שלב הטעימות הגיע: עם אילו מאכלים נתחיל - ובאיזה קצב נתקדם?

לא בטוחים איך להתחיל את הטעימות? מה לתת להם קודם - ירקות או פירות? קבלו מאיתנו כמה טיפים בדרך לעוד שלב בהתפתחות של התינוק

טעימות
טעימות | צילום: Shutterstock

אנחנו נורא מחכים לרגע בו נתחיל טעימות, ונצלח עוד שלב בהתפתחות של התינוק שלנו, ואז מגיע אותו רגע ואנחנו לא ממש בטוחים עם מה להתחיל, פירות או ירקות, בשר או גבינות, לערבב או בנפרד? קודם כל, חשוב להבין

שאת הטעימות נתחיל כשהראש ושרירי הכתפיים של התינוק יציבים.

אז עם מה נתחיל?

קודם כל ניתן להם ירקות, מכיוון שפירות הם מתוקים ואם נתחיל עם פירות, כשנעבור לירקות זה כבר לא יהיה ממש אטרקטיבי עבור התינוק. מכיוון שירקות עם טעם פחות דומיננטי לא יהוו עניין עבור התינוק עלינו להתחיל עם ירקות כמו בטטה, גזר ואפילו סלק, שאלה מפעילים את חיישני הטעם ברמה גבוהה יותר מקישוא לדוגמא.

כל טעימה היא בכמות של כפיות (או בעזרת אצבע נקייה) בודדות ואורכת כשלושה ימים, כאשר טעימה היא ירק אחד בלבד, זאת על מנת לשלול אלרגיות. לאחר שעשינו בדיקה עם אותו ירק נוכל להוסיף ירק נוסף לשלושה ימים נוספים. את הירקות עם הטעם הפחות דומיננטי כמו קישוא או קולורבי, נשמור כתוספת של עוד ירק דומיננטי לאחר שעשינו לו טעימה. זאת אומרת אם התחלנו עם בטטה, לאחר שלושה ימים נוכל להוסיף קישוא ולאחר שלושה ימים של קישוא ובטטה יחד נוכל להוסיף גזר ובקצב הזה לייצר מרק ירקות.

לאחר שהתחלנו לבסס טעימות של ירקות נעבור לפירות. הפרי האהוב על תינוקות הוא בננה, הוא גם פרי שעוזר למנת הפירות להיות סמיכה יותר ותמיד טוב לשלב אותו עם פירות נוספים לכן מומלץ להתחיל בה. עם הבננה נעדיף פירות פחות סמיכים כמו מנגו ויותר מימיים כמו תפוח או אגס.

פירות וירקות
עם אילו מאכלים נתחיל? | צילום: Shutterstock

כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה בטעימות עלינו לרסק את הפירות למרקם אחיד ולא להשאיר גושים קטנים, בעיקר בגלל שכל פעולת העיבוד בפה חדשה להם וקשה להם לעבד את הגושים האלה, כך נוכל ליצור מצב בו החוויה תתמקד בהתעסקות מאשר בטעם החדש.

בזמן טעימות רצוי שהתינוק יטעם את האוכל בצורתו הטבעית, ללא מלח או תבלינים שונים, ורק לאחר שביססנו ארוחה נוכל לתבל בעדינות את המרק.

בזמן ביסוס פירות וירקות, שהם מאכלים עשירים בוויטמינים, נוכל להתחיל גם טעימות של קטניות, בשר, דגים וביצים, אך שוב לא באותו זמן על מנת לשלול אלרגיות, לכן עלינו לתת כל מאכל בנפרד.

חשוב לתת גם ממרחים של אגוזים למיניהם, טחינה וגלוטן שהם אלרגנים, גם אותם בטעימות קטנות למספר ימים כל מאכל בנפרד.

חשוב להקפיד על שלב הטעימות, גם לשם בדיקת אלרגיות וגם כי המעבר מחלב בין אם מדובר בהנקה או תמ"ל למזון מוצק היא שינוי אדיר עבור התינוק ולמערכת העיכול שלו, ועלינו לעשות את השינוי בהדרגה.

 

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך