הילדים מפתחים חרדה בגלל המצב? כך תוכלו לעזור להם להתמודד

המצב הביטחוני גורם לכולם לחשוש, אך עבור הילדים הקושי להבין את התמונה המלאה מוביל לחרדות. בין אם מדובר בטיפול בטווח המיידי או בטווח הארוך - כך תוכלו להקל עליהם

אימא מחבקת את בתה
אימא מחבקת את בתה | צילום: shutterstock

ימי מלחמה וטילים שורקים מעל הבית גורמים לכל אחד, גדול או קטן, לפחד ולחשוש. בעוד שעבור המבוגרים, קל להבין מה קורה ומי נלחם נגד מי, עבור הילדים קשה יותר להבין את התמונה המלאה ורבים מהם מפתחים חרדות הבאות לידי ביטוי בבכי, צעקות, רעד בלתי נשלט, נדודי שינה ועוד. מה עושים כאשר הילד מראה סימני חרדה ומה אנחנו יכולים לעשות כדי להקל עליו? התשובה נחלקת לשניים – טיפול בטווח המיידי וטיפול בטווח הארוך.

טיפול בחרדה בטווח המיידי

בעזרת מספר פעולות פשוטות ודברים שיש לכל אחד בבית אפשר להרגיע את תחושת הלחץ והפחד: הפתרון הקל והפשוט ביותר הוא – לנשום. מומלץ להרים את הידיים מעל הראש ולקחת נשימות עמוקות. במשך 4 שניות לנשום פנימה ובמשך 8 שניות להוציא החוצה באיטיות. הנשימות מכניסות לגוף הרבה חמצן שעוזר לגוף להירגע, והוצאת האוויר האיטית עוזרת להרגיע את דפיקות הלב המואצות וכך גם את כל הגוף. בנוסף, העובדה שהילד וההורה עושים יחד את אותה הפעולה, תורמת לתחושת ההתמודדות המשותפת עם הפחד.

מי שרוצה יכול גם להוסיף לנשימות גרידת לימון או גרידת תפוז. בעזרת פומפייה מגרדים את הלימון או התפוז ומריחים אותה. הגירוד בפומפייה משחרר שמנים אתריים התורמים לתחושת רוגע של הגוף.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אימא מחבקת את בנה
אימא מחבקת את בנה | צילום: shutterstock

לאחר שהנשימות הרגיעו קצת את הגוף, הפעילו את הרמקולים (לא חזק מדי) ועשו מסיבת ריקודים בסלון. המוזיקה תסיח את המוח ממחשבות טורדניות ומפחידות והתנועה תשחרר אל הגוף הורמונים המשפרים את מצב הרוח כגון דופמין ואנדורפינים. עוד מומלץ להרבות בשתיית תה קמומיל המסייע בהפחת רמות לחץ ומתח ומסייע בהפגת נדודי שינה.

טיפול בחרדה בטווח הארוך

חשוב לתת מקום לתחושת החרדה של הילדים, לשוחח איתם בגובה העיניים ולא להציף במידע אך גם לא להסתיר את מה שמתרחש. אם אתם רואים כי סימני החרדה שהילד מראה מחמירים לאורך זמן, אל תהססו ופנו אל ייעוץ רפואי מקצועי. ניתן כיום לשוחח עם רופא המשפחה, למצוא מגוון עמותות וארגונים המסייעים לילדים המתמודדים עם חרדה ולחץ או לפנות לטיפול רגשי בחרדות ופחדים בעזרת אמנות, בעלי חיים וטיפולים משלימים אחרים.

בין אם מדובר בחרדה רגעית או חרדה מתמשכת, חשוב לתת לה מענה, לא להתעלם אלא לטפל בה על מנת למנוע התדרדרות והחמרה במצבו של הילד.

הכותבת היא מטפלת ברפואה משלימה