אנחנו אחראים לתדירות: ככה נתמודד עם התקפי זעם

התקפי זעם (טנטרומים) הם חלק טבעי בהתפתחות של הילדים שלנו, ולמרות הקושי להתמודד בסיטואציה יש מה לעשות כדי להפחית, לקצר ולתת לילד שלנו את כל הכלים להתמודד עם התחושות שלו בפעם הבאה שזה יקרה

ילדה בהתקף זעם
איך נתמודד עם התקפי זעם | צילום: Shutterstock

התקפי זעם אצל תינוקות וילדים נקראים טנטרומים, והם לא פוסחים על אף ילד, מה שעושה את ההבדל הוא ההתמודדות שלנו. מוח של ילד עובר התפתחות מאסיבית בשנים הראשונות לחייו, ומכיוון שחלקים מהמוח עוד לא התפתחו עד גיל ההתבגרות ואף שנים אחרי זה, הילד לא רואה את הדברים כמו אדם מבוגר שהגיע לבשלות מלאה, וכך גם מדד הפרופורציה שלו. לכן, התקפי הזעם הולכים ופוחתים במהלך הילדות.

טנטרומים מתרחשים כשילד רוצה לעשות משהו ואנחנו עוצרים בעדו או מסרבים לתת לו משהו שהוא רוצה או שהדברים לא מסתדרים בדיוק כמו שהוא רצה, כי בעולם שלו הכול צריך ללכת בדרך מסוימת, לא מפינוק אלא כי זה המקום ההתפתחותי שהוא נמצא בו. מכיוון שהוא לא מבין למה אסור לו (גם אם ממש נסביר, הם לא מצליחים להבין את הדברים כמונו המבוגרים), הוא כועס, ובגלל שהוא לא יודע לווסת את הכעס שלו ובכלל את כל ההתמודדות עם רגשות קשים, הוא פשוט מתפרץ בלי פרופורציה ובלי הודעה מוקדמת.

ככה תוכלו להתמודד עם התקפי זעם של ילדיכם

גבול זה גבול

כשילד חווה את הטנטרום, הפתרון לא יהיה לאפשר לו לקבל את מה שהחלטנו שלא ניתן, כי כשהשלב הזה יעבור זה פשוט ילמד אותו שהדרך למטרה היא דרך השתטחויות.

אם נאפשר את מה שאמרנו שאסור או נפתור את הבעיה שגרמה לטנטרום בזמן ההתקף על מנת לחסוך לילד את עוגמת הנפש ולגרום לו להפסיק לבכות, אנחנו רק נמנע ממנו את היכולת להתמודד עם רגשות קשים ונייצר אצלו חוסר ביכולת הזו, וזו לא המטרה.

בלי נאומים

בזמן התקף אנחנו לא מסבירים להם מה הם עשו לא בסדר או למה קרה מה שקרה שאנחנו במצב הזה עכשיו, כי הם ממילא לא מקשיבים. כשהם זועמים ומשתטחים הם עסוקים בעצמם ובקושי שלהם, ולהסביר להם למה לא או מה כדאי לעשות כדי לפתור את זה לא יניב שום פירות, אלא רק יחמיר את משך ההתקף.

אמא כועסת על ילד
את הנאומים נשמור לאחרי הטנטרום | צילום: Shutterstock

חום ואהבה

חום ואהבה זה המפתח בחיים, ואצל ילדים זה לא רק צורך בסיסי אלא מקור להרגעה ולויסות הרגשות שלהם.

תהיו סבלניים, זה שאתם מחבקים אותם והם עדיין בוכים לא אומר שהחיבוק לא עושה עבודה. לוקח להם זמן להירגע, אבל אם נהיה נוכחים בסיטואציה ולא נשאיר אותם להתמודד עם זה לבד, לטווח הרחוק התקפי הטנטרום ירגעו, הם ילמדו לווסת את הרגשות שלהם ולהירגע בכוחות עצמם, כי כשהם לא ידעו אתם הייתם שם לתמוך בהם - וזה מה שהם באמת צריכים, לא שתחזירו להם את הממתק שנפל עכשיו על הרצפה והרגיז אותם.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך