למה אנחנו כל כך מתעקשים איתם על הממתקים אם אנחנו בעצמנו לא יכולים בלעדיהם?

אנחנו חוששים מכמויות הממתקים שהילדים שלנו צורכים וכנראה גם בצדק, אבל לפני שאנחנו ניגשים לטפל בזה אולי כדאי שנבדוק את ההרגלים שלנו

ילדה עם צלחת ממתקים
ילדה עם צלחת ממתקים | צילום: Shutterstock

רוב רובם של הילדים אוהב ממתקים ובואו נודה באמת, זו לא רק בעיה של הילדים, גם אנחנו המבוגרים ברובנו לא יודעים איך נעביר את היום בלי סוכר. סוכר נמצא כמעט בכל מקום, לא רק בממתקים אלא גם בפחמימות כמו לחם ופסטה, והוא רכיב שגורם לנו שמחה ורוגע. צריכה שלו גורמת לשחרור של דופומין שאחראי על תחושת העונג וההתמכרות, ולסרטונין שאחראי בין היתר על שיפור מצב הרוח.

אז אין עולם בלי ממתקים וגם אנחנו גדלנו לצידם ולרובנו זה עבר די חלק, אבל היום אנחנו נמצאים בעולם יותר מודע, ולכן חשוב לנו למתן את הצריכה שלהם, כי הכי קל זה פשוט לתת להם עוד ממתק ולקבל חמש דקות נוספות של שקט. אז הם מרגישים שהסוכרים עושים להם טוב, ממריצים אותם ומשפרים להם את מצב הרוח ואם אנחנו רוצים שיאכלו פחות ממתקים אנחנו לא נצליח לעשות את זה דרך איסורים אלא דרך דוגמא אישית והסברה כי עצם האיסור יגרום להם רק לרצות יותר, אפילו יותר ממה שהם תיכננו באמת לאכול.

אם אתם חושבים שהם לא מכירים את מגירת הממתקים הסודית שלכם תחשבו שוב, כי עוד בשלבי ההתפתחות הראשונים שלהם ברגע שהם התחילו לזחול הדבר הראשון שהם עשו זה לפתוח כל מגירה נגישה בבית והסקרנות של המרחב הטבעי שלהם היא עצומה. הם מכירים את המגירה והם גם יודעים את אופי תכולתה ואם אנחנו רוצים שהם יורידו במינונים אנחנו צריכים להחליף את האיסורים בדוגמא אישית, כי אנחנו המראה לכל אספקט בחיים שלהם.

אמא מביאה לילדים ממתקים
אמא מביאה לילדים ממתקים | צילום: Shutterstock

אם באמת כל כך חשוב לכם שיורידו בכמויות של הסוכר בגלל הנזקים הבריאותיים וההשפעות השליליות שהוא מביא איתו תמצאו להם תחליפים ראויים ותדאגו שיישמעו מפתים. תצרבו להם בננות עם דבש, תכינו להם דיפ של ירקות עם חמאת בוטנים טבעית, תכינו להם ארטיקים מפירות טחונים או כל אלטרנטיבה יצירתית ומספקת שתיתן להם תחושה שלא מנעתם מהם את הדבר הזה שעושה להם כל כך טוב.

אנחנו לא יכולים פשוט לאסור עליהם ממתקים ולתת להם סנקציות, כי ביום שהם ילכו לחבר או לסבים בלעדיכם הם יפשטו להם על הארון ויעשו מניפולציות עד שידאגו להם שם לאינפוזיה של שוקולדים כדי למלא את הצורך עד הביקור הבא.

ומעבר לדוגמא, אנחנו צריכים לשקף להם את הסכנות הבריאותיות בצריכה מוגברת של סוכרים, לדבר איתם על חורים בשיניים ועל ההשפעות הגופניות שיש לזה, לא בצורה של הפחדה אלא בצורה פשטנית ופתוחה, כדי שידעו שיש עוד צד למושג הזה שנקרא ממתקים. ילדים הם הרבה יותר מכילים עם הסברים מאשר עם עובדות. וברגעים של חשבון עצמי, האם אפשרנו להם יותר מדי מתוק היום או שהיה מקום למיתון, תעצרו רגע ותיזכרו שגם אתם הייתם פעם ילדים.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך