הסתבכתם בפלילים? עו"ד רונן בנדל יהיה שם לצידכם כבר מהרגע הראשון 

במקרים בהם אדם נחשד בביצוע עבירה פלילית ומוזמן לחקירה במשטרה, כדאי מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי ומיומן בתחום הפלילי. הזמנו לאולפן את עורך הדין רונן בנדל, כדי לשמוע ממנו על כל מה שכדאי לדעת בניהול תיק פלילי 

זמן צפייה: 07:48

מהו הדבר החשוב ביותר שעלינו לדעת לפני שאנחנו שוכרים את שירותיו של עורך דין בתחום הפלילי?

לדעתי אין תחליף לניסיון, מטבע הדברים אדם עם ניסיון טיפל בתיקים פליליים קודמים אחרת לא היה לו את הניסיון. חשוב לדעת שכבר בשלב הראשון עם תחילת החקירה כדאי לשכור את שירותיו של עו"ד, כמובן שיש ספקטרום של עו"ד אבל התחום הפלילי הוא מאוד קונקרטי. הצורך בייעוץ של עו"ד מייד ברגע המעצר של אדם הוא הכרחי כי לעיתים התיקים יכולים להסתיים באותה נקודת זמן בתחילת התיק, כאשר מזמינים את העו"ד לצורך החקירה הראשונית. 

 

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מתמדת באחוזי ההרשאות במסגרת הפליליות, מהן הסיבות לכך לדעתך? 

יש סיבות רבות, ראשית הפער הקיים בין רשויות המדינה, המידע שנמצא אצלם הוא רב והגישה למידע באופן מיידי נמצא אצלם. בשלבים הראשונים עד הגשת כתב אישום לא מוגש חומר חקירה לעורך הדין הסנגור, ולכן הוא נע באזור של לוט בערפל, הפרקליטות מטבע הדברים מקבלת את שכר העבודה שלה וכפופה למשרד המשפטים כמו בית המשפט, לכן הכוח שיש למוסדות האלו הוא עצום וקשה להתמודד איתו. בית המשפט יוצא מנקודת הנחה שעם הגשת כתב האישום מאחר וקיימת דרישה אפריורית לצורך הגשת כתב אישום שיהיה איזה שהוא יסוד סביר לכתב אישום. לכן בתי המשפט מניחים ולא בצדק שעם הגשת כתב האישום, או אז הנאשם סביר להניח שהוא ביצע את העבירה, ולכן ההנחה שעם תחילת הדיון 50% רובצת לפתחו של הנאשם שצריך להוכיח שאינו אשם חרף העובדה שהחוק דורש מהמדינה להכויח מעל כל ספק סביר את אשמתו של הנאשם, וזה לא כך בפועל. 

 

האם אתה מרגיש שגם הפער בין כוחה של הפרקליטות לבין כוחו של הסנגור הולך וגדל?

במרוצת השנים האחרונות אכן אני מגיע לבתי משפט, אני לא יודע מה הסיבה, ולא רוצה לדבר סרה על חבריי למקצוע, אבל בתי המשפט משום מה לא מקבלים החלטות של בתי משפט בערכאות גבוהות ממנה כמו בית המשפט העליון. או אם מדובר בתיק בית המשפט המחוזי או בערעור על החלטת בית המשפט השלום, וכך יוצא מצב שלבתי המשפט קל יותר להרשיע מאשר לזכות. אפשר לבחון את זה באופן סטטיסטי ולראות שכאשר מדינת ישראל מגישה ערעור על זיכוי, הסבירות שהוא יתקבל היא הרבה יותר גבוהה בעשרות אחוזים מאשר מצב הפוך שבו הסנגור יגיש את הערעור וכנראה ידחה. 

 

מהם האתגרים הרובצים לפתחו של הסנגור בניהול ההליך הפלילי? 

עם תחילת ההליך, שוב החשיפה למידע או במילים אחרות חוסר המידע, הוא חי מפיו של הלקוח בלבד. הפרקליטות שולטת וחולשת על החומרים שאותם היא מקבלת מהיחידה החוקרת במשטרה, בין אם זה יחידת תביעות, ימרי"ם, בילוש תחנה או סיורים, היא מקבלת את המידע והופכת אותו לכתב אישום. עורך הדין צריך להתמודד בשלב הראשוני עד הגשת כתב האישום ללא חומר החקירה, ואין לו את הידע לדעת מלבד מה שמספר הלקוח שלא תמיד מספר דברים מדויקים. סנגור צריך להתמודד עם הנאשמים, עם המשפחות שלהם, עם החברים שלהם וגם עם הפרקליטות. יש צורך בכוח נפשי, וביטחון עצמי ופיזי, ולוקח שנים לסגל את זה, ההתמודדות בבתי המשפט היא לא פשוטה, יש נטייה ברורה לטובת הפרקליטות או לשכת התביעות. לא בכדי אחוזי ההרשעה הם כל כך גבוהים, כאשר חלק נכבד מהם זה עסקאות טיעון, כי לעיתים כדאי לנאשם משיקולי עלות מול תועלת לבחור בהסדר טיעון שיקל עליו, גם אם הוא לא אשם. 

 

כיצד אתה כעורך דין פלילי מתמודד מול מציאות כזו?

אחרי 26 שנה למדו להכיר אותי רוב שופטי מדינת ישראל בתחום הפלילי, כאלו שהתחילו עם המועדים שבהם אני קיבלתי בשנת 95 את רישיון עורך הדין, צמחו הגיעו לבית המשפט המחוזי והעליון, אני מכיר אותם והם מכירים אותי ואת העבודה שלי. 

 

אני יודע מהי ליטיגציה, אני יודע למצוא את "החורים בגבינה" ולאתר את הבעיות הרובצות לפתחו של הנאשם או העצור. כבר בשלבים הראשונים, אני לעולם לא אתן ייעוץ שנראה כאילו זה הייעוץ הנכון. לצורך המחשה אני אתן דוגמא - להגיד ללקוח שלך לשמור על זכות השתיקה זו טעות רבתית, תמיד חייבת להימסר גרסה ואם היא לא ניתנה אפילו לומר משפטים כמו "אני יודע שאתם מחפשים אותי" או "אני לא מאמין לכם". למה זה? כי במידה ונאשם ישמור על זכות השתיקה, ו"ייצר" לעצמו איזה שהיא גרסה בהמשך, היא תראה בבית המשפט כגרסה כבושה שעל פי חוק ערכה מועט. לכן אני יודע לבנות את תיק החקירה גם אם לדאבון הלב הנאשם אשם, אני אדע לבנות לו את הגרסה הנכונה שמתאימה לו לכל אורך הדרך. 

 

אם הוזמנתם לחקירה פלילית הדבר החשוב ביותר שעליכם לעשות הוא להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי מקצועי ועתיר ניסיון.

אתר

טלפון: 074-764-84-66