חופשת פסח היא זמן אידיאלי לגמילה מחיתולים - כך תעשו זאת נכון

חופשת פסח מספיק ארוכה על מנת להתחיל גמילה לילד מחיתולים. רגע לפני שאתם מתחילים בגמילה, יש לנו כמה כללים חשובים

גמילה מחיתולים
את הגמילה נתחיל כשהילד בחופשה מהמסגרת | צילום: Shutterstock
הפעוט שלכם כבר עושה סימנים שהוא מוכן לגמילה או שכבר הגיע הגיל שהחלטתם שחיתולים זה כבר לא בשבילו? חכו לפני שאתם יוצאים לדרך עם מלאכת הגמילה. חשוב שתדעו שבשביל לגמול מחיתול נדרשת עבודה מסביב לשעון. זה לבדוק בתכיפות אם הוא צריך להתפנות, לנקות את הפיפי שברח, להחליף בגדים בקצב מסחרר וערימות של סבלנות.
אז כדי שתהליך הגמילה יעבור בצורה אידיאלית כדאי שהשבוע הראשון יהיה בנוכחותנו המלאה, הדמות הבטוחה והסמכותית עבורם, ואם השבוע הקריטי יתבצע בבית סיכויי ההצלחה יהיו הרבה יותר גבוהים מאשר אם נתחיל גמילה בזמן שהפעוט במסגרת עם יחס של כמה ילדים לכל אשת צוות ולא אחד על אחד. סיטואציה שלא מאפשרת לבצע את התהליך באופן קפדני.
לשם כך נדרשת חופשה מספיק ארוכה וכדי להתחיל גמילה נוכל לנצל את חופשת הפסח הארוכה לבצע אותה ולהעניק לפעוט שלנו אבן דרך נוספת לעצמאות שלו.
כדי להקל על התהליך, תרשמו בפניכם כמה עקרונות חשובים:

לא חוזרים אחורה

בתהליך גמילה כמו כל גמילה, ברגע שמקבלים החלטה ומעבירים לתחתונים צריך להיות עקביים, גם אם התהליך קשה ומתסכל, בסוף זה קורה, אבל אם נשים להם תחתונים ואז נחזיר לחיתול אנחנו נעביר לילד מסר של חוסר מסוגלות ושאנחנו לא מאמינים בו, ואם ההורה לא מאמין בו אז מה זה אומר על כל התפיסה העצמית שלו?
גם גמילה חלקית היא לא פתרון, מצב שבו הם עם תחתונים וחלק מהיום נחליט שאנחנו לא יכולים להתעסק עם הגמילה ונחזיר לחיתול לכמה שעות או כמה ימים כי פשוט קשה, זה יבלבל את הילד בצורה שעלולה לעשות יותר נזק מתועלת. הוא לא יבין מתי הוא צריך לגשת לשירותים או להתאפק ומתי הוא יכול לעשות גם באמצע הסלון עם חיתול. יש להבדיל בין גמילה ליום לגמילה מחיתול בלילה, בהתחלה ניתן לגמול במהלך היום ולשים את החיתול לשינה בלבד עד שתגיע מוכנות לגמילת לילה.
גמילה מחיתולים
אם מחליטים לגמול לא חוזרים אחורה | צילום: Shutterstock

התרגשות

באופן טבעי הדבר הראשון שאנחנו עושים כשבורח פיפי הוא להתרגש, אנחנו מבינים באותו רגע איזו עבודה מחכה לנו בניקיון והחלפה בשילוב של התסכול שעוד לא הגיע הרגע שהפסיק לברוח להם ואנחנו פשוט לא שולטים בזה ומשקפים את התסכול שלנו מול הילד. אבל, עלינו לזכור מי המבוגר האחראי פה ולהגיב בקור רוח, גם אם ברח להם כמה פעמים בתוך שעה. אם נעשה מזה עניין גם נגביר אצלם את התסכול ואת התחושה שלא הולך להם וגם ניתן להם כלי שמפעיל אותנו לקבל תשומת לב ולהמשיך לעשות זאת גם כשכבר יידע מה עליהם לעשות.

הכנה

השינוי עבור הילד שלנו הוא אדיר, ממצב שהוא עושה את הצרכים שלו בכל רגע וסיטואציה גם אם לא במודע למצב שהוא צריך להיות קשוב לגוף שלו ולגשת לשירותים הוא שינוי שצריך להכין אותו אליו.
גם אם מדובר בפעוט שעוד לא מדבר באופן שוטף, הוא מבין אותנו ועלינו להראות לו את התחתונים עוד לפני שנשים לו אותם, ולשוחח איתו על מה שעתיד לקרות.
את ההכנה צריך גם לעשות עם הגננת ולוודא שהילד חוזר למסגרת הצוות משתף פעולה עם התהליך על מנת לא לייצר בלבול אצל הילד.
הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך