לכל ילד יש ימים שהוא עושה הכול כדי להרגיז אותנו - ואלה 5 דברים שרק יחריפו את המצב

לפעמים נראה שהם עושים הכול כדי לקבל תשומת לב, גם אם היא שלילית. במצבים האלה לתגובות שלנו יש משקל להמשך ההתרחשות - ולכן יש כמה דברים שכדאי לנו להימנע מהם

ילדים עושים בלאגן בבית
ככה נציב לילד גבולות ברורים | צילום: Shutterstock

חינוך והורות הם הליכה על חבל דק בין גבולות והכלה, להראות חמלה אבל לדעת מתי לשים גבול. ועם כל הניסיון לעשות את זה בצורה הטובה ביותר, ובשעת כעס אנחנו עלולים להגיד דברים שאנחנו לא מתכוונים אליהם.

לפעמים נראה שהם עושים הכול כדי לקבל תשומת לב, גם אם היא שלילית. הרבה פעמים הם עושים את זה כי הם צריכים גבולות ומי שיגיד להם מה מותר ומה אסור, או בגלל יום קשה שהיה להם אם זה בגן, ילד שהציק או גננת שנזפה, זו יכולה להיות שינה לא מספקת בלילה שפשוט מחרבת להם את כל היום, ולפעמים הם פשוט רוצים תשומת לב והם לא יודעים איך להשיג אותה. כתוצאה מכך מגיעות התנהגויות שלא מקובלות עלינו, ולרוב הן ברצף ואז אנחנו כבר מתמלאים וכועסים, אבל אלה 5 דברים שלא נגיד לילד שלנו בשעת כעס, כי זה רק יגרום להתנהגות להתקבע.

כתבות נוספות:

"תלמד מאחותך.."

כשאנחנו כועסים המטרה היא להעביר נקודה, אבל כשאנחנו משווים לאח שמתנהג יפה, אנחנו רק מורידים את הביטחון לילד שהוא לא מספיק טוב. אנחנו יכולים להסביר להם איך כן נרצה שינהגו, אבל לא דרך דוגמא של ילד אחר.

"כל הזמן זה אותו הדבר איתך"

אם אתם לא מאמינים שיש מקום לשינוי, תוותרו כבר על הנזיפה, כי אם אנחנו נוזפים המטרה היא למגר את המעשה, וכשאנחנו כהורים כבר משוכנעים שככה זה תמיד, הילד שלנו בטוח לא יכול להאמין שיש אפשרות אחרת.

"קשה לי איתך"

זה נכון. לפעמים קשה, במיוחד כשהילד שלנו לא מקשיב ונראה שהוא עושה הכול כדי להוציא אותנו מהכלים, אבל בזמן שאנחנו מנסים להעביר לו מה קרה שלא מקובל עלינו, ומתעסקים במה זה עושה לנו, אנחנו לא מתעסקים בבעיה אלא בעצמנו, וזו לא המטרה. ילד לא אמור לשפר את ההתנהגות שלו בגלל קושי שלנו, אלא כדי שיהיה בן אדם טוב יותר, שילמד התנהגות ראויה, הגינות ונימוס מהו.

אמא כועסת על ילדה
גם בשעת כעס עלינו לשקול מילים | צילום: Shutterstock

"זה לא מעניין אותי"

השפה שתשמשו בה בזמן כעס היא השפה שהילד שלנו ישתמש בה, ואם נסביר לילד שמה שיש לו להגיד לא מעניין אותנו, ככה הוא ירגיש בדיוק כלפינו, כי כשאנחנו כועסים גם בו יש כעס על הסיטואציה ועל היותו לא מובן.

"אתה היחיד שעושה לי בעיות"

ילד מחפש את המקום והתפקיד שלו במשפחה מגיל צעיר, זה חלק מהמשבר שלהם כשמגיע אח חדש, וכשאנחנו חוזרים ואומרים לו איך הוא היחיד שעושה צרות, במקום למגר את ההתנהגות הוא בסוף יאמין שזה התפקיד שלו, כי הילדים הם מראה של מה שאנחנו משקפים להם.

 

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך