במקום להגיד להם להירגע: זו השיטה להוריד את הלחץ

ילדים יכולים לעבור משמחה לכעס כל כך מהר עד שאנחנו לא יודעים איך לעצור אותם ולהחזיר לרגיעה. אבל יש שיטות שיכולות לעזור להם לווסת את הרגשות שלהם כדי שיוכלו להתמודד בזמן אמת

ילדה בטבע
ככה נעזור להם לווסת את התחושות שלהם | צילום: Shutterstock

הילדים שלנו אוהבים לרוץ, להשתולל ולצחוק אבל הרבה פעמים המעבר בין שמחה לכעס הוא מהיר מאוד, והתגובה הראשונית שלנו היא להגיד להם להירגע ולנסות להחזיר אותם לפרופורציות. אבל גם אם לנו נראה שהתגובה שלהם היא חסרת פרופורציות, עבורם חרב העולם באותו רגע, והגוף נכנס לסטרס ומקשה עליהם להירגע.

אחד הכלים החשובים לוויסות עצמי והורדת לחצים שרובנו מתקשים לאמץ, הוא תרגול נשימות. אם נוכל לתרגל עם הילד שלנו נשימות והרפיה דווקא בזמן רגיעה, גם אם זה כמה דקות ביום, נוכל לעזור להם להירגע באופן טבעי ולא מאולץ, ולתת להם כלים להתמודדות ברגעים שקשים עבורם. דווקא באותם רגעים חשוב להזכיר להם לנשום עד שיעשו זאת באופן אינטואיטיבי.

תרגול נשימות לא צריך להיות מטלה עבור הילדים, אם תעבירו אותו בצורת משחק, תרוויחו למידה וזמן איכות עם הילדים. אז איך נלמד אותם לנשום?

הקלאסי

שימו מוזיקה רגועה ברקע ללא סרטון נע שמתנגן על מנת למנוע הסחות דעת, תשכבו אחד לצד השני על משטח או שמיכה פרוסה, ותבקשו מהם לעצום עיניים, כאשר אתם כדוגמא עושים זאת גם כן. תבקשו מהם לדמיין מקום שהם ממש אוהבים ותספרו ביחד עשר נשימות, לא עמוקות מדי, בהן מכניסים מהאף ומוציאים מהפה.

כדי לייצר שיתוף פעולה והבנה של התרגול שתרצו לעשות איתם, נצטרך לחבר אותם דרך דברים שהם מכירים.

ילדה שומעת מוזיקה
מוזיקה ונשימות | צילום: Shutterstock

דימויים

אפשר לתרגל נשימות גם על ידי דימויים. תבקשו מהם לדמיין שהם מריחים עוגה טעימה עם פה סגור ולאחר מכן להוציא אותה החוצה דרך הפה.

שיטה נוספת היא השיטה של ד"ר סופי ברזילאי, בה מדמיינים שביד אחת הם אוחזים פרח ריחני וביד השנייה נר דולק, ונסביר להם שעליהם להריח את הפרח שנמצא ביד אחת ומיד לאחר מכן לכבות את הנר שנמצא ביד השנייה.

עשו תרגילי נשימה ותלמדו אותם להרפות, על ידי כיווץ והרפיית איברים בגוף, לדוגמא כווצו אגרופים ושחררו, תיישרו רגליים באוויר ותורידו.

אם נקפיד לתרגל נשימה עם הילדים שלנו, אפילו בנגיעות, בדרך לגן או ממש לפני השינה, ניתן להם כלים להתמודד ולווסת את עצמם כשהם פוגשים תחושות קשות, להפחית את רמות הסטרס בגוף ואף לשפר את איכות השינה שלהם.

 

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך