המעבר הוא לא תמיד פשוט: ככה נעשה את השינוי ממיטת תינוק למיטת מעבר בקלות

עבור ילד מעבר ממיטת תינוק למיטת מעבר הוא שינוי משמעותי ומרגש, אבל עם אבן הדרך החדשה שהוא צובר עלול להגיע רגרסיות. אם נשמור על כמה כללים חשובים, נעבור את השינוי הגדול בקלות

ילדה במיטת מעבר
הם נהנים מהיכולת החדשה | צילום: Shutterstock

המעבר בין מיטת תינוק למיטת מעבר הוא משמעותי, מסמל אבן דרך אצל פעוט שהוא עובר למיטה של גדולים, כזה שנותן לו יותר שליטה כי הוא יכול להיכנס ולצאת ממנה באופן עצמאי. אם נקפיד על כמה כללים, המעבר יהיה קל וימנע רגרסיות בהתנהגות ובשינה.

טיימינג

קודם כל, עלינו לדאוג לא לעשות את השינוי בזמן שינויים נוספים כמו גמילה מחיתולים, הסתגלות לגן או אפילו החלפת חדר. כל עוד הפעוט אוהב את מיטת התינוק והסיבה היא רצון אישי שלנו שהילד כבר יגדל ויעבור מיטה, לא מומלץ להעביר, אלא לחכות שיהיה מוכן.

כן נעשה את השינוי כשהפעוט מביע רצון, במקרים בו הוא מטפס ממיטת התינוק ונשקפת סכנת חבלה או כאשר יש לנו שימוש במיטת התינוק לאח הקטן.

אמא נפרדת ללילה טוב מילד
הילד צריך להרגיש בנוח עם המעבר | צילום: Shutterstock

עקביות

עם הצעד המרגש, נכנס נתון חדש למשוואה, הוא כבר יוצא מהמיטה בלי לשאול אותנו, מצב שעלול לתסכל מכיוון שאם עד עכשיו אנחנו היינו מגדירים שהגיע הזמן לישון, כעת אנחנו זקוקים לשיתוף הפעולה שלו ולרוב נזכה להתנגדות, לא בהכרח כמרד אלא כי הוא נהנה מהיכולת החדשה שהגיעה לפתחו.

אז כדי שנוכל לעבור את ההרדמות בקלות וללא התנגדות עלינו להיות עקביים וסבלניים, אחרי שנפרדנו ללילה טוב, עלינו לצאת מהחדר ורק כאשר הפעוט יוצא ממיטתו עלינו להוביל אותו יד ביד בחזרה למיטה ולחזור על אותה המנטרה בה אנחנו אומרים לו שכעת הגיע הזמן לישון, ללא הסברים והרחבות. לא כי לא מגיע להם הסבר, אלא כי מומלץ לשמור אותם לבוקר ולהיות תמציתיים לקראת השינה. ככל שניתן לו פתח למשוך את הזמן הוא יעשה זאת בכל מחיר, גם אם זה רק לדבר ולהרחיב על הסיבה בגללה הוא צריך להישאר במיטה. לאחר שהחזרנו את הפעוט למיטה עלינו לצאת שוב מהחדר, גם אם זה אומר שהוא יצא שוב מהמיטה ממש אחרי שיצאתם.

התמודדות במהלך הלילה

מכיוון שכל שינוי במחזור שינה מוביל ליקיצה, הוא עלול להתעורר באמצע הלילה ולהגיע למיטתכם או במקרה הפחות טוב להסתובב בבית, ומכיוון שלילד שלנו אין שעון, הקימות וההגעה למיטתכם עלולות להוביל ללילות לבנים, כי אין באמת מקום לכולם במיטה.

כשזה קורה באמצע הלילה עלינו להוביל יד ביד את הפעוט בחזרה למיטה, לתת חיבוק ונשיקה ולהיפרד ללילה טוב ממש כמו בתחילת הלילה, תהליך שדורש גם הוא סבלנות מכיוון שהם עלולים לחזור מספר פעמים.

ישנם הורים שדווקא אוהבים שהפעוט מגיע אליהם למיטה, ואפשר להגדיר שעה מסוימת ממנה מותר להגיע ולהתכרבל ביחד, אך אם לא נגדיר ביחד איתם זמן בו ישנים וזמן בו ניתן להיכנס למיטה ולהיות יחד, היקיצות יוקדמו ועלולות להגיע גם ל-22:00, שעה שאולי עוד לא נרדמנו.

ילדים זקוקים להגדרות, ואם נגדיר להם שעה בה אנחנו מאפשרים להם להיכנס למיטה, הם ילמדו לא לקום לפני כן ולהגיע אלינו למיטה וכך גם הם וגם אנחנו נזכה לשנת לילה איכותית. כשילד עובר למיטת מעבר עלינו לשמור על סביבה בטוחה גם בשעות הלילה כדי לשמור על בטיחות הילד שלנו במידה והוא קם באמצע הלילה.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך