה תישאר גויה'".

אל אדידה, אהבה חדשה
''אני דמות מאוד עגולה, אני מביאה משהו קצת שונה לתוכנית שידוכים'' | צילום: רשת 13

תגובות כאלה מרתיעות אותך מלחשוב על גיור כהלכתו?
"את האמת? כן. לפני כמה שנים התחלתי הליך גיור אבל הפסקתי אותו באמצע כי הייתי צריכה לחזור לצרפת, ומפה לשם הייתי עסוקה עם העסק שלי אז לא היה לי זמן לזה. עכשיו, אני חייבת לומר שאחרי החוויה אני כבר לא סגורה כמה אני אעשה את הגיור. אני עדיין שואלת את עצמי אבל זה באמת הרחיק אותי מהעניין הזה. אני חושבת לעצמי, 'מה, אני אתגייר כדי לרצות את האנשים שכתבו דברים כל כך נוראיים עליי? אני אתגייר רק כדי שאנשים שמתנהגים בצורה כל כך לא אנושית יקבלו אותי כיהודייה? זה שווה את זה?'".

וואו, אמירה קשה.
"כן, אבל זה באמת זה. את רואה את הטוקבקים שהיו על הנושא הזה. אין לי שום דבר נגד הדת או הרבנות, ואין לי שום דבר נגד הגיור ולא נגד כלום, אבל התגובות האלה? הטוקבקים הרחיקו אותי מזה, וזה עצוב".

למה לדעתך חלק מהצופים לא מבינים אותך?
"כי אני דמות מאוד עגולה, אני מביאה משהו קצת שונה לתוכנית שידוכים. לא הבאתי סיפור מושלם, באתי עם המון אמת והיא לא תמיד יפה. בדרך כלל רגילים לראות בנות שהן כזה, 'יאללה, תנו לי גבר וזוגיות'. מהבחינה הזאת אני קצת שונה. אני מאוד רוצה זוגיות אבל לא בכל מחיר. חוץ מזה, מלכתחילה כשהבינו שאני לא יהודייה זה פחות בא להם בטוב".

בטח פונות אלייך בנות עם סיפור כמו שלך. 
"ברור, זה סופר מרגש. פתאום קלטתי שאף פעם לא היה דבר כזה בטלוויזיה, לא נתנו מקום לאנשים שכמוני שיש להם הורה אחד יהודי והורה שני שלא, ואז הם נופלים בין הכיסאות. מסתבר שיש מלא כאלה, מלא אנשים עם חוסר ביטחון שמרגישים סוג ב'".

 

צרפת, עלייה וקשיי הקליטה

 

אל נולדה בצרפת ועלתה לישראל, לבד, כשהייתה בת 23. בין לבין, הוריה התגרשו, היא עברה בין פנימיות והתמודדה עם קשיי קליטה במדינה זרה. "זה לא היה פשוט", היא משחזרת, "לא ידעתי עברית, הייתי מאוד צעירה ולא היה לי מקצוע. הרגשתי כמו בג'ונגל, 'אוקיי, מה אני עושה עכשיו? איך אני מחזיקה את עצמי כלכלית?'. היה לי נורא קשה כילדה, זה היה מאוד מציף".

היה מישהו שעזר לך?
"לא. בכל פעם מצאתי פיתרון והסתדרתי. דיברתי באנגלית ולאט לאט למדתי עברית, ניסיתי להסתדר אבל דברים התפקששו לי כי לא הבנתי איך זה עובד. בהתחלה גם כל כך הסתבכתי עם קופת חולים, בנקים ודברים כאלה. הכול כאן מאוד שונה מצרפת".

דנה בן ארי, אל אדידה, מריאנה דייץ, שני גולן
''אין לי חרטה על כלום'' | צילום: רשת 13

ואיך התגלגלת לעולם הביוטי?
"בגיל 31 מיציתי את הקריירה שלי בתחום המכירות, הייתי אחרי פרידה וגם היה לי משעמם אז הלכתי לקורס איפור. מפה לשם, גרמו לי להרגיש שאני מוכשרת וצריכה לעשות עם זה משהו אז פשוט עזבתי את העבודה, לקחתי סיכון כמו ברולטה ופתחתי את העסק".

ואיך הגעת לאנה זק?
"בעבודה ממש קשה. אנה הייתה הטאלנטית הראשונה שלי, הגעתי אליה זמן קצר אחרי שהתחלתי. היא פתחה לי לא מעט דלתות - למרות שעבדתי מאוד קשה על הקריירה. בתעשייה קראו לי 'מטאורית' מרוב שהצלחתי בזמן כל כך קצר. אנה חיפשה מאפרת לקליפ הראשון שלה בעברית והציעו אותי. מאותו היום התחברנו ומאז אנחנו יחד".