יש ילד עם צרכים מיוחדים בכיתה של ילדכם? כך תכינו אותו למפגש איתו

כמעט בכל גן או כיתה יש ילדים עם צרכים מיוחדים. כדי להקל על הסיטואציה עבורם חשוב שתכינו את ילדכם לקראת המפגש איתם - וגם תלמדו כמה דברים בעצמכם

ילדים משחקים בגן
ילדים בגן (אילוסטרציה) | צילום: shutterstock

היום ניתן למצוא כמעט בכל גן או כיתה ילד עם צרכים מיוחדים שמשולב בה. אם זה ילד עם אלרגיה מסכנת חיים, ילד על הרצף ועוד הרבה דוגמאות אחרות. הילדים רואים בהם קודם כל חברים ומתנהגים איתם כילדים רגילים וכל עוד לא עושים עניין מהשוני או הקושי שלהם - הוא לא בולט ולא הופך לבעיה.

אם אתם יודעים שבגן/כיתה ישולב ילד עם צרכים מיוחדים, יש כמה דברים שחשוב שתדעו ותעשו:

• הכינו את הילד שלכם מראש. הסבירו לו במילים שלו ובגובה העיניים על אותו הילד, אם אינכם יודעים איך - התייעצו עם הורי הילד איך להסביר את המצב.

• התנהגו אל אותו הילד כרגיל וכך הילד שלכם ילמד גם הוא להתנהג אליו כרגיל. אם לא עושים עניין משוני לא מעצימים את השוני.

• בואו לקראת ההורים של אותו הילד - הורים לילדים עם צרכים מיוחדים לא תמיד מתחברים או מתקרבים כמו שאר ההורים, זה לא אומר שאתם חייבים להיות חברים שלהם אבל בואו לקראתם. שלחו הודעה בתחילת שנה שאם צריך משהו אתם זמינים, הציעו את עזרתכם כשאתם רואים שהם נתקלים בקושי או שלילד שלהם היה יום קשה - והתכוונו לכך. לפעמים רק הידיעה שלהורה אחר היה אכפת מספיק בכדי לשלוח הודעה מספיקה בכדי לעודד את אותו הורה.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

• אל תרחמו לא על אותו ילד ולא על ההורים שלו ואת הדעות והמחשבות האישיות שלכם שמרו מפני הילד שלכם בכדי שלא יאמר אותן אחר כך בקול רם.

• אל תכריחו את הילד שלכם להתחבר רק בגלל שמדובר בילד עם צרכים מיוחדים. אם אין להם עניין או נושא משותף אין מה לחייב את הילד שלכם להיות חבר שלו. כמו כן אם הילד מתארח אצלכם – הציבו לו גבולות ועמידה בכללי הבית ממש כמו כל ילד אחר.

ילדים הם דף חלק - הם לא רואים את השוני כמכשול או כבעיה והם יודעים להסתדר עם כל מצב ועם כל ילד. בתור הורים, אנחנו חייבים לספק להם דוגמא אישית, להסביר ולהראות להם כיצד להתנהג אל מול ילדים המוגדרים ילדים עם צרכים מיוחדים או אחרים משלהם.

הכותבת היא אימא מיוחדת ומשלבת