הילד שלכם מרגיש שהוא לא טוב מספיק? כך תוכלו להעלות לו את הביטחון העצמי

בעולם מושלם הילדים שלנו מלאי ביטחון ומשיגים כל מה שהם רוצים, אבל בפועל הם מקבלים מכות קטנות בביטחון העצמי מגיל צעיר וכדי לאזן ולהרים להם את הביטחון אנחנו צריכים לשנות את הגישה גם שלנו

ילד ואבא גיבורים
אנחנו אחראים על הביטחון העצמי שלהם, אבל לא רק | צילום: Shutterstock

בעולם מושלם היינו מגדלים את הילדים שלנו מלאי ביטחון עצמי, שידעו מה הם רוצים וישיגו מה שהם צריכים בלי שום בעיות, הכול בעזרת הביטחון השופע שלהם. אבל בעולם האמיתי, הילדים שלנו חוטפים מכות בכנף על בסיס יומיומי, אם זה מילד שצחק להם על הציור, או כישלון שהם הרגישו שלא הצליחו לבצע משימה שחשבו שתהיה קלה עבורם.

אנחנו עלולים לחשוב שאין לנו משקל על הביטחון העצמי שלהם, אבל ילד מחפש פידבק מההורה שלו כל הזמן, וזה מה שנצטרך לעשות כדי לאזן את החוויות שמשפיעות להם על הביטחון העצמי באופן שלילי.

תדייקו את המחמאות

לזרוק להם משפטים כמו "איזה אלוף", "את ממש מוכשרת" ככה בלי שום סיבה והסבר לא ירים להם באמת כמו לתת מחמאה על משהו ספציפי שעשו.

אם במקום זה, נחכה לרגע שהיא יושבת לצבוע ונחמיא לה איך היא לא יוצאת מהקווים, או כשהוא מפנה את הצלחת מהשולחן נדגיש שהוא ממש בוגר כי הוא יודע לפנות אחריו. אלה יתנו להם מוטיבציה להשתפר וירימו להם על משהו שהם באמת יודעים לעשות ולא רק איזה משפט כללי שאולי נותן ערך. כי ילד תמיד רוצה לשמוע מההורה שלו מילה טובה, אבל לביטחון העצמי הדיוק יתרום הרבה יותר.

תנו להם קרדיט

גם כשזה נראה שאנחנו מקלים עליהם, אם נכין אותם בבית, נשים לב איפה הם חזקים וניתן להם את המושכות להתמודד לבד במקומות שהם מסוגלים, ובמקומות שלא - נעזור ונדחוף, בהתחלה נתמוך עד שיצליחו בכוחות עצמם, אלה יוציאו אותם להתמודד בחוץ בידיעה שיש להם את האופציה לנסות עד שיצליחו גם אם זה לא קרה בפעם הראשונה.

ילד עם שרירים
הדימוי העצמי שלהם תלוי גם בנו | צילום: Shutterstock

תתנו להם אופציות

אנחנו מחליטים לילדים שלנו על רוב הדברים, וכדי לקבל ביטחון באופן טבעי עלינו להרגיש שליטה על ידי קבלת החלטות, וכך הילדים שלנו. אם ניתן להם אופציות - אבל לא יותר מדי כדי שלא יתבלבלו, אלא שתיים שלוש אופציות, כשהם בוחרים מה לאכול, ללבוש או לשחק, הם מרגישים יותר שליטה על הבחירות שלהם.

לחבק זה מרים

גם הורה שמקבל דחייה כשהוא מחבק את הילד צריך לדעת את זה - כל ילד זקוק לחיבוקים גם אם הוא מראה אחרת. החיבוק שלנו מראה שיש להם לאן לחזור כשקשה, שאנחנו פה לתת להם את כל החום שהם צריכים. התחושה הזו שולחת אותם לעולם האמיתי בביטחון שגם כשקשה יש אותנו פה בלי תנאים.

 

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך