תוצאות סקר ועידת הכלכלה של רשת 13 והברית הישראלית

רוב הציבור חושב שנתניהו אחראי לכישלון ניהול משבר הקורונה ויותר מ 20% מהנשאלים דיווחו שהם סובלים מחרדה ודיכאון בתקופה זו. צפו בתוצאות הסקר המלאות

התשובות לסקר מראות כי רוב האנשים אינם מרוצים מתפקוד הממשלה ותגובתה בנוגע לטיפול בנגיף, המשיבים מאמינים כי מצב הדברים גרוע ממה שיכול או צריך היה להיות. והם "מאשימים" את ראש הממשלה נתניהו כאחראי אישית למצב.

55% מהמשיבים לסקר, מדווחים כי הם עובדים באותה משרה, או משרה דומה מאז החל המשבר. 5% מדווחים כי מצבם התעסוקתי השתפר. למרות זאת, 60% מהמשיבים מדווחים חייהם האישיים השתנו לרעה מאז תחילת משבר הקורונה.

ראש הממשלה נתניהו תיאר את הטיפול במשבר הקורונה כ"סיפור הצלחה" וטען כי מדינות רבות "מבקשות את עצתנו". כאשר הציגו למשיבים את אחוז התמותה ומספר החולים בישראל, רק 15% תיארו את המצב כ"טוב" או "מעולה". כאמור, 55% מהמשיבים רואים בנתניהו אחראי אישית להתנהלות בזמן משבר הקורונה ולחומרתו, הם אינם רואים בחרדים או ערבים כאחראים למצב ואינם מציינים את הדרג הפקידותי, קבוצות אינטרס או פוליטיקאים אחרים כ"אשמים".

רוב של המשיבים לסקר תומכים בהקמת ועדת חקירה לבדיקת התנהלות הממשלה והטיפול במשבר. רק 18% מתנגדים למהלך כזה, למרות זאת, חלק מהמשיבים מרוצים מדו"ח מבקר המדינה בנושא, אשר היה ביקורתי ביותר כלפי התנהלות הממשלה. 72% מהמשיבים מציינים כי הדרג המקצועי "מושפע" משיקולים פוליטיים בבואו להחליט על חוקים ותקנות. רוב המשיבים מאמינים כי אנשים לא מצייתים לתקנות הקורונה משום חוסר אמון בתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לתקנות וההגבלות.

משבר הקורונה גרם לנזק ארוך טווח בנוגע לאמון הציבור בממשלה. 60% מהמשיבים אומרים שהמדינה נכשלה מחויובותיה הבסיסיות כלפי אזרחיה, אחוז דומה מציין כי גם בעתיד, "הוא אינו סומך על הממשלה שתדאג לצרכיו". רק 16% מהמשיבים טוענים כי המענקים שחולקו להם היו "יותר ממה שצריך", 50% אומרים כי המענקים היו "פחות ממה שצריך". 72% השיבו כי המענקים לא הספיקו בכדי שהעסק שלהם ישרוד את המשבר.
רוב המשיבים מאמינים כי המשבר ילווה אותנו לעוד הרבה זמן, רק 11% השיבו כי "הדברים ישובו לקדמותם בחודשים הקרובים". רוב המשיבים מאמינים כי יחלפו בין חצי שנה לשנה עד שהחיים ישובו לסדרם. 32% מבין המשיבים הללו הכי מצפים לחזרתם של אירועי תרבות וללכת לקולנוע ולמופעים.

הסקר נערך באתר האינטרנט של ערוץ 13. התוצאות הן על סמך בחירה של משתתפים ואינן משקפות בהכרח את הציבור הישראלי בכללותו. בסקר השתתפו 500-700 איש (תלוי בשאלה), התשובות לסקר נאספו בין מה-13 בדצמבר עד ה-20 לדצמבר.

ד"ר קביסון הוא מנהל מחלקת המחקר של הברית הישראלית ועבד בעבר כחוקר ב Analist Institute בוושינגטון ובמכון הישראלי לדמוקרטיה