אסור לשתות קפה? כרוב עושה גזים? בואו נשבור כמה מיתוסים על הנקה

כשתינוק נולד יש הרבה התלבטויות סביב התזונה שלו, אז לכבוד שבוע עידוד הנקה הכנו לכן רשימה של מיתוסים שהגיע הזמן לשבור החל מהתנהלות בהנקה כשצורכים אלכוהול ועד היתרונות הבריאותיים שיש בחלב אם. התכוננו להיות מופתעות

אישה מניקה
דברים שהורים צריכים לעשות אחרי הלידה | צילום: Shutterstock

לכבוד שבוע עידוד הנקה, נטלי ברקאי, דיאטנית קלינית להיריון, סוכרת והנקה עושה לנו סדר עם התזונה בזמן הנקה ושוברת כמה מיתוסים על הנקה והיתרונות בחלב אם.

נשים מיניקות יורדות יותר במשקלן בחצי שנה הראשונה אחרי הלידה
נכון. כך נצפה במחקרים עקב הוצאה של כ-500 קק"ל ביום הנקה. עם זאת, ישנן נשים שהרעב המוגבר פוגע ביכולתן לרדת במשקלן ובמקרים כאלו ממליצה כמובן להיוועץ בדיאטנית קלינית.

ניתן להתחיל דיאטת הרזיה מיד אחרי הלידה
לא נכון. מומלץ להמתין להתבססות ההנקה (כ-6 שבועות) לפני שמתחילים בתהליך.

בהנקה אסור לאכול בשר ודגים נאים
לא נכון. מותר לאכול הכול! מומלץ להמתין לאחר משכב לידה עם מזון מסוכן תברואתית כיוון שמערכת החיסון עוד חלשה מיד לאחר הלידה.

צריכת מוצרי דיאט מגבירה את מתיקות החלב
נכון. סכרין, אססולפאם K וסוכרוז עוברים בחלב ויכולים להרגילו לטעם מתוק יותר.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אישה מניקה שותה קפה
קפה והנקה | צילום: Shutterstock

בהנקה אסור לאכול קטניות וירקות מצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי, קולורובי ועוד) כיוון שזה גורם לגזים אצל התינוק
לא נכון. הגזים במערכת העיכול של האם אינם עוברים חזרה לדם ולחלב ולכן לא אמורים להשפיע על הגזים של התינוק. הרי גם לתינוקות לא יונקים יש גזים, זה חלק מהתפתחות מערכת העיכול שלהם.

דבש עובר דרך החלב ולכן יש להימנע ממנו עד גיל שנה
לא נכון. הוא אינו עובר דרך החלב. האיסור על מתן דבש עד גיל שנה הוא לתינוק ולא לאם.

אסור לנשים מיניקות לשתות אלכוהול
לא נכון. יש להפריד 3-2 שעות על כל מנת אלכוהול (שליש בירה/ כוס יין/ שוט משקה חריף), כתלות במשקל האם. אין לסמוך על תחושת שכרות או על שתיית מים מרובה לפינויו.

אסור לנשים מיניקות לשתות קפה
לא נכון. מומלץ להגביל ל-3-2 כוסות קפה ביום (300-200 מ"ג קפאין). במיוחד בחמשת החודשים הראשונים לחייו של התינוק, לכבד שלו אין יכולת בגיל זה לפרק קפאין. מומלץ לשתות מיד בסיום ההנקה כדי לאפשר לו להתפנות מדמנו עד ההנקה הבאה, ולשים לב לתגובתיות התינוק.

אם שתיתי אלכוהול או קפאין אני יכולה לשאוב ולזרוק את המנה ואז החלב יהיה נקי ובריא עבור התינוק
לא נכון. האלכוהול עובר כל הזמן מהדם לחלב ועלול לגרום לנזק מוחי ומוטורי אצל התינוק. קפאין יכול לגרום לעצבנות אי שקט וקשיי שינה.

הנקה מפחיתה סיכון רק למחלות של תינוקות
לא נכון. נמצא שהיא מפחיתה סיכון גם למחלות בבגרות כמו השמנה, סוכרת סוג 1 ו-2, הפרעות קשה וריכוז, צליאק, מחלות מעי דלקתיות, לימפומה ולוקמיה ועוד.

היתרונות הבריאותיים הם רק לתינוק
לא נכון. ישנם יתרונות רבים גם לאם המניקה כמו הפחתת סיכון לדיכאון אחרי לידה, לסרטן שד ושחלות, סוכרת סוג 2, שומנים בדם, יתר לחץ דם, מחלות לב, דלקת פרקים שגרונית, טרשת נפוצה ועוד.

הרכב וריכוז חומצות השומן בתזונת האם משפיע על הרכב השומן בחלב שלה
נכון. הרכבו מושפע מהתזונה, כך למשל אומגה 3 עוברת דרך החלב (אנטי-דלקתית וחשובה להתפתחות המוח). ריכוז השומן מושפע מהזמן שחלף מההנקה האחרונה (ככל שעבר יותר ריכוזו קטן), בין הבוקר ללילה (יותר שומני בבוקר).

משאבת הנקה
האם מספיק לשאוב ולזרוק אחרי אלכוהול? | צילום: Shutterstock

מרבית הוויטמינים והמינרלים אינם מושפעים מצריכתה של האם
נכון. הגוף דואג לתינוק דבר ראשון ולכן המאגרים האימהיים ידלדלו אם תהיי בחוסר. יוד, ויטמין D וחלק מוויטמיני B יוצאי דופן בהקשר זה. מומלץ על תיסוף של מולטיויטמין או ויטמינים ייעודיים לפי הרכב התזונה והחוסרים בבדיקות. דיאטנית קלינית תדע להנחות אותך בדיוק כמה ואילו ליטול.

ישנם גורמים הורמונליים, פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים המעכבים יצור חלב
נכון. נמצא כי מדובר בתהליך המורכב מיחסי גומלין של מספר הורמונים, וגם מחלות מסוימות כמו סוכרת, תת פעילות בלוטת התריס ושחלות פוליצסטיות יכולות לעכב יצורו. בנוסף גורמים כמו כמות ההנקות, הביטחון של האם בהנקה, עייפות, לחץ ועוד, משפיעים על היצור.

הנקה מומלצת עד גיל שנתיים
נכון. ארגון הבריאות העולמי וארגון רופאי הילדים האמריקאי ממליצים על הנקה שנתיים לפחות (תוך שילוב מוצקים מגיל חצי שנה). משרד הבריאות ממליץ על הנקה עד גיל שנה לפחות.

בחלב אם יש כ-200! סוגים של HMO
נכון. HMO מהווה מצע פרה-ביוטי לחיידקים הטובים ושומרים על בריאות התינוק, הפחתת דלקות, זיהומים וסיוע להתפתחות המח. (בפורמולות יש בין 2-1 לרוב).

בחלב אם רכיבים היכולים לחסל תאים סרטניים
נכון. זה נקרא HAMLET וזהו קומפלקס של חלבון ושומן שאינו נהרס במערכת העיכול ואינו פוגע בתאים הבריאים.

לפי המלצות משרד הבריאות אין מספיק מידע על תוספים/משקאות/מאכלים המגבירים יצור חלב
נכון. ישנם מזונות שנחשבים מעודדי יצור כמו טחינה, קוואקר, בירה שחורה ושקדים, ותוספים רבים כמו חילבה, גדילן מצוי, טימין, אספרגוס הודי, שן הארי, זרעי שומר, סרפד, קימל ועוד. המחקרים המעטים שבוצעו בתחום הם בעלי רמות הוכחה נמוכות ואין מספיק מידע על השפעתם על האם והתינוק ולכן מומלץ להימנע.

הכותבת היא דיאטנית קלינית להיריון, סוכרת והנקה