שגרה זה טוב: ככה נעביר את החופשה בקלות ונייצר סדר יום

איך למרות החופש הגדול נשמור על שגרה בריאה ונייצר להם לו"ז שייתן להם את הסדר שהם צריכים? אלה הכללים שצריך להקפיד עליהם

ילדים רצים בים
איך נעביר את החופש הגדול בקלות | צילום: Shutterstock

החופש הגיע ואנחנו מחפשים דרך להעביר את הימים עם הילדים בלי שאף אחד יאבד את זה. אבל ילדים צריכים שגרה כדי לשמור על רגיעה, וכשאין להם אותה הכול עלול להיראות כמו בלגן אחד שלם, גם הימים וגם התחושה שלהם שמשליכה על התנהגויות לא רצויות. אלה הדברים שאם נקפיד עליהם נוכל לשמור על סדר יום, שגרה בריאה ודרך קלה לצלוח את החופשה.

תחלקו את היום לשלוש

אם נתחיל את היום בידיעה שאנחנו זורמים איתו ונעשה מה שיצא - הוא יעבור לאט. אבל אם נקפיד על שגרת בוקר, צהריים וערב, נחליט באיזו שעה פותחים את היום (לקום זה לא לפתוח את היום) ועושים איתם פעילות ביתית, באיזה חלק של היום אנחנו יוצאים איתם, באיזה שלב אנחנו חוזרים למנוחה ומשחק חופשי, נוכל לתחם גם לעצמנו וגם לילדים את היום ולנהל אותו בצורה יעילה, כזו שתעביר את היום הרבה יותר בקלות.

ארוחות מסודרות

ארוחות הן חלק חשוב ביום, וגם הן תוחמות אותו. אם נדלג על ארוחת הבוקר וכל יום נאכל בשעה שונה, לא נשמור על שגרת ארוחות מסודרות וזה ישפיע על התזונה שלהם אבל גם על סדר היום. תנצלו את הימים החופשיים שיש לכם להעביר את הזמן במטבח, לבשל יחד, לתת להם כלים לעצמאות ולשבת לארוחה משפחתית סביב השולחן. הארוחות לא רק יעבירו להם חלק מהזמן הם גם יתנו להם תחושת זמן, בה הם ידעו מתי התחיל היום שלהם ובארוחת הערב הם ידעו שהם מתקרבים לסיומו והם לקראת שינה.

לוח פעילויות

תכינו ביחד לוח פעילויות, שיהיו בו לפחות חמש-שש פעילויות, אחת לכל יום, כמו יצירות בגואש, משחקי חשיבה, גיגיות מים עם צעצועים, אפיית עוגה ועוד. בכל יום תבחרו איזה חלק מהיום אתם מקדישים לפעילות, ככה באותו חלק של היום, תוכלו לשלוף את אחת הפעילויות שהילדים בחרו מהלוח ולאפשר להם עשייה בלי לצאת לאטרקציה.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

ילד עם גואש
תגדירו זמן גם ליצירות ופעילות ביתית | צילום: Shutterstock

פיג'מה זה לשינה

יש סיבה שאנחנו ישנים עם בגדים שונים מאשר הבגדים שאנחנו מסתובבים איתם ביום יום, וזו הדרך של ילד גם להרגיש שהוא התחיל את היום. ברגע שקמים נתלבש ונצחצח שיניים, זה יתן להם את התחושה שהיום נפתח וככה לא נחבר את הימים והלילות בכך שנשאיר אותם עם הפיג'מה כל היום.

תשתפו אותם במטלות הבית

תגדירו זמן בו מתכנסים לסדר את הבית, כל אחד מהילדים יקבל מטלה, אם זה לסדר את הצעצועים, לטאטא, לעזור בקיפולים או לנקות את השולחן. זה גם יעביר את הזמן לילדים, יוריד מכם חלק מהמטלות אחרי יום מלא באנרגיות וילמד אותם אחריות מהי.

אל תוותרו על הפעילות הגופנית

נכון שלהוציא אותם מהבית לפעמים יכול להרגיש כמו משימה, אבל ילדים צריכים להוציא אנרגיות במקום פתוח ממש כמו שהם עושים במסגרות, לכן עלינו לתת להם מקום לפרוק את כל האנרגיות שלהם כמו גן שעשועים, לשחק בים או בריכה ציבורית ולהגיע לערב עייפים מספיק. בגלל זה עדיף לשמור את הפעילות הזו לשעות הצהריים המאוחרות ולסיים אותה כשעה וחצי לפני השינה.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך