עד כמה היא באמת חשובה לאם ולילד? 9 עובדות על הנקה

לכבוד שבוע ההנקה, ד"ר מיכל מנסובסקי, מוסמכת ברפואת הנקה, עם תשע עובדות המדגישות את חשיבות ההנקה לבריאות האישה והילד

אמא מניקה
איך הנקה עוזרת לשינה של התינוק | צילום: Shutterstock

אין עוררין על כך שהנקה חשובה ביותר לבריאות האם והתינוק. אצל האם, הנקה מפחיתה משמעותית את הסיכון למחלות לב, סרטן השד והשחלות, יתר לחץ דם וסוכרת. אצל התינוקות היא מגנה מפני מחלות זיהומיות, מחזקת את המערכת החיסונית וגם מונעת השמנת יתר, סכרת ומחלות לב בגיל המאוחר.

במהלך ההנקה עולות בעיות רפואיות שנגרמו ומשפיעות על ההנקה. החל מפצעים וכאבים בפטמה, זיהומים בשד, פטרת השד, או עלייה במשקל התינוק שאינה מספקת. לעיתים קיימות בעיות רפואיות אצל האם או אצל התינוק שלהן השפעה על ההנקה כמו מחלה אוטואימונית, ניתוחים קודמים, לשון קשורה או רפלוקס.

בנוסף, ישנן בעיות רפואיות העולות במהלך ההנקה, שאינן קשורות להנקה אבל עלולות להשפיע עליה, למשל כאשר האם או התינוק אמורים לעבור הליך כירורגי, או הדמיה, או ליטול תרופה מסוימת, ואז, יש לבצע התאמות על מנת לשמר את ההנקה.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

הנקה
הנקה | צילום: shutterstock

לכבוד שבוע ההנקה, ד"ר מיכל מנסובסקי, מוסמכת ברפואת הנקה במכבי שירותי בריאות, משתפת תשע עובדות על הנקה המדגישות את חשיבות ההנקה לבריאות האישה והילד:

1. הנקה מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן השד והשחלה באופן תלוי מינון. כלומר, ככל שאשה הניקה יותר חודשים במהלך חייה, גם אם הניקה מספר ילדים, כך פוחת הסיכון לחלות בסרטן.

2. הנקה מפחיתה את הסיכון ללקות בסוכרת באופן תלוי מינון באותו האופן.

3. מחקרים מראים כי לשעות הראשונות לאחר הלידה השפעה גדולה על הצלחת ההנקה. אם אירעה הנקה בשעות הראשונות, הייתה לכך השפעה על הגעת החלב ה"בוגר" מוקדם יותר, על בלעדיות ההנקה ועל משך ההנקה.

4. לאור כל ההשפעות החיוביות של הנקה על בריאות האם והילד, איגוד רופאי הילדים האמריקאי הוציא לאחרונה ניר עמדה ובו המלצה על הנקה עד גיל שנתיים לפחות, ובהמשך ככל שהאם והתינוק מעוניינים בכך.

אישה מניקה
מפחיתה את הסיכון ללקות בסוכרת | צילום: Shutterstock

5. נוגדנים ל- 19-COVID שנמצאים בחלב האם לאחר חיסון או לאחר מחלה נמצאו כמגינים באופן פעיל על התינוק היונק. אבל הרבה לפני הגעת הקורונה אלינו - באותו האופן מגינים הנוגדנים בחלב האם גם מפני זיהומים שמפניהם חוסנה האם או חלתה בהם. זו הסיבה שגם בזמן מחלה, חשוב להמשיך להניק.

6. במחקר באנגליה על 11,148 ילדים בשנת 2020, נמצא כי הנקה הפחיתה בעיות רגשיות אצל ילדים עד גיל 14, באופן תלוי מינון. ככל שינקו יותר, סבלו מפחות קשיים רגשיים במהלך הילדות.

7. לאחר הרדמה כללית, ההמלצה הינה להמשיך להניק כרגיל, מהרגע שהאישה ערה וחזקה מספיק להניק.

8. גם במהלך ההנקה, אין מניעה מביצוע רוב ההדמיות הקימות בישראל, כולל CT עם חומר ניגוד ו MRI.

9. אצל נשים עם סוכרת הריונית, הנקה חשובה במיוחד. הנקה למשך 3 חודשים לפחות תפחית ב-50% את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2 במהלך חייה.

 

הכותבת הינה מומחית ברפואת המשפחה ומוסמכת ברפואת הנקה במכבי שירותי בריאות