למה השד הוא לא מוצץ?

התינוק יונק יותר מדי זמן? נרדם על השד או סתם לא מוכן להתנתק? יש מצב, שהוא משתמש בשד שלך כמוצץ וזה בהחלט לא רצוי

המוצץ הוא מדמה את ההנקה שמשמשת להרגעה, נחמה או הרדמה ולא להיפך!
המוצץ הוא מדמה את ההנקה שמשמשת להרגעה, נחמה או הרדמה ולא להיפך! | צילום: shutterstock

המוצץ הראשון הומצא באנגליה בשנת 1680 והוא היה למעשה קלח תירס, שאחד התינוקות בחווה מצא במקרה, מצץ אותו, נרגע ונרדם. מאז החלו להשתמש בצורות שונות של אלמוגים, פנינים ואפילו כסף או כפיות כסף במעמדות הגבוהים וקוביית סוכר עטופה בבד לח במעמדות נמוכים יותר. המטרה הייתה לאפשר לתינוקות להירגע כתחליף לנוכחות האם.

רק בשנת 1900 קבוצה של חוקרים פיתחו את מוצץ הגומי בצורה של פטמה, כדי שהתינוק יוכל להתחבר אליו ביתר קלות, כי זה מדמה באופן מדוייק יותר את הפטמה הטבעית.

מאז כל חברת מוצצים או בקבוקים מפתחת טכנולוגיות מפותחות יותר, כדי לדמות באופן מדוייק יותר את הפטמה האנושית של האם.

לשם הבהרה, אנחנו לא מוצץ ואף פעם לא נהיה מוצץ! המוצץ מדמה אותנו ולא להיפך!

הנקה יכולה לשמש לרעב, לחיבוק, לנחמה, לעזרה בהרדמה, להרגעה אבל לא כמוצץ. המוצץ הוא מדמה את ההנקה שמשמשת להרגעה, נחמה או הרדמה ולא להיפך!

אז מה בכל זאת לעשות אם התינוק מבקש להיות כל הזמן על הציצי:

 

1. אם קודמים לכך סימני רעב, ייתכן שהתינוק חווה קפיצת התפתחות וגדילה והוא אכן רעב יותר

הגוף של התינוק לא משקר ואם הוא מראה סימני רעב - הוא באמת רעב!

חשוב מאוד, במצב הזה לנסות לזהות גם סימני שובע של התינוק במהלך ההנקה, בכל הנקה.

 

2. אם סימני הרעב והצורך לינוק מתמשכים לתקופה ארוכה, ייתכן שהתינוק לא יונק כמות מספקת של חלב בכל הנקה וכדאי לבדוק את איכות ההנקה. אם היא לא אפקטיבית, התינוק ישבע רק לפרקי זמן קצרים ויבקש לינוק לעיתים מאוד תכופות.

 

3. אם התינוק מצליח להירדם אך ורק בהנקה או במציצה של הפטמה, ייתכן כי הוא מגיע לשלב של עייפות מאוד אקוטית לכן חשוב מאוד לזהות את סימני העייפות המוקדמים שלו ולנסות להרדים אותו באוירה שלווה ורגועה בנענוע, ליטוף והרגעה. אם הוא מגיע לשלב של עייפות אקוטית, אין תהליכי למידה בשלב הזה והוא יזקק לדבר שמרגיע אותו בצורה מקסימלית בשביל להצליח להירדם.

 

4. הרבה פעמים תינוקות מבקשים לינוק או למצוץ בשביל להתפנות, זה לא יראה כמו סימני רעב אלא כמו סימנים לצורך להתפנות. אם מזהים את הסימנים בזמן, אפשר להחזיק את התינוק במנח כריעה והוא יצליח להתפנות הרבה יותר בקלות, גם ללא היניקה.

 

חשוב לדעת!

לא כל מבנה לסת של תינוק מתאים לכל מוצץ, לכן חשוב לבדוק ולנסות מגוון מוצצים ויש תינוקות שמבנה הלסת שלהם יתאים למוצץ רק כשיגדלו קצת ויהיו כאלה שלא יצליחו לקחת מוצץ בכלל.

אם אתם רוצים להרגיל את התינוק שלכם למוצץ, מאוד חשוב בהתחלה לתת לו לשחק איתו ולהתרגל אליו בזמנים שהוא שליו ורגוע ולא כשרעב או עייף בצורה אקוטית, כי במצבים האלה התינוק זקוק למענה למיידי ואין תהליכי למידה אפקטיביים.
הכותבת היא אמא לאביגיל ונעמי, הבעלים והמייסדת של SmallTalk לדבר עם תינוקות וילדים