"אני מכבד את ההרגשה של אל - אבל היא צריכה להבין שמבחינת ההלכה היא לא יהודייה"

השיחה עם אל על היהדות, ההתלבטות לאורך הצילומים, ההחלטה לעזוב - והרגע ההוא בנסיעה שהרגיז את המומחים: מתן הלוי מסביר מדוע הגיע למצוא אהבה בריאליטי, מספר על הפגישה אחרי הצילומים - ולא מתרגש מהביקורת: "גדלתי עם ערכים מסוימים שמאוד חשובים לי והיהדות היא חלק מהזהות שלי" | ריאיון בלעדי

זמן צפייה: 03:09

לא צריכים לבדוק בגוגל בשביל לדעת שהתשובה לשאלה "מיהו יהודי" היא מורכבת ואינה חד-משמעית, ובכל זאת - שימו לב מה נכתב על כך בוויקיפדיה: "סוגיית 'מיהו יהודי' היא נושא שנוי במחלוקת. לשאלה 'האם פלוני יהודי' עשויות להיות תשובות שונות".

אז כאמור, זהו אכן עניין נפיץ: על פי ההלכה היהודית, יהודי הוא אדם שנולד לאם יהודייה. אבל מה עם אדם שגדל לאב יהודי ואם נוצריה והדליק חנוכיה לצד עץ מקושט? מה עם אדם שאינו יהודי אשר גדל כל חייו בישראל ושמר על המסורת כדי להשתייך? אלה, ובכן, יכולים להגדיר את עצמם כאוות נפשם, אבל בבואם להינשא ברבנות כדת משה וישראל - הם ככל הנראה יסורבו.

ודוגמאות לכאלה שגדלו כיהודים אבל לא נחשבים כך על פי ההלכה לא חסר. אחת מהן היא אל אדידה, מתמודדת העונה השנייה של אהבה חדשה בת ה-34 שהיא בת לזוג מעורב. כבר כשהציגה את עצמה לראשונה סיפרה על הקושי שלה למצוא אהבה בישראל. לפי ההלכה היא אינה יהודייה בשל אמה, אבל אל - ועל כך היא דיברה לא פעם לאורך התוכנית - מגדירה את עצמה יהודייה לכל דבר. ואולם, היא עדיין לא יודעת אם באמת תפתח בהליך גיור רשמי ברבנות.

אל אדידה
עניין נפיץ. אל | צילום: רשת 13

החותמת הזו, שיש יאמרו שהיא מיותרת, היא זו שהיוותה את המכשול העיקרי בזוגיות בינה לבין מתן הלוי - הבחור היחיד שהיא באמת הראתה בו עניין מבין כל הארבעה שהכירה לאורך הצילומים. לצערה, זה לא עבד וכולנו ראינו איך זה נגמר. וכך, בדיוק כפי שציינה בתוכנית הראשונה, היא שוב לא הצליחה לפתח קשר בשל סוגיית הדת, אבל עוד נגיע לזה.

"הופתעתי כשאל אמרה שהיא לא יהודייה"

קודם, בחזרה לרגע הראשון שבו אל ראתה את מתן. "הוא חתיך", אמרה עליו בלי להתבלבל ומיד בחרה בו על פני הבחור השני שהוצג בפניה. כעת, הגיע תורו של מתן לספר מה היה שם - החל מהפגישה הראשונה ועד לרגע שבו ארז מזוודה ועזב את הבית. "כשראיתי את אל לראשונה, הסתכלתי בעיניים שלה. הן מדהימות, היא יפיפייה", שחזר בריאיון לרשת 13. "אמרתי, 'אוקיי, היא בלונדינית עם עיניים כחולות, היא יפה - הלאה. בוא ננסה להתאקלם ולהתאפס".

מתן הלוי אל אדידה אהבה חדשה
''היה לי חשוב שלא לפגוע בה''. אל ומתן | צילום: רשת 13

נשמע מבטיח, אבל אז הגיעה השיחה הראשונה שבה, די מהר יש לציין, הוא שאל "את יהודייה?". "היה לפני זה בילדאפ", הוא מבהיר היום, "אני לא שואל כל בחורה שאני יוצא איתה מה הדת שלה. אל פשוט סיפרה משהו על המשפחה שלה וזה היה כמו מעין הרמה להנחתה. הרגשתי בנוח לשאול אותה ופשוט שאלתי - לא בקטע של לתקוף או לשפוט. מה גם, יש לנו שלושה ימים להכיר אז רציתי לדעת עליה כמה שיותר פרטים".

וכשהבנת שהיא לא יהודייה?
"הופתעתי. לקחתי צעד אחורה רגע להבין ולעכל. תראי, אני גדלתי עם ערכים מסוימים שמאוד חשובים לי והיהדות היא חלק מהזהות שלי. עם זאת, גם גדלתי על ערכים של אהבת אדם וכבוד, ולכן היה לי חשוב שלא לפגוע בה חלילה. היה לי חשוב להיות רגיש כלפיה ולוודא שהיא מרגישה טוב עם העניין הזה למרות הקונפליקט. אנחנו דיברנו על זה גם אחר כך והשיח בינינו סביב הנושא תמיד היה מכבד".

אם באמת חשוב לך לצאת עם מישהי יהודייה, למה נשארת שם שלושה ימים ולא אמרת כבר בהתחלה "לא מתאים לי"?
"אומרים שאהבה היא ללא תנאים ואני מאמין בלב שלם שאפשר למצוא אותה במקומות שבחיים לא חשבנו שנמצא. בחוץ, היה לי יותר קל לקום וללכת אבל פה נכנסתי לאיזשהו תהליך. זה לא ממקום של 'אני בטלוויזיה ולא נעים לי לקום וללכת'. להפך, אמרתי, 'לא סתם הגעתי לפה, אני חושב שהכול מלמעלה. לא  סתם הביאו לי את הבחורה הזאת'. ישבתי, עיכלתי ולקח לי קצת זמן להבין את הקטע הזה".

היא לא אהבה את השאלה "מה את עושה שמגדיר אותך כבחורה יהודייה".
"כשהיא אמרה בשיחה שהיא מרגישה יהודייה, היא אמרה את זה בכל כך הרבה ביטחון שאמרתי, 'אוקיי, זה מעניין'. רציתי לדעת, אולי היא הייתה מספרת שהיא מתעוררת בכל בוקר וקוראת תהילים? אני לא יודע. אני לגמרי מכבד את מה שהיא אומרת, יש לי חברים מכל המגזרים וכולם מבחינתי שווים, אבל באמת שהדברים נאמרו בביטחון ולכן שאלתי".

"להמציא מחמאות? אני לא אוהב לשקר"

הם היו יחד רק שלושה ימים אבל בזמן הקצר הזה הצליחו לספק סצנה מביכה למדי שתיכנס לפנתיאון הסצנות המביכות: הנסיעה ברכב שבה אל החמיאה לו וביקשה ממנו להחמיא לה בחזרה. בעוד היא סיפקה חמש מחמאות לפחות (ובהן "חכם" ו"חתיך"), הוא נתקע אחרי המחמאה השנייה. המומחים לא נותרו אדישים: "הוא בן אדם חסר רגישות", הם אמרו עליו, "מתן הוא אדם ביקרתי ומאוד שיפוטי".

מתן הלוי אהבה חדשה
''גדלתי על ערכים של אהבת אדם וכבוד''. מתן הלוי | צילום: באדיבות המצולם

למה בעצם - ואני סתם זורקת רעיון - לא המצאת מחמאות?
"אני לא אוהב לשקר. למה לשקר? אני בן אדם מאוד אמיתי ונאמן. זה האני האמיתי שלי. היא ביקשה מחמאות ואמרתי לה מה שבאמת חשבתי. אני לא אגיד דברים רק בשביל לרצות אותה, אני לא רוצה לומר דברים לא נכונים. זה לא אני. פשוט עניתי לה בצורה מאוד כנה".

ומה דעתך על תגובת המומחים?
"זו הייתה תגובה מאוד מוגזמת, ואגב - גם קיבלתי הרבה מאוד תגובות על זה שהם פשוט מגזימים. חוץ מזה, מחמאות צריכות להגיע באופן טבעי. לא מבקשים אותן. הסצנה הזו קרתה כשהיינו יחד יום וחצי, בקושי הכרתי את הבחורה. יש כאלה שלוקח להם זמן להחמיא - אז לבוא ולדרוש את זה? זה אמור לבוא באופן טבעי. לבקש 'תרים לי', זה משהו שלא עושים בעיניי, לא בפרק זמן כזה. אם היינו כבר בסבב השני, נניח, הייתי אומר 'נו בסדר', אבל אני חושב שזה קצת לא היה במקום. אל העמידה אותי במצב ממש לא נעים וזה מה שיצא".

"עשו מזה קצת יותר מדי רעש"

הוא בן 32, מתגורר בגבעתיים ומתעסק בשיקום נזקי מים. הוא התלבט רבות אם להגיע לתוכנית ("חשבתי שאולי אתן למישהו אחר את הכוח להכיר לי בחורה שתתאים לי"), חשש מהחשיפה ("אני אדם שקנאי לפרטיות שלו") אבל החליט לנסות - כי מה כבר יש לו להפסיד ("חיים רק פעם אחת, זרמתי"). אז לא, זה לא עבד.

מתן הלוי אהבה חדשה
''חשבתי שאולי אתן למישהו אחר את הכוח להכיר לי בחורה שתתאים לי'' | צילום: באדיבות המצולם

בסוף עזבת את אל ואמרת לה שגם אם היא תבטיח שתתגייר זה לא משנה. למה?
"אני לא רוצה שאף אחד יבטיח לי כלום. אי אפשר להבטיח דבר כזה - והיא אמרה את זה בעצמה. אל אמרה שאי-אפשר לדעת מה יהיה, היא אמרה שצריך לקרות משהו מאוד עוצמתי, שיהיה חיבור מטורף בשביל שהיא תעשה דבר כזה (תתגייר ברבנות) כי היא פחות מאמינה בזה וזה בסדר. היא אומרת, 'מה ההבדל בין אם כתוב על הנייר שאני יהודייה ובין אם אני מרגישה כזו?'. סבבה, הכול טוב, אני מכבד את ההרגשה שלה אבל היא צריכה להבין שמבחינת ההלכה, היא נכון לעכשיו לא יהודייה".

חשוב לו להבהיר שהעיקרון שלו הוא הלכתי בלבד, כן - גם אם לא תאהבו את זה. "אני לא יודע, יכול להיות שאנשים ראו את מה שאמרתי ופרשו כאילו 'לא יהודייה' אומר מבחינתי שהיא לא מספיק טובה או לא שוות ערך. אבל לא, זו פשוט ההלכה שלנו. אנחנו יהודים וזה בסדר. לדעתי, עשו מזה קצת יותר מדי רעש".

יצא לך לדבר עם אל אחרי הצילומים?
"כן. ישר אחרי התוכנית דיברנו ונפגשנו. הכול היה פאן וסבבה".

אז מה הסטטוס שלך כיום?
"אני עדיין רווק".

אז שהמעוניינות יפנו אליך באינסטגרם?
"האמת שאני אוהב בחורות שמתחילות עם גברים. זה יפה לראות את זה".