שוברים שגרה: כך נצלח את החופש הגדול בקלות

אין הורה שלא חושש מהחופש הגדול - איך יציאה משגרה תשפיע על הילד, ואיך נעסיק אותם בצורה שתענה להם על כל הצרכים? בעצם כל מה שהם צריכים זה שנשמור על השגרה שהם מכירים והם חייבים לכלול כמה אלמנטים חשובים

ילדים יוצאים לחופשה
ילדים יוצאים לחופשה | צילום: Shutterstock

אין דבר יותר חשוב להתפתחות הבריאה של ילד משגרה מסודרת, שעוזרת לו לתחם את היום ומנחילה כללי התנהגות ברורים, אבל כשמגיעות חופשות ארוכות כמו החופש הגדול, שמירה על שגרה נראית משימה בלתי אפשרית.

אז יש דברים שלא נוכל לשמר כמו שגרת גן מלאה בילדים ופעילויות משותפות, אבל אם נשמור על כמה קווים מנחים נוכל להשיג שגרה שפויה ובסוף החופשה להחזיר את הילדים שלנו בקלות למסגרות.

ארוחות מסודרות

כשמגיע החופש עלול להגיע איתו גם הבלגן התזונתי. זה בסדר להחליט שאנחנו קצת יותר מפנקים אותם במאכלים לא שגרתיים, אבל לשמור על ארוחות מסודרות לא רק חשוב לפן התזונתי, הוא גם נותן להם תחושה של זמן. מכיוון שאין להם שעון, הם תופסים זמן לפי אירועים, כך שהם פותחים את היום בארוחת הבוקר, מבינים שאמצע היום בארוחת הצהריים ושעוד מעט הולכים לישון כשמגיעה ארוחת הערב.

תשלטו על כמויות הסוכר

הילדים שלנו אנרגטיים מטבעם, וסוכר מעלה את רמות האנרגיה בגוף, כך שאם לא נשלוט על כמות הסוכרים שהם מקבלים בתוספת לעובדה שאין להם את הפעילויות שהם רגילים להוציא בהם אנרגיה במסגרת, נקבל ילדים מתוסכלים שיש להם המון אנרגיה להוציא והם לא יודעים איפה להוציא אותה.

כתבות נוספות:

ילדה אוכלת
ארוחות מסודרות | צילום: Shutterstock

שעות מסודרות של שינה

בחופש אנחנו באופן טבעי מקפידים פחות על השעות, כי יום אחד הלכתם להצגה וחזרתם מאוחר ויום אחר ביליתם יום שלם עם הדודים. אבל שגרת שינה היא משהו שנבנה, וזה בסדר לחרוג פעם או פעמיים, אבל אם במהלך כל החופשה תרדימו אותם שעתיים או שלוש מאוחר יותר באופן טבעי השעון הביולוגי ישתבש, כך שעלול לקרות שני מצבים: הראשון, הם ימשיכו לקום באותה שעה ולא יקבלו שעות מספקות של שינה שישפיעו על המצב רוח שלהם במהלך כל היום, והשני, שהם יתרגלו להירדם בשעה מאוחרת ויתחילו להתעורר מאוחר ואחרי זה לחזור לשגרה תהיה משימה מתישה.

להגביל מסכים

כשהילדים בבית, נקודת המפלט כשיש לנו המון מטלות, היא לשים אותם מול הטלוויזיה לכמה שעות ולהשאיר לעצמנו קצת זמן פנוי. זה בסדר לשים אותם באמצע היום לראות קצת טלוויזיה, אבל על כל שעה נוספת שהם ישבו מול הטלוויזיה אנחנו צריכים להשלים בפעילות גופנית שהם זקוקים לה על מנת להוציא את האנרגיות שהגוף שלהם צריך, ואם ניתן להם לשבת כל היום מול הטלוויזיה זה יבוא על חשבון אותה פעילות גופנית שהם כל כך זקוקים לה.

אז אחרי שהם צפו בטלוויזיה תוציאו אותם לגינת המשחקים או לג'ימבורי ותנו להם לפרוק אנרגיות.

ילדה מול מסך
זה בסדר קצת טלוויזיה, אבל תגבילו | צילום: Shutterstock

לקבוע עם חברים

ילדים זקוקים לחברה, משהו שהם מקבלים באופן טבעי ויומיומי במסגרות, ואם נמנע מהם במהלך כל החופשה אינטראקציה עם ילדים בטווח הגילאים שלהם הם עלולים לחוות תסכול.

אינטראקציה בין ילדים תורמת להתפתחות שלהם וליכולות החברתיות ובחופשות ארוכות מומלץ שתקבעו עם חברים, לא בהכרח מהמסגרת שלהם, גם אם אלה חברים שלכם שיש להם ילדים זו אפשרות מספקת על מנת לענות על הצורך החברתי שלהם.

 

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך