גאיה קורן מספרת: איך להיות גרושה מאושרת?

כשגאיה קורן התגרשה היא לא ידעה למה לצפות ונאלצה "לחשב מסלול מחדש". מכל הקשיים היא יצאה רק מחוזקת. האם זה הפך אותה לאמא טובה יותר? אולי כן ואולי לא, אבל היום היא מתעקשת להיות מאושרת

אליאב אוזן
אליאב אוזן | צילום: יחצ

 

 

 

כשהייתי בת 16 ניגשתי להורים שלי, שהיו אחרי עוד אחד מהריבים שלהם, ואמרתי: "אולי תתגרשו כבר"? ההורים הסתכלו עליי במבט ששואל מי זאת הילדה הזאת ואיך יכול להיות שהיא לא מאומצת, ונפנפו אותי בתשובה המנומקת, "את לא יודעת על מה את מדברת, כשתהיי גדולה תביני".

 

השנה הם חגגו חמישים שנות נישואין ואני חגגתי 6 שנות גירושין. כנראה לא הבנתי גם כשגדלתי. מה שכן הבנתי, זה שאני רוצה להיות שמחה ושהילדים שלי יגדלו באווירה משוחררת מלחצים ונטולת כעסים מיותרים.

אני לא יודעת איך זה להיות ילדה להורים גרושים, אבל אני יודעת איך זה להיות אמא שצריכה לחשב את המצב הכלכלי שלה כל פעם מחדש, לקנות לילד הכל כפול, כי הוא בטוח ישכח משהו בבית השני, לצייד את הילדים בחולצות בית ספר בכמות שמספיקה לכל השכבה (ולתת חצי מהן לאבא שלהם). אני יודעת איך זה כשאין עם מי להתייעץ כשלילד יש בעיה, איך ההרגשה כשהילדה רבה עם אבא ומודיעה לך שהיא עוברת לגור איתך לתמיד (ואז רבה איתך ועוברת לגור עם אבא שלה לתמיד), ואני בעיקר יודעת איך זה לחשב מסלול מחדש.

 

העניין הוא שאת לא יכולה לסמוך על ווייז. אין מי שיתן לך הוראות הפעלה, שיגיד לך לאן לפנות כשהמצב תקוע ואיך משחררים את הפקק במצבי לחץ. כמו שאין בית ספר לנישואין, כך אין בית ספר לגירושין, ואת לומדת הכל על בשרך ומנסה לא לשרוט את הילדים יותר מדי.

 

יש משפט לפיו כשאמא מאושרת - הילדים מאושרים. זה חצי נכון. את יכולה להיות מאושרת, סוציומטית ופסיכופטית, והילדים שלך יהיו מאושרים אם לא תהיי בסביבה. מנגד, את יכולה לדאוג לאושר הפנימי שלך באופן כזה שישליך על הילדים שלך והם יהיו חלק ממעגל של נתינה וקבלה שרק יעשה להם טוב.

אחרי הגירושין שלי הילדים עשו את מה שהם הכי טובים בו, וזה להיות ילדים - הם בדקו גבולות, עשו מניפולציות, ולמדו להיות דיפלומטים ולשמור סוד. הם, למשל, מעולם לא סיפרו לי מה קורה בבית של אבא שלהם (וכנראה שגם ההיפך), על מנת לא להיות בקו האש. הגדולה, שהתרגלה לסיטואציה מהר יותר מאחיה, אומרת היום שהיא בכלל לא מבינה מה הקשר בין אמא לאבא, והקטן הפך לילד חברותי במקום הילד הלחוץ והעצבני שהיה עם כל המתח שהתאסף בבית.

 

כשאת נשואה יש עם מי לחלוק בעול, אבל כשאת גרושה נדמה שהעבודה רק הולכת וגדלה. אם עד היום קיטרת שגם יש לך קריירה וגם עבודה בבית, הרי שעכשיו את צריכה גם למצוא מה לעשות איתם בשבתות, ללמוד לבשל ולעשות שעורי בית במולדת. את צריכה לזכור שלא לערב אותם במלחמות עם הבעל שעבר, להגיד להם שאבא אוהב אותם (גם במקרים האומללים של אבות שלא רוצים את הילדים), ותמיד לתת את התחושה שהם רצויים.

 

 

 

 

 

אליאב אוזן
אליאב אוזן | צילום: יחצ

אז איך עושים את זה?
קודם כל, תירגעי.
נושמים עמוק ומכניסים הכל לפרופורציות. גירושין זו נקודת התחלה מצוינת, קו זינוק לעתיד טוב יותר, והכל עניין של בחירה. את יכולה להחליט אם להיות מלכה ששולטת בחיים שלה או עבד שנכנע לנסיבות החיים. להיות מלכה זה אומר לגלות מה הייחוד שלך, להיזכר מה אהבת לעשות כשהיית קטנה, מה משמח אותך היום ואז לצאת ולפעול להשגת הדברים האלה. זה מצחיק שאנחנו רושמות את הילדים שלנו לחוגים כדי שיתפתחו ויעשירו את עצמם, שיידעו מה היכולות שלהם ויתחזקו - בעוד אנחנו מזניחות את ההתפתחות האישית שלנו.

 

תחשבו על שלושה דברים שאתן משתוקקות לעשות וצאו לעשות לפחות אחד מהם בתור התחלה. אולי זה יבוא בהתחלה על חשבון זמן (או כסף) עם הילדים, אבל בטווח הרחוק הילדים יפנימו שיש להם אמא שמתעקשת על התפתחות והגשמה. זה שיש לנו ילדים לא הופך אותנו להורים טובים, כמו שזה שיש לנו פסנתר לא הופך אותנו למוצרט. תאמינו לי, ניגנתי פסנתר 6 שנים והמומחיות שלי לא עוברת את יונתן הקטן. גם בתור אמא אני לא הכי טובה, וכאמא גרושה אני בטח לא הכי טובה - אבל אני מתאמנת. כל יום עד שהאצבעות כואבות לי, כי ילדים הם המוזיקה של החיים.

 

***הכותבת היא גרושה באושר, אם לשני מתבגרים, מנחת סדנאות "אני מלכה" לשינוי חיובי בחיים, מרצה ומטפלת אישית בשיטת NLP להעצמה אישית. מייל gamanimalka@gmail.com

 

אליאב אוזן
אליאב אוזן | צילום: יחצ