הסיוט של כל הורה: זה מה שאתם צריכים לעשות כדי לא לשכוח את ילדכם ברכב

אילו אמצעים צריך לנקוט למניעת שכחת ילדים ברכב, מה החוק קובע בנושא - ולמה לא מספיק להסתמך על המערכות החכמות שמותקנות? מומחי ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עם המדריך המלא שכל הורה חייב לקרוא

אל תשכחו שהוא נמצא מאחורה
אל תשכחו שהוא נמצא מאחורה | צילום: shutterstock

תופעת שכחת ילדים ברכב נחשבת כאחת מתאונות הילדים המזעזעות ביותר. ולצערנו בשנים האחרונות הפכה התופעה שכיחה יותר ויותר. על פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, מתחילת שנת 2022 מתו ארבעה ילדים כתוצאה משכחה או הילכדות ברכב. כאשר בשנת 2021 מתו שישה ילדים מסיבות אלה.

התופעה תמוהה בעיני רבים, שהרי לא ברור כיצד מתרחשת סיטואציה בה הורים יכולים לשכוח את ילדיהם מאחור. אך האמת היא שמקרה כזה יכול לקרות לכל אחד. על פי מחקרו של פרופ' דיוויד דיאמונד, מומחה לפסיכולוגיה ונוירולוגיה מאוניברסיטת דרום פלורידה, במוחו של האדם פועלות במקביל שתי מערכות זיכרון - זיכרון מתוך הרגל וזיכרון עתידי. ברגעים של זיכרון מתוך הרגל - "משתלט" על המבוגר האחראי 'נהג אוטומטי' והוא ממשיך בפעולות היום-יום מבלי לשים לב שתכנן להוריד את הילד בגן או שבכלל נשאר ילד מאחור. ולכן מקרה כזה יכול לקרות לכל אחד בעיקר בהשפעת עייפות והסחת דעת.

בחודשי הקיץ הסכנה כפולה. בנוסף לחודשים החמים בהם המעלות עולות, אנו לרוב נמצאים בימים של שבירת שגרה - כשהילדים בחופש ובחופשות. בימים חמים במיוחד הטמפרטורה יכולה להגיע ל-70 מעלות צלזיוס ברכב סגור. תינוקות שמבנה גופם רגיש יותר, נמצאים בסכנה מידית כבר בחצי שעה הראשונה, בה מתרחש עיקר ההתחממות ברכב והם חשופים לפגיעה חמורה עד מוות.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

חשוב להתקין מערכת חכמה למניעת שכחת ילדים ברכב
חשוב להתקין מערכת חכמה למניעת שכחת ילדים ברכב | צילום: shutterstock

מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, אורלי סילבינגר, מסבירה: "שכחת ילדים ברכב יכולה לקרות לכל אחד ולכל אחת מאתנו. ההבנה שזה יכול לקרות גם להורה האחראי ביותר, צריכה להביא אותנו לכדי פעולה אקטיבית של מניעה. למניעה יש שני היבטים - קודם כל אימוץ הרגל מציל חיים, וכמעטפת הגנה נוספת משמשת המערכת החכמה המותקנת ברכב. אני קוראת לכולם לא לבנות על ניסים ולעשות כל מה שצריך כדי למנוע את האסון".

מה החוק אומר?

בחודש מרץ האחרון, לאחר דיונים רבים בכנסת ובממשלה, נכנסה לתוקף תקנה המחייבת התקנת מערכת חכמה למניעת שכחת ילדים ברכב. מתוקף התקנה על כל אדם המסיע ילד מתחת לגיל 4, להתקין מערכת חכמה ברכבו. המערכת חייבת לעמוד בדרישות תקנת התעבורה 83ד. בנוסף, מערכות מקוריות שהותקנו על ידי יצרן הרכב בקו הייצור של הרכב בלבד, תירשמנה ברישיון הרכב.

אלו התנאים בהם המערכת צריכה לעמוד:

• על המערכת לפעול באופן אוטומטי ולא ידני ולספק לנהג חיווי בעת הפעלתה.
• זיהוי אוטומטי של נוכחות ילד במושב הבטיחות גם כאשר הרכב כבוי והנהג לא בקרבתו.
• חיבור והפעלה של אזעקה קולית שניתנת לזיהוי הן בתוך הרכב והן מחוצה לו (לדוגמה חיבור לטלפון חכם).
• התראה מובנת על מצב טעינה וכן התראה במקרה של טעינה נמוכה בסוללה.
• המערכת אינה פוגעת או משפיעה על מערכות אחרות ברכב ומתאימה לתקנים של מושבי בטיחות ואלקטרומגנטיות.

ישנם שני סוגים עיקריים: אחד המתחבר למושב הבטיחות שברכב ומזהה לפי משקל הימצאות של ילד על המושב לאחר שהרכב החנה. השני מתחבר לחלקים ברכב ומזהה ילד ברכב לפי תנועה וחום הגוף. מאחר וחל איסור לחבר למושבי בטיחות עזרים חיצוניים חשוב לשים לב בעת הרכישה, שהמערכת מאושרת לשימוש עבור מושב הבטיחות שברשותכם.

תפתחו הרגלים שיבטיחו שלא תשכחו את הילד שלכם
תפתחו הרגלים שיבטיחו שלא תשכחו את הילד שלכם | צילום: shutterstock

מערכת חכמה אינה מספיקה

חשוב לציין כי התקנה המחייבת התקנת מערכת חכמה ברכב אינה מהווה תחליף להנחיות בטיחות ואימוץ הרגלי התנהגות בטוחה. כאשר ההבנה היא שמצב של שכחת ילדים ברכב נגרמת במקרים של חריגה מהשגרה ומושפעת מעייפות והסחת דעת - האחריות היא בראש ובראשונה על המבוגר ולכן ישנה חשיבות רבה לאימוץ הרגלי בטיחות:

• לא משאירים ילד ברכב לבד. אפילו לא לרגע! גם לא עם חלונות פתוחים. גם כשהיציאה היא לדקות ספורות - לוקחים איתנו את הילדים.
• מאמצים הרגל מציל חיים - פותחים את דלתות הרכב בתום כל נסיעה לוודא שאין אף ילד במכונית לפני שנועלים אותו וממשיכים בשגרת היום.
• משאירים טלפון נייד, ארנק או תיק במושב האחורי.
• קובעים תזכורת בנייד או שולחים מסרון לבן\בת הזוג בתום הנסיעה.

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה נוספת של הילכדות ילדים ברכב. זה קורה בעיקר בעת התארגנות לנסיעה ברכבים החכמים שבהם נעילה אוטומטית. מקרה שכיח נוסף הוא במקרים בהם ילדים משחקים בסביבת רכב שאינו נעול - הילד יכול להיכנס לרכב ולהילכד בפנים. לכן גם כאן חשובה תשומת לב ומודעות לסכנה.

• כדי למנוע אפשרות להילכדות ברכב, בכל חנייה או עצירה נועלים את הרכב למניעת כניסת ילדים ללא השגחה. שומרים את המפתח הרחק מהישג ידם של ילדים.
• לוקחים את מפתחות הרכב ביד או בכיס בכל התארגנות ליציאה\נסיעה.
• לא נותנים לילד לשחק במפתח בזמן ההתארגנות לנסיעה.
• כל זמן שהרכב חונה, משאירים דלת אחת פתוחה עד לכניסת מבוגר לרכב.