רוצים להעביר את התינוק למוצקים? ענינו לכם על כמה שאלות שבטוח שאלתם

מעבר למוצקים יכול להיות משימה מאתגרת, ואנחנו לא בטוחים כמה חשוב להקפיד על מגוון תזונתי, על מה להתעקש ואיך זה ישפיע בעתיד. נטעלי קירשטיין, תזונאית קלינית לתינוקות וילדים, ענתה על כמה שאלות שעולות לכל הורה

תינוק בכסא אוכל
תינוק אוכל מוצקים | צילום: Shutterstock

כשאנחנו עוברים למוצקים עולות לנו הרבה שאלות: האם מעבר למוצקים משפיע על הרגלי האכילה שלהם - ואיך המאכלים שנחשוף אותם אליהם ישפיעו על ההעדפות שלהם? נטעלי קירשטיין, תזונאית קלינית לתינוקות וילדים ומדריכת הורים, עונה על כמה שאלות חשובות.

האם הדרך שננהל את המעבר למוצקים תשפיע על הרגלי האכילה שלהם כילדים בוגרים?

בהחלט, תהליך המעבר למוצקים הוא הזדמנות לחשוף לטעמים, מרקמים שונים וללמד הרגלי אכילה בריאים. יש להתנסויות הראשונות באכילה השפעה על הרגלי האכילה כאדם בוגר. לחשיפה למגוון רחב של מאכלים יש השפעה על היכולת של התינוק להתרגל ולהסתגל לטעמים מגוונים.

גם להרגלי האכילה של ההורים והקניות שהם עושים הביתה עוד לפני שמגישים אל המזון לצלחת יש השפעה. אבל גם למסרים המועברים בבית מבלי לשים לב: מה העמדות של ההורים לגבי אוכל, האם האם אוכלים הכול? בחרו בסוג תזונה מסוימת כמו תזונה טבעונית או קטוגניות, האם בבית שלנו מתעסקים במשקל גוף ונראות, האם בבית שלנו מתעסקים בדיאטות, האם יש לנו פחד שהילד שלנו לא אוכל מספיק או לא יגדל או שמא יעלה יתר על המידה במשקל? ועוד.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

תבלינים
האם להשתמש בתבלינים במעבר למוצקים | צילום: Shutterstock

מה הזמן שנחשוף לסוכר וממתקים משחקת תפקיד בהעדפות שלהם?

ההמלצה השכיחה היום היא להימנע מלהציע סוכר מוסף לתינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים כדי לעודד חשיפה לטעמים מגוונים יותר. העדפה לטעם מתוק היא מולדת ולכן אין פלא שמרביתנו אוהבים מתוק ואוכלים מתוק גם כשאנחנו לא רעבים. גם לטעם מלוח קל מאוד להסתגל. לעומת זאת לטעמים מרים וחמוצים יותר המצויים בירקות, בפירות, בקטניות, בחלבונים מן החי נדרשת בדרך כלל יותר למידה וחשיפה חוזרת.

גם מרקמים מאוד קראנצ'יים או מאוד רכים בדרך כלל יהיו פחות מאתגרים עבור התינוק ופחות ישכללו את מיומנויות האכילה שלו. גם מעדני חלב בחשיפה מוקדמת יכולים לגרום לתינוק להעדיף אותם כי הם דומים לחלב האם או התמ"ל באופן יחסי והם קלים לאכילה. מעבר לזה, דיברנו על זה שבראשית החיים נבנים הרגלים לחיים. אז גם שימוש במזון מתועש ועצם העובדה שאוכל מגיע בשקיות צבעוניות או קופסאות מרשרשות הוא מסר די בעייתי לטווח הארוך שאינו מקרב אכילה של מאכלים גולמיים, בריאים וטריים.

לתבלינים יש השפעה על ההעדפות התזונתיות שלהם?

תבלינים הם כלי עזר נהדר במטבח עם תינוקות ופעוטות שהרבה פעמים נוטים לזנוח. לא פעם אני שומעת על הורים שמספרים לי כמה הם חושבים בעצמם שהאוכל שהם מכינים לילדים שלהם לא טעים. נוצר בלבול בגלל ההמלצה לא להוסיף מלח עד גיל שנה, שגם אי אפשר לתבל אבל להיפך אפשר ומומלץ להגיש מזון טעים. בהתחלה נחשוף לטעמים טבעיים בלי תבלינים אבל מהר מאוד אפשר לתבל בשלל תבלינים כמו קינמון, כורכום ופפריקה.

ישנם פעוטות עם קשיים בוויסות החושי שיעדיפו טעמים חזקים וישנם כאלה שיעדיפו כמה שיותר ניטרלי. ההמלצה שלי היא לקרב את התינוק לתזונת המשפחה ולכן כל עוד לא מוסיפים מלח או אוכלים מאכלים חריפים באופן מיוחד (ולא שמים דבש כי אסור עד גיל שנה) כדאי ומומלץ לחשוב איך מכינים אוכל שמשותף לכולם כדי שיהיה כיף לאכול יחד.

אנחנו דוגמא עבורם בכל אספקט, זה ככה גם עם הבחירות התזונתיות שלהם?

בחירות המזון של ההורה, העדפות המזון שלו, האם היה בררן בילדותו או שהוא עדיין. האם הוא מגביל את עצמו במאכלים מסוימים, נמנע ממאכלים מסוימים מסיבות מסוימות ואחרות, אוכל מהר מאוד או לאט מאוד, מסרים שההורה קיבל בבית הוריו ועוד משפיעים על תפיסת העולם של ההורה בהקשר של אכילה וכל אלה מהווים חלק מההזנה שהילדים מוזנים בזמן האוכל ובין הארוחות.

מה נעשה אם התינוק מסרב לאכול פירות וירקות למרות העקביות שלנו?

במידה והתינוק מסרב ולא משלב בכלל פירות או ירקות בתפריט היומי יש להתייעץ עם תזונאית קלינית לתינוקות וילדים, לעיתים זה יכול לרמז על צורך בטיפול פרא רפואי נוסף המסייע לקשיים בוויסות החושי או בתפקודי חלל הפה.

הכותבת היא תזונאית קלינית לתינוקות וילדים ומדריכת הורים