לקראת היציאה של ילדים עם צרכים מיוחדים לחופש: קבלו 8 טיפים שיקלו על התקופה

במהלך שנת הלימודים בגנים ובבתי הספר ילדים עם צרכים מיוחדים זוכים לליווי וסיוע, אך בחופש הגדול (שמתחיל מחר) הם נמצאים ימים ארוכים בבית עם המשפחות. בדיוק בשביל זה קבלו שמונה טיפים שיקלו על המצב

אבא ובן מעיפים עפיפון
אבא ובן מעיפים עפיפון | צילום: shutterstock

חופשת הקיץ מהווה אתגר לא פשוט לכל הורה בישראל, אך להורים לילדים עם צרכים מיוחדים וקשיים התפתחותיים - האתגר קשה פי כמה וכמה. במהלך שנת הלימודים בגנים ובבתי הספר- הילדים זוכים לליווי וסיוע של אנשי הצוות החינוכי והטיפולי, אך בחופשת הקיץ הילדים נמצאים ימים ארוכים בבית עם המשפחות ועל ההורים להיערך לכך באופן מיוחד. קבלו שמונה טיפים לקראת היציאה מחר לחופש הגדול של ילדים עם צרכים מיוחדים.

1. תקופת החופשה עשויה לעורר דאגה אצל ההורים. בשל הקשיים הייחודיים לילד, זמן משותף של שהייה בבית ללא מסגרת קבועה, אפילו למשך שבועות אחדים, עשוי להיות לא פשוט כלל. בתקופה זו עלול להתעורר קושי לנווט בין צרכיו הייחודיים של הילדים לצרכים של שאר בני המשפחה.

2. ימי החופשה מוציאים את כל הילדים מהשגרה היומיומית, אך עבור ילדים עם צרכים מיוחדים יציאה משגרה קבועה והצורך להתמודד עם שינויים מהווה קושי משמעותי ולעיתים קרובות יראה הילד קושי להסתגל לשינוי. התכוננות והכנה מראש יסייעו לכם לעבור תקופה זו יותר בקלות. אם אתם בבית, בנו "סדר יום" קבוע ופעלו לפיו. אם אתם מתכננים יציאה למקום אותו הוא לא מכיר, כדאי לעשות לילד הכנה מראש באופן שמותאם לילד וליכולת שלו. הכנה כזו תקל על הילד להתמודד עם מעברים ושינויים.

3. בניית "סדר יום" יכולה לכלול זמן סיפור, זמן יצירה וגם הכנה משותפת של ארוחה, טיול או זמן צפייה (מוגבל) בטלוויזיה, כדאי שסדר יום כזה ייקח בחשבון את הצרכים היום-יומיים של הילד וישתף אותו בפעילויות היומיומיות בבית.

4. קשיי הילד מציבים אתגרים גם בתחומי משחק והעסקה עצמית. הילד עשוי להתקשות להעסיק את עצמו, ולא תמיד קל למצוא רעיונות לתעסוקה עבורו. יכולת ההתמדה במשחק גם היא אתגר ועל כן הילד זקוק להשגחה צמודה. שהייה משותפת בבית דורשת מההורה גמישות ויצירתיות כדי להפוך מטלות יומיות לזמן משחק משותף: אפשר להפוך את זמן הכנת הארוחה למשחק: לחתוך ביחד ירקות ופירות, להכין ביחד שתיה או למרוח כריך. אם תתעלמו מהבלאגן, שככל הנראה ייווצר, תוכלו ליהנות יחד ממשחק טעימות שיחשוף את הילד לאפשרויות מזון חדשות. זמן מקלחת יכול להפוך לזמן בריכה ביתית וחפיפת הראש למשחק בועות סבון, אפשר גם לשחק עם הילד "מסירות" עם הבגדים שתרצו להכניס למכונת הכביסה.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

הורים מעודדים את בנם לרכוב על אופניים
הורים מעודדים את בנם לרכוב על אופניים | צילום: shutterstock

5. יוצאים לטיול? לחופשה במלון? הכינו את הילד, ספרו לו לאן נוסעים, את מי נפגוש, ומה נעשה. קחו איתכם ספרים ומשחקים שהוא אוהב, שיעסיקו אותו בזמן הנסיעה הממושכת.

6. הורים עשויים לחוש דאגה וחשש בשל קטיעת הרצף הטיפולי של הילד. באופן טבעי תקופת החופשה היא סיומה של שנת לימודים, והפרידה מהמטפלים הקבועים במסגרת החינוכית עלולה לעורר דאגה בהקשר לקטיעת הרצף העבודה ההתפתחותית הניתנת לו. במובן הזה, הידיעה שהמסגרות החינוכיות ערוכות מראש להפוגות הללו עשויה להרגיע מעט. תוכנית הלימודים האישית, והמקצב הקבוע במסגרות של החינוך המיוחד, לוקחים בחשבון את ההפוגות, מכינים את הילד לחופשה ועם חזרתו מהחופשה, הוא ימשיך את רצף ההתפתחות שלו במסגרת הנוכחית, או הבאה.

7. חשוב לזכור לנצל את תקופת החופשה לזמן של חוויות משפחתיות. על אף הדאגה הטבעית להתפתחותו של הפעוט, בחופשה אין צורך "לעבוד איתו" באינטנסיביות. הפוגה זמנית לא אמורה להוביל לנסיגה. אם יש עוגנים טיפוליים קבועים בסדר היום של הילד, כדאי להמשיך אותם - אבל אין צורך ליזום ולהתאמץ מעבר. בזמן החופשה נכון וראוי להקל על עצמכם. החופשות של מוסדות החינוך לילדים עם צרכים מיוחדים מצומצמות יחסית, בדיוק מהסיבות האלה.

8. קושי נוסף שעשוי להתעורר הוא זמן השהייה הממושך יחד. נסו למצוא דרכים בהן תקופת החופשה שלו לא תהיה רק איתכם. לא תמיד אפשר להיעזר בבני משפחה - חלקם מתקשים למצוא את הדרך להתמודד עם האתגרים שהילד מציב, ואולי אף ימנעו מלהישאר איתו לאורך זמן. אך, לעיתים, קיימת אפשרות להיעזר בדמויות נוספות בהן אתם בוטחים. אלה עשויים להיות בני משפחה המוכנים להירתם או שמרטפים בתשלום.

הכותבת היא מרפאה בעיסוק, Msc.OT ומשמשת כמנהלת המקצועית של מעונות היום השיקומיים בעמותת עזר מציון