התינוק בררן? כך תגרמו לו להיפתח לאוכל מגוון

אנחנו מחכים למעבר למוצקים אבל ברגע האמת זו יכולה להיות משימה מאוד מאתגרת. אלה הדברים שאם נקפיד עליהם נצליח לגרום לתינוק שלנו לאכול מגוון ולהיפתח למאכלים שהוא מסרב לאכול

תינוק עובר למוצקים

אנחנו רק מחכים שהתינוק שלנו יעבור למוצקים, לפעמים בגלל איזה מיתוס ששמענו שהמעבר יגרום לו לישון טוב יותר ולפעמים כי אנחנו פשוט מחכים לכל אבן דרך שתעיד על כך שהתינוק שלנו גדל. אבל אז מגיע רגע האמת, והרבה הורים פוגשים קשיים בתהליך, מוצאים תינוק שלא רוצה לעבור למוצקים כל כך בקלות, מוציא את האוכל מהפה במקום ללעוס ולבלוע אותו, בורר בין פירות וירקות, ובגיל כזה קטן מראה שיש לו העדפות משלו. אז איך נגרום לו לאכול מגוון תזונתי מבלי לפגוש סירוב?

טיימינג

הטיימינג בו נציע לתינוק מוצקים משחק תפקיד. יש להציע לו לאכול כאשר הוא רעב ופנוי לאכילה ולא כשהוא עייף או רעב מדי.

כמויות

צריך לאפשר לתינוק לווסת את הכמות שהוא רוצה לאכול בהתאם לצורך שלו באותה הארוחה. הוא לא חייב לאכול הכול מהכול ועלינו להשאיר לו את זכות הבחירה על סוג המזון והכמות שהוא בוחר לאכול.

התמדה

תינוקות משנים את ההעדפות שלהם כל הזמן, כמו שהם יכולים לאהוב משחק אחד ולמחרת לא לרצות לשחק בו, גם במעבר למוצקים הם יכולים לרצות לאכול מאכל ביום מסוים ויום למחרת לא לרצות אותו, ולהיפך. עלינו להיות עקביים ולהתמיד וכך נזכה ליותר הצלחה במגוון האוכל שהתינוק יאכל.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אמא מאכילה תינוק במזון תינוקות
אמא מאכילה תינוק במזון תינוקות | צילום: Shutterstock

לוקיישן

כמו גם בתזונה מבקבוקים או בהנקה עלינו להקפיד להאכיל במקום בו בני המשפחה אוכלים, מחוץ לחדר ועל כיסא אוכל מתאים. בהתחלה אנחנו עושים זאת כדי לא לקשר אוכל ושינה וכדי לייצר סדר אצל התינוק, ובמעבר למוצקים סביבת האכילה והישיבה הם בסיס להתפתחות תקינה של האכילה. במעבר למוצקים החשיבות היא כפולה. עלינו להקפיד על אכילה בכיסא אוכל, בישיבה זקופה עם מגש ומשענת לרגליים, ושסביבת האכילה תהיה במטבח או במקום בו נהוג לאכול בבית.

מרקמים

אכילה היא תהליך ונדרשת למידה רב מערכתית וחושית. פעוטות שלא מתקדמים במרקמים עד גיל 12-9 חודשים לרוב נוטים להיות בעלי אכילה בררנית. מכיוון שהמרקם משפיע על הטעם, חשוב לא להתייאש, וגם אם נראה לנו שהתינוק לא אהב את המאכל בצורתו הטחונה ייתכן שיאהב כאשר המזון הזה מעוך או מוגש בצורת אצבע. לכן חשוב להקפיד על חשיפה חוזרת ולא להסיק מסקנות מהירות מדי שהוא "אוהב / לא אוהב".

אכילה משותפת

לארוחות משפחתיות יש חשיבות רבה, התינוק לומד איך זה לשבת לאכול בחברה ולסגל לעצמו הרגלי שולחן בריאים וגם מאפשר זמן איכות בין כל בני הבית. הרגע שכולם עוזבים את מה שהם עושים ומתאגדים לזמן ביחד הוא הרגל חשוב גם לחיים הבוגרים שלהם, אבל גם במעבר למוצקים אכילה משותפת מאפשרת לתינוק ללמוד מתוך חיקוי תנועות שפתיים הקשורות בעיבוד המזון ולהיחשף למאכלים אחרים דרך שאר בני הבית. חשוב שנדגים הרגלי אכילה של אותם מאכלים ונקפיד לשלב אותם בצלחות מרכזיות בשולחן המשפחתי.

תיאור

תינוקות מבינים אותנו יותר ממה שאנחנו יכולים לתאר, אם זה דרך הטון או ההבעות, וגם המילים שלנו מייצרות אצלם הקשרים. במקום להשתמש במושג טעים ולא טעים, נתאר את הטעמים, הצבעים והמרקמים של המאכלים.

 

הכותבות הן ג'יין מיכאלוב מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך ונטעלי קירשטיין, תזונאית קלינית לתינוקות וילדים ומדריכת הורים